Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen, forteller at de har vært i dialog med EWJ lenge, men at den har forsterket seg det siste halvåret og nå endelig falt på plass.
– Vi har spesielt sett det som en selvfølge at vi også skal kunne tilby våre kunder storformatmedia og folier. EWJ er en flott partner og et anerkjent merke med nesten samme sentrale beliggenhet som oss, så det føltes naturlig. Mange av våre kunder i det tradisjonelle grafiske segmentet har begynt å jobbe med storformat og vil se en fordel i å kunne tilby dem dette også. Det er der vi vil ha vårt innledende fokus, sier Jesper Røgind.
Med kjøpet av EWJ følger en rekke spennende agentur for trykte medier og folier.
Jesper Røgind forklarer også at Addbrand satser stort på vekst i Sverige og Danmark, og at kjøpet av EWJ også vil påvirke markedene i Sverige, Norge og Finland.
Etter hvert skal de også integrere de mange spennende maskinagenturene, hvor EWJ har oppnådd sertifiseringer som HP-tjenesteleverandør i blant annet DesignJet, PageWide XL og Latex.
EWJ-merket forsvinner ikke
Tanken er at begge merkene skal fortsette som likeverdige. Selv om det ennå ikke er helt bestemt, kan navnet godt bli Addbrand EWJ – eller omvendt, som Lena Jakobsen legger til med et ertende smil.
Overtakelsen skjer 2. september og i løpet av høsten flytter Addbrand fra nåværende adresse til EWJ på andre siden av Vejlefjorden. Det blir nok litt folksomt, men løsningen har kommet fordi Addbrands leiekontrakt er sagt opp. Tanken er at de senere skal finne en ny felles leiekontrakt.
– Vi skal flytte en stor del av vårt felles lager til Sverige. Det er greit for dagens situasjon, men er faktisk et steg i en større strategi med mer sentralisert ledelse. Logistikkmessig kan vi hente varer fra den ene dagen til den andre og vi vil fortsatt ha et mindre bufferlager lokalt, sier Claus Buch.
Det er ikke bare ideen om å spare ressurser som har ført til kjøp av EWJ, men en utvidelse av sortimentet og forretningsområdet som gjør at de kan tilby et bredere sortiment til nåværende kunder og bedre håndtere nye kunder med sin omfattende produktportefølje og ekspertise.
Addbrand har vokst i konvoluttmarkedet og har, ettersom dette markedet har krympet, funnet nye områder som grossist innen papir, emballasje og utstillingsprodukter.
EWJ har i mange år betjent det tekniske storformatet og egenmarkedet, men har i økende grad forgrenet seg til skilt-, utstillings- og reklamemarkedet, som i dag er deres hovedsegment.
Addbrand stopper ikke her
Rett før sommeren kjøpte Addbrand konvoluttselskapet ICE Kuvert. Det var en plutselig mulighet som de ikke ville la gå fra seg. Kjøpet av EWJ er en mer strategisk investering som vil utvikle selskapet mot å bli en totalleverandør, og Jesper Røgind sier i forbindelse med dette at det trolig ikke er det siste oppkjøpet fra deres side. Så vi er spente på å se hva de neste årene bringer når de har fordøyd de to siste tilskuddene.