Metsä Board gikk med et tap på 800 000 euro i andre kvartal (april-juni 2024). Selskapet tror imidlertid at leveransene av kartong vil øke litt sammenlignet med slutten av fjorårets sommer.
— Etterspørselen etter nyfiberkartong har forbedret seg betydelig i 2024 sammenlignet med rekordlavt nivå fra i fjor. Etterspørselen etter kartong har blitt støttet av tiltak for å fylle opp lagrene langs verdikjeden, sier Mika Joukio, administrerende direktør i Metsä Board.
– Etterspørselen etter forbrukerprodukter har økt noe saktere enn forventet, da forbrukernes kjøpekraft fortsatt påvirkes av høye levekostnader og høye renter.
Metsä Boards kartongleveranser økte betydelig i løpet av januar–mars, og veksten fortsatte også i andre kvartal. I løpet av første halvår ble det levert totalt 742.000 tonn kartong. Til tross for veksten var leveringsvolumene fortsatt godt under kapasitetsnivåene.
Driftsresultatet for andre kvartal ble dermed et underskudd på EUR 0,8 millioner.
Motgang
Første halvår var preget av flere tilbakeslag som Metsä Board ikke kunne påvirke.
— I mars-april stengte politiske streiker i Finland alle våre fabrikker i landet, og stengingen av havnene stoppet i stor grad våre leveranser til kundene. En gasseksplosjon i slutten av mars ved Metsä Fibres bioproduktfabrikk i Kemi stanset all masseproduksjonen vår i tre måneder og påvirket også Metsä Boards linerproduksjon. Vi klarte imidlertid å fortsette produksjonen av liner gjennom spesialordninger og dermed sikre leveranser til våre kunder, sier Mika Joukio.
Den negative effekten på Metsä Boards driftsresultat på grunn av streikene og gasseksplosjonen utgjorde totalt ca. EUR 65 millioner, inkludert effekten gjennom Metsä Fibres resultatandel.
Etterspørselen etter masse
— I løpet av januar-juni var omsetningen vår på 994 millioner euro og vårt sammenlignbare driftsresultat var 30,7 millioner euro. Lønnsomheten ble spesielt påvirket av den reduserte prisen på falset kartong. Samtidig støttet lavere produksjonskostnader og massevirksomheten lønnsomheten, spesielt takket være den positive etterspørsels- og prissituasjonen i Europa.
Metsä Boards strategi er å vokse i fiberbasert emballasjemateriale og fornye sin industrielle virksomhet, som inkluderer investeringer i kartongfabrikkene i Simpele og Kyro og fabrikken i Husum.