Polaris øker sine inntekter – men ikke innen trykk

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 21 august 2024
OPPDATERT: 21 august
Per Axel Koch, konsernsjef Polaris Media. Foto: Jørgen Kvam

Færre annonser i papiravisene og synkende opplagstall. Slik ser trenden ut ifølge Polaris Media. Men konsernet viser til tross for dette til et positivt resultat for første halvår 2024, blant annet etter besparelser innen trykk.

Nylig presenterte man de økonomiske resultatene for andre kvartal 2024. Under det første halvåret økte inntektene for Polaris-konsernet med et EBITDA* på 125 MNOK, noe som er 26 MNOK bedre enn samme periode forrige år.

En sterkt bidragende faktor til de positive resultatene er kostnadsreduksjoner på 7 prosent. Ikke minst gjennom konsolideringen av Polaris to trykkerier i Midt-Norge, der virksomheten på Heimdal ble flyttet til Orkanger. Man har dessuten gjort kostnadstilpasninger når det gjelder distribusjon.

– Kostnadsreduksjonen i første halvår er et resultat av de omfattende effektiviseringstiltakene vi gjennomførte i løpet av fjoråret. Dette var nødvendige grep for å kompensere for svikten i annonsemarkedet, lavere papirbaserte inntekter og det underliggende kostnadspresset, sier konsernsjef Per Axel Koch i en pressemelding fra Polaris Media.

Konsernets samlede annonseinntekter var under første halvår i år 13 prosent lavere sammenliknet med foregående år. Den utviklingen drives av en betydelig nedgang i papirbaserte annonseinntekter. Det er i steden det digitale som øker.

Tallene fra delårsrapporten viser også at driftsinntektene for trykk har gått ned med 72 MNOK under det første halvåret sammenliknet med samme periode i 2023. Mest har inntektene fra kommersiell trykking minsket, der har det skjedd en halvering. Også inntektene for trykking av såvel interne som eksterne blader og aviser går ned. Resultatet er likevel noe bedre under andre kvartal enn i fjor som følge av kostnadsbesparelsene.

– Størsteparten av tiltakene ble gjennomført i fjor og gir tilnærmet full effekt i år. Enkelte tiltak er under gjennomføring nå i 2024. Det gjelder blant annet konsolideringen av trykkerivirksomheten i Midt-Norge, hvor driften ved trykkeriet i Trondheim ble avviklet i mars, og øvrige effektiviseringstiltak i papirverdikjeden. Kostnadseffektene av disse tiltakene ble delvis realisert i andre kvartal, og bidro til at trykkerivirksomheten leverte resultatvekst i kvartalet, sier Koch.

* Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortisation = Inntekter før av- og nedskrivninger.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Motvind for Metsä Board som håper på økt etterspørsel etter kartong

Metsä Board gikk med et tap på 800 000 euro i andre kvartal (april-juni 2024). Selskapet tror imidlertid at leveransene av kartong vil øke litt sammenlignet med slutten av fjorårets sommer.
Metsa

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx