Veien til Norges største grafiske produksjonshus

PUBLISERT: 16 september 2024
OPPDATERT: 16 september
Kjetil Sjøeng, daglig leder i Merkur Grafisk, har det hektisk med mye som skal ordnes før flyttingen i april 2025.

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.

Hva er status for prosessen nå på slutten av sommeren 2024?

– Det er et stort prosjekt som innebærer to ting. Det ene er at vi har iverksatt fusjonsprosessen hvor jeg så langt har tatt over ledelsen i to av selskapene. Det andre er at byggeprosessen er i gang og går etter planen. I løpet av noen måneder skal bygget være tett og vi har fått garanti fra entreprenøren om at vi får tilgang i april 2025. Da starter vi flytting av noen av maskinene og innen 30. juni skal alt være på plass. Grunnet en nøye planlagt flytteprosess vil vi levere våre produkter og tjenester som normalt gjennom hele prosessen, sier Kjetil Sjøeng.

Innebærer flyttingen noen nye investeringer?

– Ja, vi har allerede kjøpt en Canon VarioPrint iX3200 inkjetpresse som skal være i drift hos AIT Grafisk fra 1. oktober i år. Ikke alle maskiner flyttes med, noe som betyr at det blir flere spennende investeringer fremover. Vi har skrevet en ønskeliste til styret om hva vi ønsker av utstyr, så får vi se hva som blir til virkelighet. Sett fra et bransjeperspektiv vil det bety noen spennende og kule investeringer, det vet jeg.

– Det er i alle fall klart at vi kommer til å ha alle maskinene vi trenger til offset, digitaltrykk, storformat for rull og flatbed og alle typer etterbehandling med falsing, limfresing, spiralisering, stifting og topp moderne bokbinderlinje for hardcoverproduksjon. I tillegg har vi eget håndbokbinderi som kan lage fantastisk fine produksjoner og egen forlieringshall som kan håndtere, biler, varebiler og lastebiler.

Nybygget ligger i Snipetjernveien 4 i Langhus, her sett fra nordvest. Illustrasjon: Arkitektene Astrup og Hellern

Hvilke fordeler ser du med samlokalisering?

– Mange. Fremfor alt at vi får alle maskinene på ett og samme sted. Bøker, blader, retail, interiør, dekor, håndbokbind, montasje og bilfoliering – alt kan produseres på samme sted. Vi har masse kompetanse på alt fra bøker og magasiner til web, IT og design. Nå kan vi samle alle disse fantastiske folka i et kompetansehus som vi ikke har sett før i Norge. Dette betyr stor fleksibilitet som gir en effektivitetsgevinst på alle plan og forhåpentligvis vil det også være synlig i resultatene fremover.

– Vi holder også på å bygge et lærlingmiljø der målet er å ha ti lærlinger innen ulike fag. Lokalene og utsmykningen er en viktig del for å tiltrekke ungdom til å søke seg til den grafiske bransjen.

Er det noen ulemper?

– Det vi har tenkt på er at de ansatte er vant til å jobbe i mindre enheter og i team på 10–20 personer. Nå skal de i stedet jobbe i en stor produksjonshall med mulighet for fleksibilitet og jobbrotasjoner. Det blir selvfølgelig en stor omstilling som vi allikevel tror blir positiv når vi har kommet godt i gang.

– For å sikre at de ansatte har det bra hver dag på jobb, jobber vi med en plan for hvordan lokalene skal utsmykkes. Jeg vet ikke eksakt hvordan det kommer til å se ut, men jeg vet at inspirasjon er hentet fra hoteller, kjøpesentre og flyplasser. Tanken er å skape en fantastisk oase hvor kundene og ansatte skal få en opplevelse utover det vanlige.

Hvordan har dere tenkt ved utformingen av bygget?

– Det har vært HMSS og miljøfokus fra første spadetak med blant annet BREEAM-sertifisering og 10.000 kvadratmeter solceller på taket. Det skal også være kortreist produksjon for det norske markedet og mulighet for å levere også til andre markeder, blant annet Sverige, ettersom dette ligger så nært svenskegrensen.

– Når det gjelder layouten er det en drøm for alle som holder på med produksjon å kunne starte med blank flate og plassere alt utstyret for å få en så effektiv og optimalisert logistikk og produksjonsflyt som mulig. Vi har jobbet med det i to år og ser virkelig frem til å realisere det.

Det er mye snakk om automatisering, robotisering og KI, vil det også merkes av deg?

– Ja, det er nøkkelord for å kunne effektivisere. Vi har to roboter i dag som brukes ved falselinjene, men vi har ønske om å kunne investere i flere.

Merkur Grafisk har i dag to roboter som brukes i produksjonen, men håper på flere for å kunne effektivisere arbeidet enda mer.

Hvorfor var Langhus stedet?

– Det ligger rett på transport- og logistikkåren. Dette betyr kortere transporter og det bidrar i sin tur til det laveste CO2-avtrykket per produsert enhet som vi nå kan få i dagens situasjon. I tillegg ligger det nærmere papirfabrikkene i Sverige og nært mange av våre kunder sine lager og logistikk partnere. Som et grafisk hus kunne vi ikke funnet en bedre plassering fra et miljøsynspunkt.

Hva er ambisjonen med oppkjøpene og flyttingen på lengre sikt?

– Ambisjonen er å være en solid produksjonsenhet som markedet ønsker å gå til. Som har den mest komplette grafiske produksjonen i Norge med en stor bredde av leveranser og tjenester. Markedet skal vite at vi tar kompetanse, miljø og effektivitet på største alvor. Og vi har stor tro på at vi skal lykkes med å begeistre våre kunder og ansatte.

– Siden vi også produserer for mange kolleger i den grafiske bransjen, skal de føle seg trygge på at vi tar oppdraget vårt på alvor, for eksempel når det gjelder å innlemme bokbinderi-delen i Merkur. Et eksempel som viser dette er at vi har prosjektert inn en egen innleveringssluse med direkte tilknytning til bokbinderiavdelingen for mest mulig effektiv håndtering av våre kollegers produksjoner.

Offsetpressene kommer også til å ha en gitt plass i de nye lokalene på Langhus.

Kan det bli flere overtakelser?

– Ja, det er en naturlig utvikling og jeg tror at konsolideringene i Norge vil fortsette. Driver du med papirbasert produksjon, noe vi gjerne vil fortsette med, er man avhengig av relativt store volumer over tid, noe som blir stadig mer krevende å oppnå i mindre virksomheter grunnet blant annet fallende opplag og behov for bred digital kompetanse. Vi tilpasser oss markedet på flere måter, både digitalt og med bredde i kompetanse og produksjonsfasiliteter, noe hele prosjektet vårt viser. Vi tar stadig nye veier, slik vi allerede har gjort med storformat og interiør og dekor, men dels også prøver vi å utvide virksomheten ved å ta inn flere kunder i andre markeder, som for eksempel Sverige, avslutter Kjetil Sjøeng.

Miljøfokus i nybygg på Langhus

Merkur Gruppen består nå av Merkur Grafisk, Printing, AIT Grafisk, Bokbinderiet Johnsen og Julius Ørenberg bokbinderi.

Fra sommeren 2025 vil alle bedriftene være samlokalisert i et nytt, miljøvennlig bygg på 11.500 kvadratmeter på Langhus. Byggeprosjektet startet våren 2024.

Bygget er utstyrt med et solcelleanlegg som genererer 900.000 kilowattimer årlig, noe som tilsvarer cirka halvparten av den totale energibruken. Videre er bygget utstyrt med avanserte styringssystemer som blant annet optimaliserer utnyttelsen av restvarme fra produksjonsmaskinene.

Les videre

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Epson kjøper opp Fiery – setter fart på digitaliseringen

Epson kjøper opp amerikanske Fiery, eksperter på digitale front-end-løsninger og arbeidsflytløsninger for trykkeribransjen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

iEcho kjøper tysk skjærebordprodusent

Den kinesiske skjære- og fresebordprodusenten iEcho kjøper tyske Aristo.
iecho

Siste nytt

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Det blåser rundt Canons nye tilvalg for planskriver

Kunder med gjeldende Canon Arizona 1300-serie med FLOW-teknologi kan oppgradere UV-planskriveren til den nyeste FLXflow-teknologiversjonen, inkludert de valgfrie ekstrafunksjonene "Float" og "Instant Switch".
Arizona-1300-FLXflow_Hero1