Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 29 januar 2025
OPPDATERT: 29 januar
Innehaver Jørgen Clemmensen og prosjektleder Pia Lenz foran den siste, men fortsatt produserende, polycoat-karusellen på adressen i Aalborg.

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.

Men de etterlater ingen «på perrongen» som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.

I mer enn 30 år har Danish Label Coating (DLC) levert en helt spesiell type etterbehandling til sine kunder innen skilt, etiketter og paneler, nemlig deres Polycoat eller Doming, som de også kaller det. En teknikk hvor en krystallklar og meget slitesterk polyuretan påføres trykket, som fremstår som en veldig hevet lakk.

Det er ikke fordi Jørgens energi eller entusiasme har forlatt ham, men han nærmer seg 80 år og har bare andre ting å gjøre.

Gjennom årene har kundene variert fra bil- og kjøleskapsindustrien til skilt- og etikettindustrien. I sine beste år laget DLC 100 000 logoer for blant annet SAAB og Ford. De fleste oppgavene er imidlertid utført som underleverandører til andre trykkerier.

– Det er litt trist å måtte stenge etter mange gode år, men etterspørselen i Skandinavia har vært synkende i en årrekke og det er ikke lenger lønnsomt å fortsette virksomheten. Heldigvis har nøkkelmedarbeiderne valgt å følge DLC og kundene til døren, så vi fortsetter å produsere til siste dag, sier Jørgen Clemmensen.

Jørgen kom over polycoat-teknologien i 1993 og året etter installerte han sin første, relativt manuelt betjente, maskin. Fra da av gikk det bare oppover og oppover. De bygget opp en stadig større kundebase i Danmark og Sverige. De fikk også i gang det nordtyske og polske markedet. Særlig Polen utviklet seg raskt.

Startet polsk produksjon

Da partneren deres i Polen gikk konkurs, etablerte Jørgen et produksjonsselskap i Polen i 2001 med sin tidligere tolk som direktør og sin polske regnskapsfører som økonomisjef. De startet i det små med å overta Jørgens danske produksjonsutstyr, mens DLC fikk helt nytt og automatisert utstyr. Men siden den gang har suksessen vært betydelig i Polen, slik at de i dag er et større selskap, med mange ulike produksjonsområder.

– Ser man bort fra de to første årene, har de hatt svarte tall på bunnlinjen siden og med jevn vekst nesten hvert år. I dag er Piotr og Aneta medeiere i selskapet og driver det med stor entusiasme, sier Jørgen.

En entusiastisk og erfaren samarbeidspartner

Og det er nettopp dette selskapet – Policon – som DLC anbefaler kunder å bruke etter 28. februar. Policon er delvis eid og utviklet av Jørgen, som fra starten har insistert på at arbeidsforhold og arbeidsmiljø er helt likt danske ansattes.

Policon har allerede fått installert en av DLCs helautomatiske Doming-maskiner, så de har en igjen til å håndtere produksjonen på adressen i Aalborg frem til 28. februar.

– Hvis det kommer inn en større ordre i slutten av februar, finner vi nok ut hvordan vi produserer den her også. Avslutning av DLC vil skje på en strukturert, stille og fredelig måte, slik at ingen kunder går glipp av Polycoating, sier Jørgen Clemmensen og legger til:

– Til slutt vil vi takke våre lojale kunder. Takk for det gode samarbeidet og tilliten vi har blitt vist.

Pia Lenz forklarer at Policon besitter nøyaktig de samme egenskapene som DLC. I 2024 skal Polycoat-kapasiteten oppgraderes med nye maskiner slik at de er klare til å ta imot DLCs kunder. Policon (www.policon.pl) er klar for dialog, gir gjerne tilbud, og er kjent med å håndtere eksport til hele Europa.

Prosjektleder Pia Lenz følger kundene til døren og viser til hvor den nye partneren – Policon – holder til i nærheten av Poznan i Polen.
Polycoat eller doming er en eksklusiv etterbehandling av trykksaker som typisk skal vare lenge.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Postutvalget: Brev til betjente postpunkter i stedet for i postkassen

I en tid med digitalisering sendes det stadig færre brev. Hvordan skal posthåndteringen se ut i fremtiden? Dette har Postutvalget sett nærmere på, og før jul leverte de en rapport der det blant annet foreslås levering av brev til hentepunkter i stedet for hjem til postkassen.
Posten

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01