Xerox kjøper opp Lexmark

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 14 januar 2025
OPPDATERT: 14 januar
Xerox sitt oppkjøp av Lexmark forventes å bli gjennomført i andre halvdel av 2025. Foto: Pressebilde

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.

Oppkjøpet vil styrke Xeroxs produktportefølje og skape en bredere global printtjenesteorganisasjon som er bedre egnet til å møte kundenes skiftende behov på hybridarbeidsplassen, ifølge en pressemelding.

«Gjennom oppkjøpet av Lexmark forener vi to bransjeledende selskaper med felles verdier, komplementære styrker og en dyp forpliktelse til å fremme printindustrien og skape en sterkere organisasjon,» sa Xerox-sjef Steve Bandrowczak.

– Ved å kombinere vår kompetanse vil vi være bedre posisjonert til å drive langsiktig, lønnsom vekst, betjene kundene våre og styrke vår evne til innovasjon.

Lexmark er en leverandør av innovative bildeløsninger og teknologier, inkludert en serie med skrivere og multifunksjonsskrivere. Ved å kombinere Lexmark-løsninger med Xerox ConnectKey-teknologi og avanserte utskrifts- og digitale tjenester, har de som mål å skape en overlegen produktportefølje.

Avtalen forventes også å styrke Xerox’ evne til å betjene kunder i det store og voksende A4-fargemarkedet og utvide selskapets distribusjon og geografiske tilstedeværelse. Den nye organisasjonen vil betjene mer enn 200 000 kunder i 170 land med 125 produksjons- og distribusjonsanlegg i 16 land.

Sammen innehar Lexmark og Xerox en topp fem-posisjon globalt i både inngangs-, mellom- og produksjonsskrivermarkedet og er nøkkelaktører i markedet for robuste administrerte utskriftstjenester (MPS).

Grunnlaget for handelen:
  • Strategisk tilpasning: Xerox og Lexmark har komplementære virksomheter som styrker deres tilstedeværelse i relevante segmenter. Sammen utgjør selskapene en vertikalt integrert produsent, distributør og leverandør av utskriftsmaskinvare og MPS, som dekker de fleste markeder og kundetyper med en velbalansert portefølje av utskrifts- og utskriftstjenester.
  • Vekstmuligheter: Lexmark er ledende i det store og voksende markedet for A4 fargetrykk og forbruksvarer og har muligheten til å utvide sin OEM-plattform innenfor A3-segmentet. Ved å kombinere styrker forventer Xerox å få en mer omfattende produktportefølje for å styrke kundeverdien, noe som muliggjør vekst i både utstyr og MPS samt større muligheter til å tilby avanserte digitale tjenester og IT-løsninger.
  • Økonomiske fordeler: Avtalen forventes å bidra til økt fortjeneste per aksje og forbedret fri kontantstrøm. Xerox forventer at transaksjonen vil akselerere oppnåelsen av sine finansielle mål, inkludert inntektsstabilisering og tosifret justert driftsmargin, gjennom forbedret konkurranseevne og eksponering mot raskere voksende segmenter innen print. I tillegg er det identifisert mer enn $200 millioner i mulige kostnadssynergier, som kan realiseres innen to år.

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01