Epson i samarbeid med rederi for å redusere utslippene

PUBLISERT: 25 november 2024
OPPDATERT: 25 november
«Ved å samarbeide med Maersk for å bruke lavutslippsdrivstoff for vår inngående havtransport, tar vi et betydelig skritt mot å nå våre bærekraftsmål,» sier Mark Robertson, Epson Europe. Foto: Pressebilde

Epson har startet et nytt samarbeid med Maersk for å redusere utslipp fra havtransport. Det skal gi reduserte utslipp på 230 tonn karbondioksid allerede det første året. Nå håper printleverandøren at partnerskapet vil skape en presedens i elektronikksektoren der introduksjonen av biodiesel og grønn metanol er uvanlig.

En sublimeringsskriver fra Epson kan i fremtiden fraktes til Europa over havet ved hjelp av grønnere drivstoff med rederiet Maersk.
Dette innebærer at Epsons produkter skal fraktes med biodiesel og grønn metanol i sjøtransporten til Europa.

Samarbeidet er starten på et treårig program for å øke volumet av containere som transporteres med drivstoff som gir reduserte klimagassutslipp sammenlignet med tradisjonelle drivstoff. Epson beskriver det hele som et viktig skritt mot løftet om å bli karbondioksidnegativ og fri for «underjordiske ressurser».

– Vi er forpliktet til å drive en transformativ endring i måten vi driver virksomheten vår på. Ved å samarbeide med Maersk for å bruke lavutslipps drivstoff til vår inngående havtransport, tar vi et betydelig skritt mot å nå våre bærekraftsmål. Dette initiativet reduserer ikke bare vårt karbonavtrykk, men setter også et positivt eksempel for elektronikkindustrien, sier Mark Robertson, Chief Supply Chain Office hos Epson Europe.

«Understreker Epsons engasjement»

Med ECO Delivery Ocean tilbyr Maersk et produkt som gjør det mulig for produkteiere å redusere klimagassutslippene fra deres sjøtransport med opptil 82 % sammenlignet med konvensjonelle containere som transporteres med fossilt brensel.

– Beslutningen om å bruke lavutslippsdrivstoff for inngående havtransport, kombinert med optimalisering av containerplassen vår og bruk av avansert sporingsprogramvare, understreker Epsons forpliktelse til bærekraft og, som en av verdens ledende teknologiprodusenter, å sette bedre standarder for miljøansvar i logistikk, sier Mark Robertson.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2