Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson har bygget opp en organisasjon i Norden som selger etikettmaskiner, men som også tar seg av service og support. En satsing som slo godt ut, sier Richard Garp, Commercial & Industrial Printing Scandinavia & Benelux. Blant annet har selskapet allerede solgt tre etikettpresser av modellen SurePress L-4733 AW i Norden. Derfor virket det naturlig også å stille ut på årets Scanpack-messe.
– Den første dagen var det nok mer folk enn det hadde vært på flere dager på Drupa, sier en fornøyd Richard Garp.
Nye målgrupper
Epson hadde brakt den nevnte etikettpressen til Scanpack. Den er utstyrt med tredje generasjons vannbasert harpiksblekk med CMYK pluss hvit, oransje og grønn. Den kan håndtere en rekke materialer, inkludert termisk papir, og underlaget trenger ikke forbehandles.
Epson SurePress L-4733 AW er utviklet for små og mellomstore trykkerier. Ifølge Richard Garp kan det tiltrekke seg andre kundegrupper enn de tradisjonelle etikettrykkeriene.
– Vi merker at stadig flere merkeeiere, for eksempel produsenter av øl og vin, satser på en presse for å kunne produsere etiketter på egen hånd. Det er en rimelig og pålitelig presse med ekstremt høy kvalitet og stort fargespekter.
Selv «vanlige» trykkerier er potensielle kunder.
– De tre maskinene vi har solgt har gått til tradisjonelle trykkerier som ikke ønsker å sette ut produksjon av etiketter til en underleverandør. Mange har sikkert også lagt merke til at det går veldig bra for etikettrykkeriene og vil være med og få en bit av kaken.
Begynnermodell for digital produksjon
På standen viste de også tre mindre etikettskrivere for korte serier, inkludert den nye Color Works C8000 som kan skrive ut 30 centimeter per sekund.
– Det kan være en god investering for mikrotrykkerier, butikkjeder eller lignende som ønsker å kunne trykke selv fordi det ikke dreier seg om noe millionbeløp.
Richard Garp forteller også at fleksotrykkere begynner å se på digital etikettproduksjon.
– Fremfor alt, når det gjelder kortere serier, kan digitalt være et godt alternativ.