I en tid med digitalisering sendes det stadig færre brev. Hvordan skal posthåndteringen se ut i fremtiden? Dette har Postutvalget sett nærmere på, og før jul leverte de en rapport der det blant annet foreslås levering av brev til hentepunkter i stedet for hjem til postkassen.
I januar 2024 oppnevnte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) et hurtigarbeidende utvalg som skulle se på fremtidens bærekraftige posttjenester og om postbudene skulle få nye oppgaver. 16. desember mottok han utvalgets rapport fra utvalgsleder Elisabeth Aarsæther. Det skriver regjeringen i en pressemelding.
– Med et synkende antall brev på papir, er det nødvendig å se på hvordan posttjenesten skal se ut i fremtiden. Nå har vi fått en rapport fra Postutvalget som peker på hvordan vi best mulig kan tilpasse tjenestene. De mener blant annet at brev skal leveres til betjente postpunkter i stedet for i postkassen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Han utdyper:
– Posttjenester er en viktig bærebjelke i det norske samfunnet, men digitalisering har gjort at vi sender stadig mindre tradisjonell post. Fallet i brevmengden de siste årene har vært ekstremt stort, noe som innebærer at kostnaden per gjenværende brev som blir sendt blir svært høy. Med denne utredningen er et viktig kunnskapsgrunnlag for fremtidens postregulering på plass. Jeg ser frem til å lese rapporten og mener dette arbeidet gir et godt grunnlag for den videre prosessen, sier Nygård.
Flere aktører skal kunne tilby posttjenester
Rapporten slår fast at Norge også i fremtiden skal ha et solid postsystem der innbyggerne over hele landet skal kunne både sende og motta post. Det er et viktig budskap i en urolig tid, ifølge utvalgsleder Elisabeth Aarsæther.
– Imidlertid mener vi at det er på høy tid å endre statens bruk av både penger og regulering for å sikre både dagens og fremtidens behov, og bidra til at flere aktører kan tilby tjenester. Vi håper at vårt arbeid kan bidra til et fremtidsrettet og bærekraftig postsystem for Norge, sier Elisabeth Aarsæther.
Det viktigste punktet i rapporten er forslaget om at brev i fremtiden skal leveres til betjente postpunkter i stedet for til postkassen, for eksempel post i butikk. De som har behov for å få posten levert hjem til postkassen, skal imidlertid ha mulighet til det, men da med utdeling én gang i uken. En av utvalgsmedlemmene mente likevel at utdeling til postkassen bør være hovedregelen, med mulighet for å velge levering til et postpunkt.
I pakkemarkedet er det stor konkurranse med flere tilbydere. Utvalget ønsker fortsatt at staten skal sørge for at det er minst ett pakkeprodukt som er tilgjengelig i alle deler av landet.
Nye oppgaver til postbudene
Med forslag om å redusere leveringsplikten av brev, vil det ikke lenger være et like stort behov for tradisjonell postombæring til alle postkasser. Derfor har utvalget også vurdert om postbudene skal få nye oppgaver.
Blant annet har utvalget vurdert om Posten og KS’ prøveprosjekt «På dørterskelen» skal bli en varig ordning, og om det er potensial i ordningen for å inkludere flere tjenester. Utvalgets flertall er positive til et slikt tilbud på kommersielt grunnlag, men mener at tjenesten ikke bør regnes som en statlig finansiert posttjeneste. Flertallet mener det er fare for at en statlig finansiering kan fortrenge andre kommersielle eller ideelle aktører og at det er problematisk om staten gir en aktør monopol på en slik tjeneste. Utvalgsflertallet ønsker derfor ikke en slik tjeneste som en del av fremtidig leveringsplikt. Ett utvalgsmedlem har tatt dissens, og ønsker dørterskeltjenesten som en del av leveringsplikten.