
UPM Raflatac styrker sin posisjon i det visuelle kommunikasjonsmarkedet med oppkjøpet av Metamark.
Oppkjøpet av Metamark vil styrke UPM Raflatacs samlede konkurranseevne, gi store synergier og gjøre UPM Raflatac til en betydelig aktør i det raskt voksende, høyverdiskapende grafiske segmentet, skriver de i en pressemelding. Verdien av transaksjonen er beregnet til ca. 2 milliarder kroner..
Metamark er produsent og distributør av grafiske løsninger. Produktporteføljen deres består av selvklebende fargefilmer av høy kvalitet, trykkfilmer for storformat fargetrykk, laminater og emballasjefilmer for ulike sluttbruk. Selskapet sysselsetter omtrent 185 personer og har et produksjonssted i Lancaster, Storbritannia.
– Vi har tatt en strategisk beslutning om å forfølge global vekst innen Graphics både organisk og gjennom fusjoner og oppkjøp. Dette oppkjøpet markerer en viktig milepæl i vår transformasjonsreise som akselererer veksten vår, og gjør det mulig for oss å vokse og bli en komplett produkt- og tjenesteleverandør i denne attraktive virksomheten. Kombinasjonen av Metamarks brede produktportefølje med vårt eksisterende salgs- og distribusjonsnettverk gir oss muligheten til å vokse utenfor Europa. Vi ønsker våre nye kolleger hjertelig velkommen og ser frem til å jobbe sammen for å betjene kundene våre med en enda sterkere produktportefølje, sier Tim Kirchen, Executive Vice President, UPM Raflatac.
UPM Graphics er en ny strategisk selvklebende forretningsenhet innenfor UPM Raflatac. Virksomheten ble etablert etter oppkjøpet av AMC AG og dens grafiske virksomhet i 2022. I 2024 utvidet selskapet sin grafikkportefølje ytterligere gjennom oppkjøpet av Grafityp. Oppkjøpet av Metamark vil gjøre det mulig for UPM Raflatac å skalere opp sin grafiske virksomhet, og gi den en betydelig vekt i selskapets produktportefølje. Typiske grafiske bruksområder inkluderer innendørs og utendørs reklame, skilting og foliering av kjøretøy.