Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
«Vi vil protestere høylytt mot en ytterligere svekkelse av posttjenestene», skriver bransjeforeningen i en melding på sine nettsider, og peker på at det til og kan med bety spikeren i kisten for flere grafiske bedrifter. «Postkassen er ikke bare en enkel leveringskanal, den er en kritisk del av infrastrukturen som vår grafiske bransje er bygget på».
Dette fordi trykt informasjon i form av alt fra aviser og tidsskrifter til reklame og annen markedsføring distribueres via postkassen. Det er en kostnadseffektiv måte å nå ut til både privatpersoner og bedrifter. Ikke bare i byene, men også i distriktene, hvor alternativer ofte er begrenset.
Konsekvenser for hele samfunnet
I tillegg viser forskning at trykt materiell har betydelige fordeler fremfor digital kommunikasjon, at mennesker lettere leser og forstår informasjon på papir. Dette gjelder spesielt når det kommer til komplekse eller viktige budskap fra frivillige organisasjoner, helseinformasjon eller samfunnsviktig informasjon.
– Vi legger ikke skjul på at vi har en agenda for vår egen bransje, men vi mener at dette er et så viktig spørsmål at man bør tenke seg nøye om før man gjennomfører en slik endring. Det ville ikke bare fått store konsekvenser for vår bransje, men for hele samfunnet, sier Robert Wright, bransjesjef i Grafisk bransjeforening til Sign&Print.
Derfor er det viktig at slik informasjon leveres direkte hjem, uten at mottakeren må oppsøke den i butikker eller postkontor hvor det må hentes aktivt og kanskje krever ventetid. «Postkassen sikrer at informasjon er tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomisk situasjon, fysisk mobilitet eller teknologiske ferdigheter», heter det.
Til postkassens forsvar
Grafisk bransjeforening oppfordrer folk til å engasjere seg i debatten, kontakte relevante organisasjoner og politikere for å sikre at postkassen vil være en viktig leveringskanal også i fremtiden. «Gå ut lokalt og forsvar postkassen som viktig informasjonskanal!», lyder oppfordringen.
Grafisk bransjeforening vil skrive et formelt høringssvar til regjeringen i løpet av januar måned.