Polaris øker sine inntekter – men ikke innen trykk

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 21 august 2024
OPPDATERT: 21 august
Per Axel Koch, konsernsjef Polaris Media. Foto: Jørgen Kvam

Færre annonser i papiravisene og synkende opplagstall. Slik ser trenden ut ifølge Polaris Media. Men konsernet viser til tross for dette til et positivt resultat for første halvår 2024, blant annet etter besparelser innen trykk.

Nylig presenterte man de økonomiske resultatene for andre kvartal 2024. Under det første halvåret økte inntektene for Polaris-konsernet med et EBITDA* på 125 MNOK, noe som er 26 MNOK bedre enn samme periode forrige år.

En sterkt bidragende faktor til de positive resultatene er kostnadsreduksjoner på 7 prosent. Ikke minst gjennom konsolideringen av Polaris to trykkerier i Midt-Norge, der virksomheten på Heimdal ble flyttet til Orkanger. Man har dessuten gjort kostnadstilpasninger når det gjelder distribusjon.

– Kostnadsreduksjonen i første halvår er et resultat av de omfattende effektiviseringstiltakene vi gjennomførte i løpet av fjoråret. Dette var nødvendige grep for å kompensere for svikten i annonsemarkedet, lavere papirbaserte inntekter og det underliggende kostnadspresset, sier konsernsjef Per Axel Koch i en pressemelding fra Polaris Media.

Konsernets samlede annonseinntekter var under første halvår i år 13 prosent lavere sammenliknet med foregående år. Den utviklingen drives av en betydelig nedgang i papirbaserte annonseinntekter. Det er i steden det digitale som øker.

Tallene fra delårsrapporten viser også at driftsinntektene for trykk har gått ned med 72 MNOK under det første halvåret sammenliknet med samme periode i 2023. Mest har inntektene fra kommersiell trykking minsket, der har det skjedd en halvering. Også inntektene for trykking av såvel interne som eksterne blader og aviser går ned. Resultatet er likevel noe bedre under andre kvartal enn i fjor som følge av kostnadsbesparelsene.

– Størsteparten av tiltakene ble gjennomført i fjor og gir tilnærmet full effekt i år. Enkelte tiltak er under gjennomføring nå i 2024. Det gjelder blant annet konsolideringen av trykkerivirksomheten i Midt-Norge, hvor driften ved trykkeriet i Trondheim ble avviklet i mars, og øvrige effektiviseringstiltak i papirverdikjeden. Kostnadseffektene av disse tiltakene ble delvis realisert i andre kvartal, og bidro til at trykkerivirksomheten leverte resultatvekst i kvartalet, sier Koch.

* Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortisation = Inntekter før av- og nedskrivninger.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong