
I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian Mayr forteller at Müller Martini har satt ned en arbeidsgruppe for å jobbe med KI. For tiden bruker de KI i deres støtte og utvikling. De forventer at utstyr, teknologi og kunder er klare til å dra full nytte innen få år. Men for å få kundene om bord må systemene fremstå så fleksible og ‘usynlige’ at de ikke skaper forvirring blant kundene. For i motsetning til de kreative prosessene, hvor man kan eksperimentere til den rette løsningen er funnet, er ikke dette tilfellet i etterbehandling. Her skal du kunne produsere én salgbar bok uten returpapir av noe slag.
Hos Müller Martini brukes KI ennå ikke i selve produksjonsutstyret, men brukes internt av utviklere og støttepersonell for å optimalisere arbeidet deres. Derfor har de noen interessante betraktninger om hva KI må kunne for å være relevant i produksjoner.
Er kunstig intelligens integrert i noen av de nåværende eller snart tilgjengelige produktene som markedsføres av Müller Martini (MM)?
– KI er foreløpig ikke integrert i noen av produktene i den nåværende MM-porteføljen. For de fleste av dagens produksjoner er konvensjonelle algoritmer fortsatt smartere enn KI. Ved å kombinere moderne industrielle teknologier som servodrev og maskinsyn med vår dype forståelse av produksjonsprosessene gir pålitelig og forståelig funksjonalitet for en smart fabrikk. Vi følger naturligvis utviklingen nøye og ser et visst potensial for KI-applikasjoner i fremtiden, f.eks. i form av selvlærende algoritmer som estimerer de best egnede produksjonsparametrene for en spesifikk jobb basert på tidligere produksjoner.
Hvilke produkter og hva slags funksjonalitet snakker vi om?
– Det mest åpenbare bruksområdet er maskinoppsett og prosessoptimalisering. I forbindelse med book-of-one produksjon er det ikke rom for innkjøring av produkter. Det første produktet må være perfekt da det må kunne selges. Det krever perfekt tilpasning av prosesser og parametere før produktet produseres. De riktige sensorene, synssystemer og smarte eller KI-algoritmer hjelper maskinen med å vurdere alle faktorene for optimalt oppsett og produksjon, som varierende format, tykkelse, ulike papiregenskaper, varierende miljøforhold (temperatur, fuktighet), fargedekning og så videre.
Hvordan vil brukeren gjenkjenne KI-støtten?
– Enhver god KI-løsning er usynlig for brukeren. Så lenge du må lære brukerne å bruke en KI-funksjon, er det ikke praktisk i et industrielt miljø. Nøkkelen til suksess er å skjule både konvensjonelle og KI-algoritmer i bakgrunnen og få systemet til å oppføre seg på en intuitiv måte. Du trenger ikke tenke på det – det skal bare fungere. Det bør være forhåndsinnstilte verdier eller forslag basert på KI-algoritmer som støtter brukeren i å sette opp og kjøre maskinen.
Er det noen risiko fra et brukersynspunkt?
– KI-algoritmer som ikke er helt gjennomtenkte kan forvirre operatører fordi systemets oppførsel blir uforutsigbar. Fra et hypotetisk synspunkt kan potensielle risikoer forbundet med KI-integrasjon i maskiner også inkludere pålitelighetsproblemer, økt kompleksitet i operasjoner og potensiell jobbforskyvning.
Hvilke fordeler vil det gi brukeren og/eller MM?
– Hos MM blir en KI-basert programvareløsning for tiden evaluert for å hjelpe servicespesialister med å identifisere årsaken til en feil basert på tidligere erfaringer. Kunden drar nytte av en raskere løsning av et problem, noe som øker tilgjengeligheten til utstyret. Allerede i dag har vi flere applikasjoner i daglig bruk, bl.a. JetBrains KI Assistant, som tar programvareutviklingen vår til neste nivå.
Hvilken hindring, fra ditt synspunkt, er den viktigste når det gjelder å få det fulle potensialet ved å bruke KI?
– For å etablere sofistikerte KI-løsninger kreves det et omfattende sett med data, som vanligvis ikke er tilgjengelig i dag i vår del av produksjonsmiljøet, hvor mange eldre maskiner fortsatt kjører. Dette vil endre seg i løpet av de neste årene ettersom alle maskiner fra selve produktporteføljen har den innebygde muligheten til å fange opp og lagre data, noe som vil øke mengden relevant data.
Hva forventer du er den vanligste KI-trenden i postpress hos Drupa?
– Hos Drupa forventes den vanligste trenden når det gjelder kunstig intelligens i print og postpress å være arbeidsflytautomatisering, dataanalyse og optimalisering fremfor direkte integrasjon i maskineri. Videre vil leverandører fremme KI-algoritmer for prediktivt vedlikehold.
Hva er de mest interessante fordelene med KI i postpress nå eller i nær fremtid?
– I postpress ser det ut til at de mest interessante fordelene med KI ligger i forbedret effektivitet, prediktivt vedlikehold, sanntidsovervåking og datadrevet beslutningstaking. En spesifikk fordel som vil oppnås ved sanntidsovervåking er å kunne takle papirets stadig skiftende oppførsel. Papir er et «levende» materiale som reagerer på varme, fuktighet og mekanisk påvirkning, noe som gjør det utfordrende å tilpasse maskinen optimalt til det.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke trykkerinæringen i årene som kommer?
– KI er klar til å påvirke printindustrien betydelig i de kommende årene ved å revolusjonere produksjonsprosesser, strømlinjeforme arbeidsflyter og forbedre den generelle produktiviteten og kvaliteten. Hvor raskt denne prosessen vil skje i trykkeribransjen er vanskelig å forutsi fra dagens perspektiv.
Hva blir MMs mest verdifulle bidrag til utviklingen av kunstig intelligens i trykkeribransjen?
– MM har alle nivåer og disipliner innen utvikling internt, fra og med mekanisk design, prosesskompetanse, utvikling av maskinautomatisering, arbeidsflyt og datahåndteringsprogramvare for komplette Smart Factory-løsninger. MM har en KI-ekspertgruppe innen FoU med spesialkunnskap om emnet. Denne gruppen følger utviklingen av KI tett og identifiserer potensielle bruksområder i vårt forretningsområde. Ved å kombinere alle disse ferdighetene forventer vi i fremtiden å tilby KI-løsninger som betydelig overgår andre selskapers evner.
Hvordan tror du konkurransesituasjonen mellom leverandører vil påvirke aksepten av KI så vel som fordelene for brukerne?
– Konkurransesituasjonen mellom leverandører kan påvirke aksepten av KI i trykkeribransjen, da bedrifter streber etter å differensiere seg gjennom innovative KI-drevne løsninger. Til syvende og sist vil fordelene for kundene og brukeraksept avhenge av effektiviteten og påliteligheten til disse KI-teknologiene i virkelige applikasjoner.