Amedia kjøper Berlingske Media fra DPG Media

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 3 desember 2024
OPPDATERT: 4 desember
Amedias konsernsjef Anders Opdahl (t.v.) og styreleder André Støylen omtaler kjøpet av Berlingske som et viktig skritt for å sikre Amedias posisjon og møte konkurransen fra globale giganter. Foto: Ihne Pedersen / Amedia.

Amedia overtok tirsdag 3. desember eierskapet i Berlingske Media fra det belgiske medieselskapet DPG Media. Berlingske Media er et ledende dansk mediehus som eier og driver avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

Berlingske Media har en sterk posisjon i Danmark, som eier av historiske og anerkjente nyhetsmedier med høy tillit, som Amedia vil bevare og utvikle videre.

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier og et upolitisk, stiftelseseid mediekonsern. Amedia ser på kjøpet av Berlingske Media som en strategisk mulighet til å styrke sin posisjon i det nordiske mediemarkedet.

– Amedia og Berlingske Media er perfekt match

– Nordiske medieselskaper står overfor en tøffere global konkurranse og fundamentale digitale skift, der vi kjemper mot teknologigiganter om både inntekter og distribusjon. I dette utfordrende landskapet blir medienes formål – å fremme et levende demokrati gjennom ytringsfrihet og uavhengig journalistikk – et stadig mer krevende oppdrag å løse. Derfor mener jeg at tettere samarbeid er avgjørende fremover, noe som gjør Amedia og Berlingske Media til en perfekt match, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia.

Han legger til:

– Vi ser store muligheter for kunnskapsutveksling og samarbeid på tvers av landegrensene. Kjøpet lar oss eksportere vår ekspertise som et ledende mediekonsern innen digital avisutvikling i Europa. Vi styrker vår posisjon og vår norske virksomhet, samtidig som vi når nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større kraft i Danmark.

Amedia har som formål å fremme mediemangfold og en uavhengig presse som tjener offentligheten. Mediekonsernet støtter sine publikasjoner med langsiktig eierskap, bransjekompetanse, sterke redaksjonelle standarder, unike teknologiske verktøy og solid økonomi.

– I de beste hender hos Amedia

DPG Media har eid Berlingske Media siden 2015.

– Den digitale transformasjonen av Berlingske Medias titler har til nå vært en stor suksess. Men som alle mediehus trenger selskapet å tilhøre noe større for å kunne akselerere sin utvikling i et utfordrende marked. Derfor har vi sett etter konsolideringsmuligheter og hatt dialog med flere mediekonsern. Det viste seg at Amedia også så behovet for konsolidering, og hadde en klar ambisjon om å utvide sin virksomhet i Norden. Etter nøye vurderinger konkluderte vi med at Amedia – som et svært vellykket og digitalt orientert mediekonsern – ville være en utmerket eier av Berlingske Media, noe som førte til denne transaksjonen, sier Christian Van Thillo, konsernsjef i DPG Media om valget av Amedia.

Van Thillo legger til:

– Selv om det å selge slike flotte avistitler er en vanskelig og uvanlig beslutning for vårt selskap, er vi overbevist om at Berlingske Media er i de beste hender. Det er det som virkelig teller for selskapets fremtidige vekst. Vi ønsker å takke våre kolleger i Berlingske Media for ti fantastiske år og ønsker dem alt godt.

– Berlingske Media er et naturlig neste skritt

Amedia eies av Amediastiftelsen. Stiftelsens formål er å eie mediehus og relatert virksomhet. Stiftelsen støtter også prosjekter som fremmer ytringsfrihet og journalistikk.

André Støylen, styreleder i Amedia og daglig leder i stiftelsen understreker viktigheten av nordisk samarbeid.

– Amediastiftelsen er fullt ut forpliktet til å støtte Amedia i utviklingen av sin avisportefølje. Kjøpet av Berlingske Media er et naturlig neste skritt for å sikre vår posisjon og møte konkurransen fra globale giganter. Vi tror denne transaksjonen vil styrke avisene eid av både Amedia og Berlingske Media, sier styrelederen.

Krab-Johansen sikrer kontinuitet

Anders Krab-Johansen vil fortsette som konsernsjef i Berlingske Media, noe som sikrer kontinuitet i ledelsen av det danske mediehuset.

– Anders Krab-Johansens fortsatte lederskap er avgjørende for å bevare Berlingske Medias kvalitet og tillit, samtidig som vi driver innovasjon. Denne stabiliteten er nå kritisk viktig når vi samarbeider for å styrke vår felles posisjon i det nordiske mediemarkedet, avslutter Opdahl.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage