Emballasje pådriver for Heidelbergs vekst

PUBLISERT: 20 november 2024
OPPDATERT: 20 november
Heidelberg fornyer sitt Print Media Center i Wiesloch-Walldorf og gjør det til «Home of Print». Her kan eksisterende og potensielle kunder finne ut om alle de nyeste teknologiene og løsningene for offset-, digital- og fleksografisk trykk på teknologinøytral basis.

Takket være en ordrereserve på 953 millioner euro, forventer Heidelberg at andre halvår av regnskapsåret 2024/2025 vil være sterkt. Emballasjesegmentet driver veksten.

Disse positive utsiktene er basert på en økning i ordreinngangen i løpet av første halvår, som er 7,4 prosent høyere enn året før. Omsetningen på EUR 915 millioner i første halvår var innenfor forventningene på grunn av innkjøpsbeherskelse i forkant av drupa.

– Vi øker nå utnyttelsen av vår produksjonskapasitet slik at vi raskt og lønnsomt kan jobbe gjennom vår ordrereserve i løpet av tredje og fjerde kvartal, sier Heidelberg-sjef Jürgen Otto.

– Det forventede salget av nye maskiner er allerede blitt et faktum nesten for fullt, og produksjonsvirksomheten vår går for fullt. Vi er sikre på at vi vil nå våre mål for året.

Heidelberg skriver i en pressemelding at de fortsatt står sterkt i og rundt Kina. Ordreinngangen i Asia Pacific hadde den sterkeste veksten i de første seks månedene av inneværende regnskapsår, og økte med rundt 10 prosent.

Sammenlignet med samme periode i fjor var emballasjeløsningssegmentet i stand til å øke ordreinngangen i løpet av første halvår med ca. 9,7 prosent til 675 millioner euro. og bidrar dermed med cirka 53 prosent til det totale volumet. Megatrender i emballasjemarkedet er fremfor alt den økende etterspørselen etter emballasje som er både holdbar og av høy kvalitet.

Det er her Heidelbergs posisjonering som systemintegrator og totalløsningsleverandør har en positiv innvirkning, og bidrar til å utvide deres sterke posisjon i emballasjemarkedet ytterligere. Selskapet forventer også ytterligere vekstmuligheter i Kina. Innen utskriftsløsningssegmentet økte ordreinngangen i samme periode med ca. 5,5 prosent til EUR 594 millioner.

Les videre

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3