Xerox kjøper opp Lexmark

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 14 januar 2025
OPPDATERT: 14 januar
Xerox sitt oppkjøp av Lexmark forventes å bli gjennomført i andre halvdel av 2025. Foto: Pressebilde

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.

Oppkjøpet vil styrke Xeroxs produktportefølje og skape en bredere global printtjenesteorganisasjon som er bedre egnet til å møte kundenes skiftende behov på hybridarbeidsplassen, ifølge en pressemelding.

«Gjennom oppkjøpet av Lexmark forener vi to bransjeledende selskaper med felles verdier, komplementære styrker og en dyp forpliktelse til å fremme printindustrien og skape en sterkere organisasjon,» sa Xerox-sjef Steve Bandrowczak.

– Ved å kombinere vår kompetanse vil vi være bedre posisjonert til å drive langsiktig, lønnsom vekst, betjene kundene våre og styrke vår evne til innovasjon.

Lexmark er en leverandør av innovative bildeløsninger og teknologier, inkludert en serie med skrivere og multifunksjonsskrivere. Ved å kombinere Lexmark-løsninger med Xerox ConnectKey-teknologi og avanserte utskrifts- og digitale tjenester, har de som mål å skape en overlegen produktportefølje.

Avtalen forventes også å styrke Xerox’ evne til å betjene kunder i det store og voksende A4-fargemarkedet og utvide selskapets distribusjon og geografiske tilstedeværelse. Den nye organisasjonen vil betjene mer enn 200 000 kunder i 170 land med 125 produksjons- og distribusjonsanlegg i 16 land.

Sammen innehar Lexmark og Xerox en topp fem-posisjon globalt i både inngangs-, mellom- og produksjonsskrivermarkedet og er nøkkelaktører i markedet for robuste administrerte utskriftstjenester (MPS).

Grunnlaget for handelen:
  • Strategisk tilpasning: Xerox og Lexmark har komplementære virksomheter som styrker deres tilstedeværelse i relevante segmenter. Sammen utgjør selskapene en vertikalt integrert produsent, distributør og leverandør av utskriftsmaskinvare og MPS, som dekker de fleste markeder og kundetyper med en velbalansert portefølje av utskrifts- og utskriftstjenester.
  • Vekstmuligheter: Lexmark er ledende i det store og voksende markedet for A4 fargetrykk og forbruksvarer og har muligheten til å utvide sin OEM-plattform innenfor A3-segmentet. Ved å kombinere styrker forventer Xerox å få en mer omfattende produktportefølje for å styrke kundeverdien, noe som muliggjør vekst i både utstyr og MPS samt større muligheter til å tilby avanserte digitale tjenester og IT-løsninger.
  • Økonomiske fordeler: Avtalen forventes å bidra til økt fortjeneste per aksje og forbedret fri kontantstrøm. Xerox forventer at transaksjonen vil akselerere oppnåelsen av sine finansielle mål, inkludert inntektsstabilisering og tosifret justert driftsmargin, gjennom forbedret konkurranseevne og eksponering mot raskere voksende segmenter innen print. I tillegg er det identifisert mer enn $200 millioner i mulige kostnadssynergier, som kan realiseres innen to år.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Merkur Grafisk har inngått avtale med Ricoh Norge om investering i tre Ricoh Pro C9500-produksjonspresser. Anskaffelsen er et strategisk grep for å modernisere produksjonslinjen og samtidig styrke selskapets miljøprofil.
Merkur Shake hands (1)
Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams