Addbrand gjør nok et oppkjøp

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 28 august 2024
OPPDATERT: 28 august
Det nye Addbrand/EWJ: fra venstre Lena Jakobsen, EWJ, Claus Buch og Jesper Røgind, Addbrand.

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.

Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen, forteller at de har vært i dialog med EWJ lenge, men at den har forsterket seg det siste halvåret og nå endelig falt på plass.

– Vi har spesielt sett det som en selvfølge at vi også skal kunne tilby våre kunder storformatmedia og folier. EWJ er en flott partner og et anerkjent merke med nesten samme sentrale beliggenhet som oss, så det føltes naturlig. Mange av våre kunder i det tradisjonelle grafiske segmentet har begynt å jobbe med storformat og vil se en fordel i å kunne tilby dem dette også. Det er der vi vil ha vårt innledende fokus, sier Jesper Røgind.

Med kjøpet av EWJ følger en rekke spennende agentur for trykte medier og folier.

Jesper Røgind forklarer også at Addbrand satser stort på vekst i Sverige og Danmark, og at kjøpet av EWJ også vil påvirke markedene i Sverige, Norge og Finland.

Etter hvert skal de også integrere de mange spennende maskinagenturene, hvor EWJ har oppnådd sertifiseringer som HP-tjenesteleverandør i blant annet DesignJet, PageWide XL og Latex.

EWJ-merket forsvinner ikke

Tanken er at begge merkene skal fortsette som likeverdige. Selv om det ennå ikke er helt bestemt, kan navnet godt bli Addbrand EWJ – eller omvendt, som Lena Jakobsen legger til med et ertende smil.

Overtakelsen skjer 2. september og i løpet av høsten flytter Addbrand fra nåværende adresse til EWJ på andre siden av Vejlefjorden. Det blir nok litt folksomt, men løsningen har kommet fordi Addbrands leiekontrakt er sagt opp. Tanken er at de senere skal finne en ny felles leiekontrakt.

– Vi skal flytte en stor del av vårt felles lager til Sverige. Det er greit for dagens situasjon, men er faktisk et steg i en større strategi med mer sentralisert ledelse. Logistikkmessig kan vi hente varer fra den ene dagen til den andre og vi vil fortsatt ha et mindre bufferlager lokalt, sier Claus Buch.

Det er ikke bare ideen om å spare ressurser som har ført til kjøp av EWJ, men en utvidelse av sortimentet og forretningsområdet som gjør at de kan tilby et bredere sortiment til nåværende kunder og bedre håndtere nye kunder med sin omfattende produktportefølje og ekspertise.

Addbrand har vokst i konvoluttmarkedet og har, ettersom dette markedet har krympet, funnet nye områder som grossist innen papir, emballasje og utstillingsprodukter.

EWJ har i mange år betjent det tekniske storformatet og egenmarkedet, men har i økende grad forgrenet seg til skilt-, utstillings- og reklamemarkedet, som i dag er deres hovedsegment.

Addbrand kjøpte ICE Kuvert før sommeren.
Addbrand stopper ikke her

Rett før sommeren kjøpte Addbrand konvoluttselskapet ICE Kuvert. Det var en plutselig mulighet som de ikke ville la gå fra seg. Kjøpet av EWJ er en mer strategisk investering som vil utvikle selskapet mot å bli en totalleverandør, og Jesper Røgind sier i forbindelse med dette at det trolig ikke er det siste oppkjøpet fra deres side. Så vi er spente på å se hva de neste årene bringer når de har fordøyd de to siste tilskuddene.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2