Produserer 18 000 profilartikler om dagen – flytter nå nordover

PUBLISERT: 12 desember 2024
OPPDATERT: 12 desember
Prosess Branding tilbyr totalt åtte forskjellige trykk- og foredlingssteknikker.

Prosess Branding er et trykk- og grossistselskap som har vokst gjennom årene til å bli en stor aktør i profilbransjen. Midt i julerushet flytter selskapet 55 mil, fra Sandvika vest for Oslo til Rissa i Trøndelag.

Rissa ligger i Indre Fosen kommune, en kommune som har ca 10.000 innbyggere. Nå blir det noen flere fordi 14 av Prosess Brandings 21 ansatte flytter med og blir trøndere. En av disse er daglig leder Odd Morten Foss Langmo, som opprinnelig er fra området. Han forteller at beslutningen om å flytte nordover handlet om mulighetene for å få egnede lokaler der det er plass til å vokse.

– Det er ofte korte leiekontrakter på lokaler, tre eller fem år her på Østlandet, og derfor begynte vi å se på om det var mulig å bygge noe eget. Og da havnet vi i Rissa, sier Odd Morten Foss Langmo, som har jobbet i Prosess Branding siden 2013.

Bygget i Rissa er på 2.800 kvadratmeter mot dagens 2.200 kvadratmeter. Det eies av et eiendomsselskap der Prosess Branding er deleier.

– Vi bygger for fremtiden og har en tomt på 10 mål om vi ønsker å utvide enda mer. Vi har tenkt mye på miljøet og at det er nybygd gjør blant annet at vi kan spare 180 kWh strøm i året. Et langsiktig mål er å sette opp solcellepaneler og bli helt selvforsynt.

Utstillingslokale i Oslo

Den 16. desember sendes de siste bestillingene i de gamle lokalene i Sandvika, som så tømmes og skal være tomme fire dager senere. Rett før jul, 18-20. desember, flyttes trykkeri, hovedkontor og lager til nybygget i Rissa. Så det blir litt å ordne for Odd Morten og de ansatte før det kan bli tid for juleferie.

– Bygget er klart, og jeg skal opp på torsdag og gå gjennom alt en siste gang før vi flytter. Vi holder vanligvis stengt i julen, så produksjonen påvirkes ikke.

På Skøyen i Oslo blir det et showroom som åpner ved årsskiftet. Der vil Prosess Branding vise frem produktene de produserer og selger. Offisiell åpning blir på messeuken i uke 4, med bobler i glasset til de som ønsker.

Den første ordren på det nye stedet skal være klar til å sendes mandag 6. januar 2025. All produksjon skjer i huset. Totalt dreier dette seg om 4,5 millioner produkter per år eller 18 000 artikler hver dag i snitt. Det meste gjøres på oppdrag fra andre selskaper som ønsker trykk på alt fra t-skjorter og vesker til flasker og paraplyer. Forhandlere er lokalisert over hele landet.

– Vi har også begynt å selge egne produkter til forhandlere fra lager og dette står for cirka 20 prosent av omsetningen, sier Odd Morten.

I produksjonen er det blant annet tre karuseller for silketrykk, to broderimaskiner, tre maskiner for tampotrykk og to for rundtrykk. Det er også sublimeringstrykk, digitaltrykk, lasergravering og en linje for produksjon av overføringer – transfer. Det tilbys totalt åtte forskjellige trykk- og foredlingssteknikker.

Bygget i Rissa er på 2.800 kvadratmeter mot dagens 2.200 kvadratmeter.
Tallene peker oppover

Prosess Branding har sin historie i Minitrykk, som ble etablert i Oslo i 1980, og som senere ble til Micanor og på midten av 1980-tallet begynte å trykke egne produkter. Prosess Trykk ble startet i 2005 og kjøpte Micanor i 2016 for å danne Prosess Branding sammen året etter. I år ble de det første norske profiltrykkeriet som ble både OEKO-TEX- og GOTS-sertifisert.

Ting har gått jevnt oppover for Prosess Branding siden fusjonen. For fem år siden hadde de en omsetning på 18,8 millioner kroner og har fortsatt å vokse under pandemien til 33,3 millioner kroner i fjor. Og det er håp om at vekstkurven fortsetter oppover, ikke minst etter flyttingen.

– Det er mange planer for fremtiden, men ingenting jeg kan fortelle om nå. Jeg kan røpe at vi ønsker å vokse enda mer og kunne tilby andre løsninger enn vi har i dag, sier Odd Morten hemmelighetsfullt.

«Positivt for kundene»

Han er tydelig på at han ønsker å ta vare på «det lille i det store» og ha nærhet til kundene.

– Vi begynner å bli en stor organisasjon, men skal for den saks skyld ikke bli for store og tungrodde. Vi skal oppføre oss som en liten bedrift og gjøre det kunden ønsker med fokus på kvalitet.

Hvilke forventninger har du foran flyttingen?

– At det skal være positivt for alle kunder fordi vi kan strømlinjeforme produksjonen og korte ned leveringstidene. Det nye bygget er designet og optimalisert for vår virksomhet, så det blir veldig spennende.

Hvordan går det med flyttepakkingen?

– Det begynner å bli litt stressende, vi har ikke begynt ennå, sier Odd Morten Foss Langmo en drøy uke før tiden er inne.

– Det er over 1000 palleplasser som skal flyttes og dessuten alle maskinene, men det skal nok gå bra, sier han rolig.

Fredag ​​10. januar 2025 blir det offisiell åpning og åpent hus i de nye lokalene fra klokken 13.00.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage