
«Inspiring creativity». Det er temaet på Spandex stand som rommer både inspirasjon i form av spennende produktnyheter og en folieringskonkurranse som skal utfordre deltakerne kreativt.
The Spandex Mystery Wrap Competition kommer til å avgjøres begge messedagene under Sign, Print & Promotion på X Meeting Point.
– Konkurransen er en forlengelse av det vi tenkte å vise på messen der det overordnede temaet er «Inspiring creativity», forteller Tormod Bergstøl, markedssjef i Spandex Norge.
– Utgangspunktet er at man kan foliere alt og vi vil gjøre noe som folk ikke har gjort tidligere. Her blir man utfordret på ting man ikke er vant med. Det er også et overraskelsesmoment i det – og mye humor, sier salgssjef Mads Bay.
På formiddagen holdes en kvalifiseringsrunde der deltakerne skal foliere et speil på 15 minutter. De tre beste går så videre til en finalerunde på ettermiddagen og hva som skal folieres der er hemmelig frem til finalen starter.
– Vi kan avsløre at det blir noe annerledes, noe som du ikke har sett tidligere. Så alle må passe på og komme forbi standen og se på finalen, er Mads Bays oppfordring.

Fin førstepremie
Konkurransen holdes i samarbeid med Arlon. Dominique og Niklas fra Arlon medvirker også som dommere og kårer en vinner som får 10 000 kroner i premie.
– Dommerne har noen kriterier som handler om teknikk og kvalitet på selve folieringen. Og klarer man ikke å avgjøre utifra dette er det tiden som blir utslagsgivende. Tanken er at det skal være både gøy og utfordrende, og vi håper at det skal skape latter, inspirasjon og gi et adrenalinkick, sier Tormod Bergstøl.
Det er mulig å konkurrere både onsdag den 19. mars og torsdag den 20. mars. Det kommer altså til å utses to Mystery Wrap-vinnere under messen. Dette for at også de som kun besøker messen en av dagene skal kunne delta.
Les mer om The Spandex Mystery Wrap Competition på Spandex nettsted, der man også kan melde seg på konkurransen.
Stort potensial innen interiør
Når det gjelder utstillingen på standen ellers så er fokus på folier både til bil og interiør. Når det gjelder wrapping-folier så vises produkter fra Orafol, Arlon og Spandex egen serie AUTO. Spandex sitt verktøy for folieringsdesign, Zeno, er sluppet i en oppgradert versjon med over 1000 kjøretøymodeller som også vil bli demonstrert på messen.

– Det er en vesentlig oppgradering av grafikken og den åpner for flere oppgraderinger etter hvert, men funksjonene er de samme som tidligere, sier André Johansen som er superbruker av Zeno.
– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra våre kunder som bruker Zeno, at de får mange flere jobber på grunn av det, sier Mads Bay.
Spandex vil også gjøre det morsomt å være på messen og satser derfor på en interaktiv del med fokus på interiørfolier med varemerker som CoverStyle og Image Perfect Refresh.
– Vi kommer til å gjøre en del av standen til et sted der besøkerne kan komme inn og teste foliene selv. For å lage litt action og noe fysisk, sier Mads Bay.
– Vi har nok tredoblet kundebasen innen interiør de siste årene. De som fikk til de største prosjektene blant våre kunder i fjor hadde aldri vært bort i det tidligere, og det er fantastisk kult.
Lukte på tekstil
Spandex er eksklusiv forhandler av Berger Textiles i Norge, en produsent som blant annet står bak varemerket Samba. Til messen tar de med seg et nytt Berger-produkt som de besøkende skal kunne lukte på. Ja, du leste riktig.

– Det er en tekstil som absorberer lukt og også lyd, som kan anvendes i for eksempel kjøkkener eller innen sykepleie. Det blir mulighet til å testlukte på messen, vi blir nok den eneste standen som kommer til å ha luktprøving på messen, sier Mads Bay og ler.
– Det knytter seg tilbake til det med inspirasjon og kreativitet. Det skal ikke være så alvorlig, men lekent og morsomt.
Det blir også plass til maskiner på standen, fra HP, Roland og Summa.
Inspirere til idéer og handling
Et ytterligere område som fremheves er tilbudet av kurs, fremfor alt interiørfoliering.
– Det er stort trykk på interiørkurs og André holder mange kurs i dette. Blant annet tenker vi å vise CoverStyles e-learning-plattform for å lære seg hvordan man bruker foliene, sier Mads Bay.
– Interiørdekor har lenge vært et uutforsket område med stort potensial og med enkle grep kan man vise kunden hvor stort det potensialet kan være, sier André Johansen.
Hvorfor skal de besøkende komme til standen til Spandex?
– Det blir en interaktiv kundeopplevelse med spennende nye produkter og muligheter, ikke minst innen interiør. Håpet er at kundene skal gå fra messen med idéer som blir til mer enn bare idéer, sier Mads Bay.