Epson har startet et nytt samarbeid med Maersk for å redusere utslipp fra havtransport. Det skal gi reduserte utslipp på 230 tonn karbondioksid allerede det første året. Nå håper printleverandøren at partnerskapet vil skape en presedens i elektronikksektoren der introduksjonen av biodiesel og grønn metanol er uvanlig.
En sublimeringsskriver fra Epson kan i fremtiden fraktes til Europa over havet ved hjelp av grønnere drivstoff med rederiet Maersk.
Dette innebærer at Epsons produkter skal fraktes med biodiesel og grønn metanol i sjøtransporten til Europa.
Samarbeidet er starten på et treårig program for å øke volumet av containere som transporteres med drivstoff som gir reduserte klimagassutslipp sammenlignet med tradisjonelle drivstoff. Epson beskriver det hele som et viktig skritt mot løftet om å bli karbondioksidnegativ og fri for «underjordiske ressurser».
– Vi er forpliktet til å drive en transformativ endring i måten vi driver virksomheten vår på. Ved å samarbeide med Maersk for å bruke lavutslipps drivstoff til vår inngående havtransport, tar vi et betydelig skritt mot å nå våre bærekraftsmål. Dette initiativet reduserer ikke bare vårt karbonavtrykk, men setter også et positivt eksempel for elektronikkindustrien, sier Mark Robertson, Chief Supply Chain Office hos Epson Europe.
«Understreker Epsons engasjement»
Med ECO Delivery Ocean tilbyr Maersk et produkt som gjør det mulig for produkteiere å redusere klimagassutslippene fra deres sjøtransport med opptil 82 % sammenlignet med konvensjonelle containere som transporteres med fossilt brensel.
– Beslutningen om å bruke lavutslippsdrivstoff for inngående havtransport, kombinert med optimalisering av containerplassen vår og bruk av avansert sporingsprogramvare, understreker Epsons forpliktelse til bærekraft og, som en av verdens ledende teknologiprodusenter, å sette bedre standarder for miljøansvar i logistikk, sier Mark Robertson.