Lessebo Paper: "Det har lykkes oss å nå unikt lave CO2-verdier"

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 7 august 2024
OPPDATERT: 9 august
Nylig innledet Lessebo Paper et samarbeid med Livonia Print og Bonnier books for å utvikle en ny type papirkvalitet som har fått navnet «Livonia Zero Offset». Jens Olsen, adm dir på Lessebo Paper, Trond Erik Isaksen, salgssjef hos Livonia Print og Markus Guldstrand, produksjonssjef hos Bonnier Books.

Svenske Lessebo Paper har greid å redusere sine karbondioksydutslipp med stor suksess. Et tonn papir hos dem gir 11 kilo CO2.

– Dette må sammenliknes med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sekshundreogtjue kilo, sier Jens Olson, administrerende direktør for Lessebo Paper.

I det lille samfunnet Lessebo et par mil fra Växjö finner man det «lille» bruket Lessebo Paper som i antall produserte tonn står seg ganske dårlig mot gigantene, men som i stedet er en ledende aktør både når det gjelder kvalitetspapir og miljø.

De to innsjøene Läen og Öjen i nærheten av Lessebo ligger på forskjellige nivåer, hvilket skaper en naturlig fallhøyde og ideelle forhold for å dra nytte av vannkraft. Det var årsaken til at Lessebo Bruk startet opp i 1658 med jernproduksjon. I 1693 begynte man også med håndverksmessig produksjon av papir. Flåten i Karlskrona hadde behov for et kvalitetspapir for oppbevaring av krutt, så allerede der kom kvalitetsbegrepet inn i bildet. I 1719 fick man rettigheten til å kommersialisere papirproduksjonen. Det innebærer at man for fem år siden kunne feire trehundreårsjubileum og at Lessebo Paper er et av Sveriges absolutt eldste foretak.

I slutten av 1800-tallet opphørte jernproduksjonen og fokus ble lagt på papirproduksjonen. I dag produserer man mellom tjue- og tjuefem tusen tonn kvalitetspapir årlig og har nittifire ansatte.

– Vi er stedets største arbeidsgiver og har et nært samarbeid med kommunen, sier Jens Olson.

– Bruket er privateid siden 2013, det eies av Göran Johansson, Vigo Edberg og Tom Olander, tre engasjerte eiere som drives av smålandsk entreprenørånde och som også har andre virksomheter. Vi er et storkonsern som drives som et familiefirma.

Videreutviklet nisjen
Jens Olson sier at miljøargumenter og premiumkvalitet er to USP for Lessebo Paper.

Jens Olson har vært administrerende direktør i Lessebo Paper i tre år, han var tidligere administrerende direktør i Rappgo, som produserer eksklusive tregulv. Oppdraget var tydelig, og ikke spesielt uvanlig, sikre at selskapet har vekst og lønnsomhet, og slik har det vært.

– Vi har analysert hvor veksten finnes i markedet, hvilken nisje vi har som våre konkurrenter ikke har og hvordan vi skal videreutvikle oss for å finne nye kunder, ikke spesielt uvanlig, men det har fungert, sier Jens Olson.

Med en så lang tradisjon for papirproduksjon er det naturlig at de også har utviklet en unik kunnskap om faget, det sitter i veggene. Fabrikken produserer ubestrøket finpapir i gramvekter mellom sytti og tre hundre og femti gram med forskjellige merker, upreget eller preget, hvitt eller farget. For de som trenger høyere gramvekter kan de levere laminater.

Bjørk ligger i bunnen

En bidragande faktor till den höga kvaliteten och vitheten i pappret är Lessebos val av råvara, björk från lokala leverantörer.

– Bjørkemasse gir fordeler, spesielt sammenlignet med papir laget av raskt voksende eukalyptus. Papiret blir hvitere og sterkere og mange trykkerier føler at det er mer «stuns» i papiret. Papirmassen vi bruker er dessuten helt klorfri.

Produksjonen foregår i to eldre modeller av papirmaskiner, fra 1960-tallet, men selvfølgelig kontinuerlig oppdatert til moderne status. Den ene kjører hvite kvaliteter, den andre de fargede. En tredje maskin er tilgjengelig og klar til bruk om ved behov.

Det er 48 farger i standardsortimentet. Foto: Lessebo Paper
Viktig miljøargument

Den høye kvaliteten på papiret er en viktig del av Lessebo Papers tilbud, den andre, minst like viktig, er miljøargumentene. Bruket drives av en dampkjel som fyres med flis og spon, det vil si restprodukter fra skogen. Dampen de ikke bruker selv går til fjernvarme i Lessebo.

– Vi har lykkes med å nå unikt lave CO2-tall, sier Jens Olson. Ett tonn papir produsert her genererer elleve kilo CO2, dette skal sammenlignes med konkurrentene i Europa som er rundt seks hundre og tjue kilo, med andre ord en enorm forskjell.

– Det er ingen i verden som slår det tallet. Leverandørenes generering er også inkludert i de elleve kiloene. En fordel er at våre leveranser er svært lokale.

Lessebo Papers lave miljøpåvirkning har også ført til at de har mottatt priser og sertifiseringer, for eksempel er det den eneste papirfabrikken i verden som har fått «Cradle to Cradle Gold»-sertifisering, som viser at den har sikre, bærekraftige produkter for sirkulær produksjon .

Gjenvunnet papir

En stor aktør i Sverige som har blitt oppmerksom på fabrikkens kvaliteter er Bonnier, som man har samarbeidet med i noen år. Mange av forlagets høykvalitetsbøker er trykt på papir fra Lessebo. I et samarbeid mellom Bonnier, Livonia Print og Lessebo Paper har partene i fellesskap utviklet Livonia Zero Offset. Et papir som Bonnier har brukt i over tre millioner bøker, pluss at andre forlag har trykket minst én million.

– Det betyr at Bonnier har redusert klimabelastningen av bokproduksjonen deres med 1400 tonn enn om de i stedet hadde fortsatt med sitt «gamle papir». Nå har vi nettopp lansert en ny kvalitet, Livonia Recyled by Lessebo Paper, hvor vi bruker utrykt returpapir fra trykkerier til å lage nytt papir. Det fungerer utmerket og bidrar til det sirkulære engasjementet.

– Det resirkulerte papiret blir en nyanse gulere og vi må tilsette litt ny fiber for å gi det styrke. Vi vil gjerne utvide dette, men det gjelder å finne trykkerier som lager store nok avfallsmengder til at det fungerer.

 

Lessebo Paper har et samarbeid med GBGT Box. Foto: Lessebo Paper
Luxepack vekket interessen

Jens Olson mener man får mye gratis ved å nisje seg så tydelig, ikke minst fra miljøaspektet og det er viktig, sier han.

– Miljøspørsmålene kommer jo ikke til å avta og dersom du i nær fremtid må rapportere miljøpåvirkningen din, må du som merkevareeier ta aktive grep.

– Å ha en så tydelig og overbevisende USP er et must for oss fordi vi er et lite bruk. Og det gjelder også emballasje. Da vi var på Luxepack i Monaco for et par år siden var det mange som fikk øynene opp for oss da de så tallene våre og emballasjeindustrien er i dag viktig for oss. Rundt halvparten av produksjonen vår går dit, hovedsakelig fargede kvaliteter, men også hvite.

– Papiret som går til emballasjeindustrien har en liten innblanding av furufiber for å gi riktig styrke.

Produktpaletten inkluderer førtiåtte forskjellige farger og muligheten for å lage kundeunike farger. Lessebo Colors har mottatt priser både nasjonalt og internasjonalt, i konkurranse med giganter som Pepsi og Apple. Ifølge Jens Olson er man ganske unike som svensk papirfabrikk ved å kunne produsere fargede volumer .

– Vi har fått veldig god respons fra emballasjebransjen. Miljøtall og alle kulører taler for oss, selv om vi også leverer en del hvitt papir. Vi kjører nå en kampanje for preget papir rettet mot emballasjeindustrien.

Premiumemballasjer

En årsak til veksten mot emballasje er den økende netthandelen, som også gjelder premiummerker. De vil ha stilig innpakning som gir en premium følelse, selv om det handler om netthandel. Trenden mot å erstatte plast med papir hjelper også.

– Dagens sluttforbrukere er mer informerte, noe som gjør det lettere for bedrifter å markedsføre miljø som en merkostnad, det blir stadig viktigere og som kunde bør man ha muligheten til å ta et aktivt valg.

Det er med andre ord i hovedsak premiumkunder som står på Lessebo Papers kundeliste i emballasjebransjen. Det handler om papir av høy kvalitet, noe som gjør det litt dyrere. Typiske kunder er innen vin og whisky, kosmetikk og parfyme.

– Vi har også kunder som setter pris på nærhet, mindre selskaper som mikrobryggerier. Det er mange som vil ha svensk papir. Vi har funnet gode nisjer med gode kunder med vekst.

– Emballasje blir stadig viktigere for oss, men samtidig er bokbransjen selvsagt viktig, vi har en god miks i dag. Vi har fordelen av å ikke være så store og kan derfor være mer på tå hev og fleksible enn de store gigantene.

Her har vi hittil snakket om svenske kunder, men faktum er at åttifem prosent av Lessebo Papers produksjon eksporteres. Leveransene går til Asia, USA og Europa, stort sett til hele verden og det gjelder både papir til trykkerier og emballasjeindustrien.

Les videre

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx

Motvind for Metsä Board som håper på økt etterspørsel etter kartong

Metsä Board gikk med et tap på 800 000 euro i andre kvartal (april-juni 2024). Selskapet tror imidlertid at leveransene av kartong vil øke litt sammenlignet med slutten av fjorårets sommer.
Metsa

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx