Produserer 18 000 profilartikler om dagen – flytter nå nordover

PUBLISERT: 12 desember 2024
OPPDATERT: 12 desember
Prosess Branding tilbyr totalt åtte forskjellige trykk- og foredlingssteknikker.

Prosess Branding er et trykk- og grossistselskap som har vokst gjennom årene til å bli en stor aktør i profilbransjen. Midt i julerushet flytter selskapet 55 mil, fra Sandvika vest for Oslo til Rissa i Trøndelag.

Rissa ligger i Indre Fosen kommune, en kommune som har ca 10.000 innbyggere. Nå blir det noen flere fordi 14 av Prosess Brandings 21 ansatte flytter med og blir trøndere. En av disse er daglig leder Odd Morten Foss Langmo, som opprinnelig er fra området. Han forteller at beslutningen om å flytte nordover handlet om mulighetene for å få egnede lokaler der det er plass til å vokse.

– Det er ofte korte leiekontrakter på lokaler, tre eller fem år her på Østlandet, og derfor begynte vi å se på om det var mulig å bygge noe eget. Og da havnet vi i Rissa, sier Odd Morten Foss Langmo, som har jobbet i Prosess Branding siden 2013.

Bygget i Rissa er på 2.800 kvadratmeter mot dagens 2.200 kvadratmeter. Det eies av et eiendomsselskap der Prosess Branding er deleier.

– Vi bygger for fremtiden og har en tomt på 10 mål om vi ønsker å utvide enda mer. Vi har tenkt mye på miljøet og at det er nybygd gjør blant annet at vi kan spare 180 kWh strøm i året. Et langsiktig mål er å sette opp solcellepaneler og bli helt selvforsynt.

Utstillingslokale i Oslo

Den 16. desember sendes de siste bestillingene i de gamle lokalene i Sandvika, som så tømmes og skal være tomme fire dager senere. Rett før jul, 18-20. desember, flyttes trykkeri, hovedkontor og lager til nybygget i Rissa. Så det blir litt å ordne for Odd Morten og de ansatte før det kan bli tid for juleferie.

– Bygget er klart, og jeg skal opp på torsdag og gå gjennom alt en siste gang før vi flytter. Vi holder vanligvis stengt i julen, så produksjonen påvirkes ikke.

På Skøyen i Oslo blir det et showroom som åpner ved årsskiftet. Der vil Prosess Branding vise frem produktene de produserer og selger. Offisiell åpning blir på messeuken i uke 4, med bobler i glasset til de som ønsker.

Den første ordren på det nye stedet skal være klar til å sendes mandag 6. januar 2025. All produksjon skjer i huset. Totalt dreier dette seg om 4,5 millioner produkter per år eller 18 000 artikler hver dag i snitt. Det meste gjøres på oppdrag fra andre selskaper som ønsker trykk på alt fra t-skjorter og vesker til flasker og paraplyer. Forhandlere er lokalisert over hele landet.

– Vi har også begynt å selge egne produkter til forhandlere fra lager og dette står for cirka 20 prosent av omsetningen, sier Odd Morten.

I produksjonen er det blant annet tre karuseller for silketrykk, to broderimaskiner, tre maskiner for tampotrykk og to for rundtrykk. Det er også sublimeringstrykk, digitaltrykk, lasergravering og en linje for produksjon av overføringer – transfer. Det tilbys totalt åtte forskjellige trykk- og foredlingssteknikker.

Bygget i Rissa er på 2.800 kvadratmeter mot dagens 2.200 kvadratmeter.
Tallene peker oppover

Prosess Branding har sin historie i Minitrykk, som ble etablert i Oslo i 1980, og som senere ble til Micanor og på midten av 1980-tallet begynte å trykke egne produkter. Prosess Trykk ble startet i 2005 og kjøpte Micanor i 2016 for å danne Prosess Branding sammen året etter. I år ble de det første norske profiltrykkeriet som ble både OEKO-TEX- og GOTS-sertifisert.

Ting har gått jevnt oppover for Prosess Branding siden fusjonen. For fem år siden hadde de en omsetning på 18,8 millioner kroner og har fortsatt å vokse under pandemien til 33,3 millioner kroner i fjor. Og det er håp om at vekstkurven fortsetter oppover, ikke minst etter flyttingen.

– Det er mange planer for fremtiden, men ingenting jeg kan fortelle om nå. Jeg kan røpe at vi ønsker å vokse enda mer og kunne tilby andre løsninger enn vi har i dag, sier Odd Morten hemmelighetsfullt.

«Positivt for kundene»

Han er tydelig på at han ønsker å ta vare på «det lille i det store» og ha nærhet til kundene.

– Vi begynner å bli en stor organisasjon, men skal for den saks skyld ikke bli for store og tungrodde. Vi skal oppføre oss som en liten bedrift og gjøre det kunden ønsker med fokus på kvalitet.

Hvilke forventninger har du foran flyttingen?

– At det skal være positivt for alle kunder fordi vi kan strømlinjeforme produksjonen og korte ned leveringstidene. Det nye bygget er designet og optimalisert for vår virksomhet, så det blir veldig spennende.

Hvordan går det med flyttepakkingen?

– Det begynner å bli litt stressende, vi har ikke begynt ennå, sier Odd Morten Foss Langmo en drøy uke før tiden er inne.

– Det er over 1000 palleplasser som skal flyttes og dessuten alle maskinene, men det skal nok gå bra, sier han rolig.

Fredag ​​10. januar 2025 blir det offisiell åpning og åpent hus i de nye lokalene fra klokken 13.00.

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage