Amedia overtok tirsdag 3. desember eierskapet i Berlingske Media fra det belgiske medieselskapet DPG Media. Berlingske Media er et ledende dansk mediehus som eier og driver avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
Berlingske Media har en sterk posisjon i Danmark, som eier av historiske og anerkjente nyhetsmedier med høy tillit, som Amedia vil bevare og utvikle videre.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier og et upolitisk, stiftelseseid mediekonsern. Amedia ser på kjøpet av Berlingske Media som en strategisk mulighet til å styrke sin posisjon i det nordiske mediemarkedet.
– Amedia og Berlingske Media er perfekt match
– Nordiske medieselskaper står overfor en tøffere global konkurranse og fundamentale digitale skift, der vi kjemper mot teknologigiganter om både inntekter og distribusjon. I dette utfordrende landskapet blir medienes formål – å fremme et levende demokrati gjennom ytringsfrihet og uavhengig journalistikk – et stadig mer krevende oppdrag å løse. Derfor mener jeg at tettere samarbeid er avgjørende fremover, noe som gjør Amedia og Berlingske Media til en perfekt match, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia.
Han legger til:
– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større kraft i Danmark.
Amedia har som formål å fremme mediemangfold og en uavhengig presse som tjener offentligheten. Mediekonsernet støtter sine publikasjoner med langsiktig eierskap, bransjekompetanse, sterke redaksjonelle standarder, unike teknologiske verktøy og solid økonomi.
– I de beste hender hos Amedia
DPG Media har eid Berlingske Media siden 2015.
– Den digitale transformasjonen av Berlingske Medias titler har til nå vært en stor suksess. Men som alle mediehus trenger selskapet å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling i et utfordrende marked. Derfor har vi sett etter konsolideringsmuligheter og hatt dialog med flere mediekonsern. Det viste seg at Amedia også så behovet for konsolidering, og hadde en klar ambisjon om å utvide sin virksomhet i Norden. Etter nøye vurderinger konkluderte vi med at Amedia – som et svært vellykket og digitalt orientert mediekonsern – ville være en utmerket eier av Berlingske Media, noe som førte til denne transaksjonen, sier Christian Van Thillo, konsernsjef i DPG Media om valget av Amedia.
Van Thillo legger til:
– Selv om det å selge slike flotte avistitler er en vanskelig og uvanlig beslutning for vårt selskap, er vi overbevist om at Berlingske Media er i de beste hender. Det er det som virkelig teller for selskapets fremtidige vekst. Vi ønsker å takke våre kolleger i Berlingske Media for ti fantastiske år og ønsker dem alt godt.
– Berlingske Media er et naturlig neste skritt
Amedia eies av Amediastiftelsen. Stiftelsens formål er å eie mediehus og relatert virksomhet. Stiftelsen støtter også prosjekter som fremmer ytringsfrihet og journalistikk.
André Støylen, styreleder i Amedia og daglig leder i stiftelsen understreker viktigheten av nordisk samarbeid.
– Amediastiftelsen er fullt ut forpliktet til å støtte Amedia i utviklingen av sin avisportefølje. Kjøpet av Berlingske Media er et naturlig neste skritt for å sikre vår posisjon og møte konkurransen fra globale giganter. Vi tror denne transaksjonen vil styrke avisene eid av både Amedia og Berlingske Media, sier styrelederen.
Krab-Johansen sikrer kontinuitet
Anders Krab-Johansen vil fortsette som konsernsjef i Berlingske Media, noe som sikrer kontinuitet i ledelsen av det danske mediehuset.
– Anders Krab-Johansens fortsatte lederskap er avgjørende for å bevare Berlingske Medias kvalitet og tillit, samtidig som vi driver innovasjon. Denne stabiliteten er nå kritisk viktig når vi samarbeider for å styrke vår felles posisjon i det nordiske mediemarkedet, avslutter Opdahl.