Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
– På årets Scanpack møtte vi alle vi ville møte – og enda flere! Jeg vil si at 30 prosent er nye kunder, sier Johnny Scarlett, markedsdirektør i Smurfit Westrock Scandinavia.
Scanpack, som hadde premiere i 1964, feiret 60-årsjubileum med årets messe 22. – 25. oktober på Svenska Mässan i Gøteborg.
– Stemningen var helt topp! Det ble den knitrende, kreative møteplassen vi hadde håpet på. Jeg opplevde en ekstremt positiv følelse fra både utstillere og besøkende, sier Monika Ölund, virksomhetsleder for Scanpack.
– En kvittering for viktigheten av møteplassen, som har eksistert i 60 år.
Årets messe samlet 407 utstillere, ti flere enn forrige gang. Og på besøkssiden ble det notert en økning på 11 prosent. Totalt hadde Scanpack 14.117 deltakere fra 50 forskjellige land.
Virksomheten var i fokus, men også kunnskapen, ideene og diskusjonene. De besøkende kunne ta del i et omfattende seminarprogram.
– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på at innholdet var aktuelt, relevant og engasjerende. Det inntrykket forsterkes av det høye besøkstallene rundt de to scenene, Packaging Plaza og Pioneers Stage, sier Monika Ölund.
– Seminarene har vært veldig godt besøkt!
Dette er hva noen utstillere sier om Scanpack 2024:
Claes Söderqvist, salgssjef Norden og Baltikum, EOC Group:
«Den siste Scanpack var en knusende suksess for oss. Årets var enda bedre! Vi har vært opptatt på standen. Vårt firma med base i Belgia er Europas største leverandør av vannbasert lim, med rundt 25 prosent av markedet. Vår nisje er laminering og litholaminering, hvor offsettrykte ark limes på bølgepapp. På årets messe har vi fått masse nye kundekontakter, mange leads og er utrolig fornøyde. Scanpack leverer!»
Mikael Sidmalm, administrerende direktør, Proreg Control:
«Vi fikk en pangstart da vi allerede den første dagen solgte det nyutviklede analyseverktøyet CheckMate 4, som blant annet måler restoksygenverdien i pakket mat, til en kunde hvis gamle utstyr nettopp hadde gått i stykker. ned. Siden har det bare rullet på, vi har skrevet mange sitater. En flott messe!»
Johanna Skans, markeds- og kommunikasjonssjef, DS Smith:
«Fantastisk! Vi har vært utstiller på Scanpack lenge, men i år toppet det seg virkelig. Konseptet vårt i år, Vi vokser sammen, reflekterer at vi ønsker å vokse sammen med kundene våre og inspirere til økt vekst og økt bærekraft. I standen viste vi smarte emballasjeløsninger, blant annet Lift Up, en innovasjon der plasten rundt seks kjæledyrflasker byttes ut med et miljøvennlig håndtak i bølgepapp. Interessen var enorm, vi hadde fullt trykk på standen og er veldig fornøyde!»
Johnny Scarlett, markedsdirektør, Smurfit Westrock Scandinavia:
«På årets Scanpack møtte vi alle vi ville møte – og enda flere! Jeg vil si at 30 prosent er nye kunder. Vårt firma er verdens største innen fiberbasert emballasje. Gjennom årets oppkjøp av amerikanske WestRock blir vårt sortiment av transportemballasje supplert med pappemballasje til hverdagsvarer. Interessen for Scanpack har vært massiv. På en skala gir jeg dette rettferdige ti poeng av ti mulige!»
Etter det vellykkede jubileet sikter Scanpack nå mot neste messe, som finner sted 26.-29. oktober 2027.