Skanem har byttet ut etiketter mot emballasjer

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 23 oktober 2024
OPPDATERT: 25 oktober
Skanem vil satse mer på resirkulert plast, sier konserndirektør Eirik Bergh.

Skanem-konsernet har tatt reisen fra produsent av emballasje til etiketter – og tilbake til emballasje. I begynnelsen var det metall, men nå er det plast som gjelder, inkludert resirkulerte materialer.

Selskapet har deltatt på Scanpack mange ganger, men i år med et annet fokus enn på tidligere messer. Mye har skjedd bare de siste tre årene.

Skanem ble startet i 1905 som Skandinavisk Emballage, da som produsent av metallemballasje i «hermetikkbyen» Stavanger. I løpet av årene gikk det over til selvklebende etiketter og ble en ledende aktør på dette feltet. I 2021 ble det tatt en beslutning om å forlate det markedet og selge etikettvirksomheten til MCC Label. To år senere ble to norske selskaper innen produksjon av plastemballasje kjøpt opp: Bergen Plastics og Heger.

– Det har vært en spennende reise og det er interessant å være på den andre siden av kjeden nå. Som etikettprodusent måtte vi kunne hele produktet, så emballasje er ikke noe nytt for oss, sier Eirik Bergh, konserndirektør i Skanem om den nye retningen.

Noe produktmerking gjenstår også ved fabrikkene i India og Afrika.

En patentert løsning for barnesikring av emballasje for for eksempel vaskemidler.
Anlegg med ulik orientering

I det som tidligere var Heger, nå Skanem Rjukan, produseres det nå plastprodukter til blant annet sykehus og laboratorier, men også hygieneprodukter som tannkremtuber og tilhørende hetter. Hettene selges også til andre produsenter.

Hos Skanem Bergen lages det produkter for næringsmiddelindustrien og det som kalles «hjemmepleie», som vaskemiddelemballasje.

– Når det gjelder matemballasje er det strengere krav, men for eksempel for vaskemiddelemballasje kan vi ha opptil 70 prosent resirkulert materiale, sier Eirik Bergh.

Blant kundene innen emballasje er store internasjonale aktører som Orkla og Unilever, men også norske selskaper som Tine og Henning Olsen.

Teamet fra Skanem på Scanpack.
Ønsker å satse enda mer på resirkulert plast

Slik det er nå kan granulat som kommer fra resirkulerte materialer være forurenset fra tidligere bruk og forårsake kvalitetssvikt ved produksjon av nye produkter. Eirik Bergh håper derfor på reguleringer på området.

– Vi er spente på hva som vil skje når det gjelder sertifiseringer for «post consumer waste». Vi jobber allerede med å redusere plasten i emballasjen vår, men ønsker å kunne få inn flere resirkulerte materialer og samtidig kunne garantere høy kvalitet og en fornuftig pris til kunden.

Les videre

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2