Flying start for Epsons etikettsatsing

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 4 november 2024
OPPDATERT: 4 november
Etikettpressen SurePress L-4733 AW var den som trakk flest besøkende til standen.

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.

Epson har bygget opp en organisasjon i Norden som selger etikettmaskiner, men som også tar seg av service og support. En satsing som slo godt ut, sier Richard Garp, Commercial & Industrial Printing Scandinavia & Benelux. Blant annet har selskapet allerede solgt tre etikettpresser av modellen SurePress L-4733 AW i Norden. Derfor virket det naturlig også å stille ut på årets Scanpack-messe.

– Den første dagen var det nok mer folk enn det hadde vært på flere dager på Drupa, sier en fornøyd Richard Garp.

Richard Garp tror at merkevareeiere også kan være interessert i å investere i utstyr for etikettrykk .
Nye målgrupper

Epson hadde brakt den nevnte etikettpressen til Scanpack. Den er utstyrt med tredje generasjons vannbasert harpiksblekk med CMYK pluss hvit, oransje og grønn. Den kan håndtere en rekke materialer, inkludert termisk papir, og underlaget trenger ikke forbehandles.

Epson SurePress L-4733 AW er utviklet for små og mellomstore trykkerier. Ifølge Richard Garp kan det tiltrekke seg andre kundegrupper enn de tradisjonelle etikettrykkeriene.

– Vi merker at stadig flere merkeeiere, for eksempel produsenter av øl og vin, satser på en presse for å kunne produsere etiketter på egen hånd. Det er en rimelig og pålitelig presse med ekstremt høy kvalitet og stort fargespekter.

Selv «vanlige» trykkerier er potensielle kunder.

– De tre maskinene vi har solgt har gått til tradisjonelle trykkerier som ikke ønsker å sette ut produksjon av etiketter til en underleverandør. Mange har sikkert også lagt merke til at det går veldig bra for etikettrykkeriene og vil være med og få en bit av kaken.

En nyhet av en mindre modell: Epson Color Works C8000 som kan skrive ut 30 centimeter per sekund.
Begynnermodell for digital produksjon

På standen viste de også tre mindre etikettskrivere for korte serier, inkludert den nye Color Works C8000 som kan skrive ut 30 centimeter per sekund.

– Det kan være en god investering for mikrotrykkerier, butikkjeder eller lignende som ønsker å kunne trykke selv fordi det ikke dreier seg om noe millionbeløp.

Richard Garp forteller også at fleksotrykkere begynner å se på digital etikettproduksjon.

– Fremfor alt, når det gjelder kortere serier, kan digitalt være et godt alternativ.

Epsons sortiment inkluderer også UV-varianten SurePress L-6534VW med hvitt og lakk, som kan skrive ut både matt og blankt på én gang. Den dukket imidlertid ikke opp på Scanpack, men eksempler på etiketter trykket i denne ble vist.

Les videre

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2