
For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
– Vi starter dagen klokken syv om morgenen og kjører i gjennomsnitt fire til fem runder mellom Lund og Malmø hver dag. Vi avslutter dagen i Lund rundt halv fire, sier Magnus Hellborg, Lagerkoordinator i Tetra Pak.
Den nåværende ruten, som tidligere ble drevet med dieseldrevne lastebiler, går mellom tre punkter: Lund, et varmlager og et kaldtlager i Malmø havn. Mertz Transport AB eier og driver den elektriske lastebilen, mens Kuehne & Nagel er leverandør til Tetra Pak. For både Mertz og Kuehne & Nagel er dette også første gang de bruker en elektrisk lastebil.
Selv om det er et pilotprosjekt, har tiltaket stor symbolverdi. Ifølge prognoser vil Tetra Pak redusere sine årlige karbondioksydutslipp med cirka 18.000 tonn karbondioksydekvivalenter (CO2e) sammenlignet med om transporten hadde blitt utført med en dieseldrevet lastebil.
Blir pilotprosjektet vellykket, kan det inspirere til bruk av elektriske lastebiler flere steder.
– Vi ønsker å kunne introdusere samme løsning på flere av våre eksterne varehus, for eksempel i Modena. Vi håper da å kunne skalere opp løsningen til flere anlegg og også inkludere lengre veitransporter i Europa, som mellom Lund og Modena i Italia, sier Magnus Hellborg.
Men for at dette skal bli en realitet kreves det en utvidet infrastruktur med ladestasjoner i hele Europa, noe som fortsatt mangler.
– Hvis vi viser at Tetra Pak krever dette, kan flere selskaper følge etter. Mertz og Kuehne & Nagel kan nå presentere en sak for andre kunder, og dette kan skape krusninger i vannet, avslutter Magnus Hellborg.