Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

PUBLISERT: 7 januar 2025
OPPDATERT: 7 januar
«Postkassen er ikke bare en enkel leveringskanal, den er en kritisk del av infrastrukturen som vår grafiske bransje er bygget på», ifølge Grafisk bransjeforening. Foto: Posten Bring

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».

«Vi vil protestere høylytt mot en ytterligere svekkelse av posttjenestene», skriver bransjeforeningen i en melding på sine nettsider, og peker på at det til og kan med bety spikeren i kisten for flere grafiske bedrifter. «Postkassen er ikke bare en enkel leveringskanal, den er en kritisk del av infrastrukturen som vår grafiske bransje er bygget på».

Dette fordi trykt informasjon i form av alt fra aviser og tidsskrifter til reklame og annen markedsføring distribueres via postkassen. Det er en kostnadseffektiv måte å nå ut til både privatpersoner og bedrifter. Ikke bare i byene, men også i distriktene, hvor alternativer ofte er begrenset.

Robert Wright, bransjesjef i Grafisk bransjeforening. Foto: Privat
Konsekvenser for hele samfunnet

I tillegg viser forskning at trykt materiell har betydelige fordeler fremfor digital kommunikasjon, at mennesker lettere leser og forstår informasjon på papir. Dette gjelder spesielt når det kommer til komplekse eller viktige budskap fra frivillige organisasjoner, helseinformasjon eller samfunnsviktig informasjon.

– Vi legger ikke skjul på at vi har en agenda for vår egen bransje, men vi mener at dette er et så viktig spørsmål at man bør tenke seg nøye om før man gjennomfører en slik endring. Det ville ikke bare fått store konsekvenser for vår bransje, men for hele samfunnet, sier Robert Wright, bransjesjef i Grafisk bransjeforening til Sign&Print.

Derfor er det viktig at slik informasjon leveres direkte hjem, uten at mottakeren må oppsøke den i butikker eller postkontor hvor det må hentes aktivt og kanskje krever ventetid. «Postkassen sikrer at informasjon er tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomisk situasjon, fysisk mobilitet eller teknologiske ferdigheter», heter det.

Til postkassens forsvar

Grafisk bransjeforening oppfordrer folk til å engasjere seg i debatten, kontakte relevante organisasjoner og politikere for å sikre at postkassen vil være en viktig leveringskanal også i fremtiden. «Gå ut lokalt og forsvar postkassen som viktig informasjonskanal!», lyder oppfordringen.

Grafisk bransjeforening vil skrive et formelt høringssvar til regjeringen i løpet av januar måned.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Postutvalget: Brev til betjente postpunkter i stedet for i postkassen

I en tid med digitalisering sendes det stadig færre brev. Hvordan skal posthåndteringen se ut i fremtiden? Dette har Postutvalget sett nærmere på, og før jul leverte de en rapport der det blant annet foreslås levering av brev til hentepunkter i stedet for hjem til postkassen.
Posten

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage