Færre annonser i papiravisene og synkende opplagstall. Slik ser trenden ut ifølge Polaris Media. Men konsernet viser til tross for dette til et positivt resultat for første halvår 2024, blant annet etter besparelser innen trykk.
Nylig presenterte man de økonomiske resultatene for andre kvartal 2024. Under det første halvåret økte inntektene for Polaris-konsernet med et EBITDA* på 125 MNOK, noe som er 26 MNOK bedre enn samme periode forrige år.
En sterkt bidragende faktor til de positive resultatene er kostnadsreduksjoner på 7 prosent. Ikke minst gjennom konsolideringen av Polaris to trykkerier i Midt-Norge, der virksomheten på Heimdal ble flyttet til Orkanger. Man har dessuten gjort kostnadstilpasninger når det gjelder distribusjon.
– Kostnadsreduksjonen i første halvår er et resultat av de omfattende effektiviseringstiltakene vi gjennomførte i løpet av fjoråret. Dette var nødvendige grep for å kompensere for svikten i annonsemarkedet, lavere papirbaserte inntekter og det underliggende kostnadspresset, sier konsernsjef Per Axel Koch i en pressemelding fra Polaris Media.
Konsernets samlede annonseinntekter var under første halvår i år 13 prosent lavere sammenliknet med foregående år. Den utviklingen drives av en betydelig nedgang i papirbaserte annonseinntekter. Det er i steden det digitale som øker.
Tallene fra delårsrapporten viser også at driftsinntektene for trykk har gått ned med 72 MNOK under det første halvåret sammenliknet med samme periode i 2023. Mest har inntektene fra kommersiell trykking minsket, der har det skjedd en halvering. Også inntektene for trykking av såvel interne som eksterne blader og aviser går ned. Resultatet er likevel noe bedre under andre kvartal enn i fjor som følge av kostnadsbesparelsene.
– Størsteparten av tiltakene ble gjennomført i fjor og gir tilnærmet full effekt i år. Enkelte tiltak er under gjennomføring nå i 2024. Det gjelder blant annet konsolideringen av trykkerivirksomheten i Midt-Norge, hvor driften ved trykkeriet i Trondheim ble avviklet i mars, og øvrige effektiviseringstiltak i papirverdikjeden. Kostnadseffektene av disse tiltakene ble delvis realisert i andre kvartal, og bidro til at trykkerivirksomheten leverte resultatvekst i kvartalet, sier Koch.
* Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortisation = Inntekter før av- og nedskrivninger.