Satser på eskeproduksjon i små serier

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 19 juni 2024
OPPDATERT: 19 juni
Avdelingsleder Hjalmar Hundhammer har over 30 års erfaring med emballasje.

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik, som er en del av Norengros-konsernet, ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.

Norengros Kjosavik selger og distribuerer forbruksvarer, utstyr og relaterte tjenester til offentlig sektor og privat næringsliv, der emballasje er blant den største av varegruppene. Norengros Kjosavik er et lokalt eid selskap med hovedkontor, produksjonshall og lager på Forus.

For et par år siden gjorde de en investering i et skjærebord fra Kongsberg, modellen i-MS60. For å øke bruken av dette ble det besluttet å gjøre en satsing på eskeproduksjon med digitaltrykk. Valget falt på en HP Latex R2000, en hybridprinter for både plate- og rullmedia med opp mot 250 centimeters bredde.

Produksjonsmedarbeider Maren Hølsbø studerer et testtrykk ved Kongsberg-bordet.

– Vi har en maskin fra før som kan trykke med én farge, for eksempel en enkel logo. Den trykker med fleksotrykk og med den kan vi produsere små og mellomstore serier, sier Hjalmar Hundhammer som er produksjonsleder i Kjosavik.

– Med den nye HP Latex-maskinen kan vi produsere mindre serier av for eksempel gaveesker og andre esker med flerfargers trykk og spesielle mål. Det er et område som Norengros Kjosavik ønsker å satse på og ser muligheter i, fortsetter han.

Kan trykke hvitt på brun bølgepapp

Maskinener er kjøpt fra Antalis og ble installert for et par måneder siden. Den er nå satt i produksjon.

– Vi har allerede kjørt en del jobber i den og den fungerer veldig godt. Vi er meget fornøyde. Etter å ha forhørt oss med andre firmaer som produserer liknende emballasje så valgte vi en HP Latex-maskin, etter svært gode tilbakemeldinger fra andre som har samme maskin. Latekstrykket har en myk farge som passer godt når man skal brette en kartong.

– Installasjonen av maskinen gikk også knirkefritt og opplæring og støtte per telefon har vært super.
Vi er veldig fornøyd som kunde, sier Hjalmar Hundhammer om kontakten med Antalis.

Christer Bratz, salgsdirektør visuell kommunikasjon i Antalis Norge.

Maskinen er utstyrt med HPs vannbaserte lateksblekk, CMYK pluss hvitt gloss med høy opasitet, for eksempel for å kunne trykke hvitt på brun bølgepapp. Produsenten lover også et stort fargerom i trykket med dette blekkoppsettet.

– Antalis merker en stadig stigende interesse for HP R-serien og de mulighetene den gir for emballasjeproduksjon. HPs Latex-printere legger på en tynn elastisk hinne av blekk på eskene. Det betyr at det det er lett å brette esker uten at blekket krakelerer i brettene/kantene. Printkvaliteten er fantastisk og den sterke miljøprofilen til HP Latex-blekk er noe vi snakker mye med våre kunder om når de er i kjøpsprosess, sier Christer Bratz, salgsdirektør visuell kommunikasjon i Antalis Norge.

«Et enormt marked»

En fordel med digitaltrykk er å kunne trykke variabelt, ikke bare for små serier men også for at kunden kan teste nye design. Tanken er å bruke maskinen for serier opp mot tusen esker. Typiske kunder er alt fra reklamebyråer og små bedrifter som driver netthandel, til store firmaer med tilbakevendende bestillingar.

En av de ansatte kommer til å ha ansvaret for den nye produksjonslinjen med HP-printer og skjærebord. I produksjonen finnes det dessuten en CNC-fres for å kunne lage skuminnlegg til eskene og produsere virkelig eksklusive innpakninger.

Trenden på emballasjeområdet er at plast i stadig høyere grad erstattes av kartong og bølgepapp. Det er et tog som Norengros Kjosavik gjerne vil sitte i førersetet på.

– Det er et enormt marked og vi ser at salget av esker går opp. Neste steg blir å markedsføre i hele Norengros-kjeden at vi kan produsere denne typen produkter, sier Hjalmar Hundhammer.

Les videre

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

Spar trykkfarger med spiraler

ECO3s screeningsekspert Els Van Cauwenberghe forklarer at rotasjons- og emballasjetrykkere kan dra nytte av SPIR@L, en ny rastreringteknologi utviklet av ECO3.
els-van-cauwenberghe

Scanpack gjør tidenes satsing: "Her finner du alt du leter etter, og litt til!"

Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, fyller 60 år. Og det kommer til å merkes!
Utstillere fra hele verdikjeden viser frem sine siste løsninger. Dessuten blir det en stor satsing på kostnadsfrie seminarer og workshops.
– Vi vil tilby de besøkende litt ekstra i år, sier Monika Ölund, forretningsansvarlig for Scanpack.
Scanpack-foto-Rickard Olausson

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Siste nytt

Undercam-funksjon på flere av Zünds skjærebord

Zünd lanserer et nytt system for innlasting av material som inkluderer både det integrerte Undercam registreringssystemet og en bordforlenger.
BLE_UNDERCAM_Pressebild

Canons nye fotoskriver skal briljere i dybde og sverte

Canons nye inkjetskriver for A2-formatet er rettet mot profesjonelle fotografer og seriøse fotoentusiaster. Skriveren skal gi utskrifter av høy kvalitet med stor dybde på både matt og glanset fotopapir.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp