HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 10 mars 2025
OPPDATERT: 10 mars
Pelle Johansson (til venstre) fra Plockmatic Group, som i løpet av HID 2025 kjøpte en LED-beleggsteknologi fra Tony Michiels (til høyre), grunnlegger av selskapene SP Tec Spare Parts International og Business Development Manager LED Coater.
Pelle Johansson (til venstre) fra Plockmatic Group, som i løpet av HID 2025 kjøpte en LED-beleggsteknologi fra Tony Michiels (til høyre), grunnlegger av selskapene SP Tec Spare Parts International og Business Development Manager LED Coater.

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.

Årets tema på Hunkeler Innovation Days var «Connect», passende siden utstillerne samarbeider ved å sette opp komplette arbeidsflyter. Mange av dem har også samarbeid med hverandre utenfor utstillingshallene.

Sniktitt på brosjyreheftemaker hos Plockmatic

Et eksempel på dette er Plockmatic, hvis ferdiggjøringsløsninger brukes av flere av de store printleverandørene.

– Dette er en messe med besøkende av veldig høy klasse, det er mange beslutningstakere. Men også folk fra trykkerier som er på jakt etter nye innovasjoner. De spør om vi kan utvikle det ene eller det andre og det er ofte slik vi får nye ideer, sier Pelle Johansson, salgssjef i Plockmatic Group.

Ideen med HID er også å fremheve nye innovasjoner.

– Det mest innovative vi viser er fremfor alt programvarestyringen rundt skjærebordene våre, som kan forenkle produksjonen av kortere serier av ting som emballasje og etiketter. Den har også plugins for Illustrator og Corel Draw og et vell av ferdige maler, sier Pelle Johansson.

Blant annet ble Colorcut FB9500 Pro-T, som er den største modellen for konturskjæring, vist på HID.

Colorcut Production Studio-programvaren er en del av serien med digitale skjærebord som ble en del av Plockmatics portefølje med oppkjøpet av Intec i 2022.

– Det er en veldig lovende maskin med tanke på prissegmentet, hvor vi kjemper med alle de kinesiske leverandørene, sier Toms Kohs, regional eksportsjef i Plockmatic Group, som har sin arbeidsplass på den nylig åpnede fabrikken i Riga.

Toms Kohs forklarer at det unike med maskinen er at den er utstyrt med to kameraer som leser QR-kodene på arket. En funksjon som ellers kun er tilgjengelig i de vesentlig dyrere alternativene. Den kan også automatisk skanne undersiden av arket, og kutte og rille fra den utrykte oversiden, noe som optimerer rilling på visse typer materialer.

En annen unik egenskap er at materen og skjæringen er adskilt, noe som betyr at neste ark kan klargjøres mens det forrige kuttes, og dermed øke hastigheten på flyten.

Toms Kohs med nyheten DigiFold Ultra.

DigiFold Ultra er en annen nyhet, en videreutvikling av den forrige DigiFold XL-modellen.

– Endringen i denne maskinen er at den i tillegg til å rille og brette, også kan kutte arket rent og perforere i to retninger, sier Pelle Johansson.

En kommende nyhet er heftemakeren Booklet Maker PSQ 7000.

– Den vil erstatte den forrige modellen PSQ 224, som først og fremst ble bygget for å produsere manualer. PSQ 7000 er en høyvolumsmaskin og den store forskjellen er hastigheten, den er i utgangspunktet tre ganger raskere. Den kan lage opptil 1800 bøker i timen og tåler lengre ark, sier Pelle Johansson.

En merkbar forbedring er topp- og bunntrimmingsfunksjonen.

– Den forrige modellen hadde to kniver som gled ned og det gjorde at de lett knakk. Nå skjærer knivene rett ned i stedet, noe som betyr at de både skjærer og holder bedre. I tillegg kan maskinen foreta et mellomskjær, for eksempel ved produksjon av pakningsvedlegg til medisiner.

Maskinen er fortsatt en teknisk demo og skal etter planen lanseres i slutten av 2024.

PSQ7000-heftemakeren forventes å være tilgjengelig på markedet innen slutten av året.

I tillegg ble DigiCoater Pro 400 vist, en LED-belegger som kan kjøres både inline og offline, den bruker LED-lamper i stedet for kvikksølvlamper. Maskinen har vært på markedet i noen år, men det var først i fjor at den virkelig slo til, sier Pelle Johansson. Dette som følge av at temaer som miljø og bærekraft har blitt mer fremtredende på dagsorden.

– Teknologien gjør at den kan påføre svært lite lakk, men likevel få et godt resultat, cirka 2–4 ​​gram per kvadratmeter. Den er miljøvennlig og har lav totalkostnad til riktige volumer, noe som gjør at den er interessant for mange kunder, sier Pelle Johansson.

Fabio Ferraroni var opptatt av å fremheve Muller Martinis InfiniTrim trimmerobot, som er utviklet for ultrakorte opplag av bøker med mykt omslag.
Müller Martinis smarte fabrikk

For et drøyt år siden kjøpte Müller Martini det sveitsiske selskapet Hunkeler. Årets utgave av Hunkeler Innovasjonsdager var derfor den første etter sammenslåingen. Begge selskapene fokuserer sin innovative styrke og økonomiske muskler på å utvikle løsninger fokusert på individualiserte produkter i den automatiserte smarte fabrikken.

– Vi er stolte av samarbeidet vårt med Hunkeler, det har utvidet porteføljen vår og gjort den mer fleksibel. Derfor er vi også stolte av å vise frem produktene våre her, sier Fabio Ferraroni, salgs- og servicesjef i Müller Martini med ansvar for det nordiske markedet.

Müller Martini hadde utviklet tre ulike løsninger for «smartfabrikken» på messen. Besøkende fikk oppleve hvordan en ferdig bok med mykt omslag produseres inline, både fra hvite ruller eller hvite ark, fra den digitale rulle- eller arkmatede trykkpressen til skjæreroboten med påfølgende sorteringslinje – helautomatisert og uten manuell inngripen.

– Mottoet for dette arrangementet er «Connect» og derfor ønsker vi å vise så mange komplette løsninger som mulig, sier Fabio Ferraroni.

Den første løsningen var en verdenspremiere der Müller Martini, i samarbeid med Heidelberg og Hunkeler, viste Jetfire 50 digitalpressen i kombinasjon med Starkbook Sheetfolder fra Hunkeler og Vareo PRO perfect binder og InfiniTrim trimmerobot. En løsning preget av minimalt operativt arbeid, effektive produksjonsprosesser og en lang rekke bruksmuligheter.

Den rullbaserte løsningen var basert på trykking utført på en HP PageWide Advantage 2200 koblet til Hunkelers Starbook Plowfolder og Muller Martinis Vareo PRO perfekt binder og InfiniTrim. Denne produksjonslinjen er designet for minimal bemanning, og muliggjør effektiv produksjon av bøker med mykt omslag direkte fra den hvite rullen.

Den tredje løsningen viste sadelstifting med Prinova Digital. Under mottoet «PDF inn, magasin ut» som produserte åtte forskjellige produkter i korte serier fra rull.

Alle løsninger administreres via Connex Workflow System for sømløs integrasjon mellom de ulike produksjonsstadiene.

Muller Martini viste tre ulike løsninger for smartbokfabrikken.

Er det noen maskin du vil fremheve?

– Høydepunktet i det som vises her er denne treknivstrimmeren som kan produsere myke omslag med klaffer, direkte i maskinen. Tidligere trengte man en spesialmaskin for dette etter binderen, sier Fabio Ferraroni.

Trimmeroboten InfiniTrim er utviklet for ultrakorte løp, ned til en bok, og for alle størrelser og tykkelser.

Hvilke produkter synes du er mest interessante for det nordiske markedet?

– Fremfor alt løsninger som innebærer mest mulig automatisering. Mange yngre operatører har vokst opp med digital teknologi og foretrekker å jobbe med skjerm. På panelet kan du ha oversikt over hva som skjer i maskinen på en brukervennlig måte.

– Hvis du kan ha maskiner med høy grad av automatisering, utgjør det en stor forskjell for din bedrift. I tillegg handler det ofte om kortere serier, noe som gjør det stadig viktigere å automatisere jobbforberedelsene.

Administrerende direktør Charles Bourg er stolt av det nye Booklet Making System BBM 40/60+, som kan produsere hefter som er tolv millimeter tykke.
C.P. Bourg tar tykkelse til et nytt nivå

Også hos C.P. Bourg bød man på nyheter, nærmere bestemt i form av en ny versjon av Booklet Making System BBM 40/60+.

– Innovasjonen med dette nye systemet er at det kan håndtere brosjyrer og bøker med firkantrygg opp til tolv millimeter tykke, noe som anbefales når de er så tykke. Den forrige maskinen var begrenset til 30 ark og nå kan vi kjøre 60 ark (90 gsm) og har klart å doble tykkelsen, fra seks til tolv millimeter, sier Charles Bourg, administrerende direktør i C.P. Bourg.

– Det er den tykkeste en maskin i bransjen kan lage, fortsetter han.

Dette skal gjøre BBM 40/60+ til et enklere og rimeligere alternativ til limbinding.

– Kundene synes det er dyrere og mer komplisert å håndtere lim, det er en mer komplisert prosess. Hvis påføringen ikke krever liming, er dette et godt alternativ. En annen fordel er at maskinen har arkmater, men kan også kobles inline til pressen.

Hvordan kan en så tykk brosjyre eller bok produseres slik at den ligger flatt?

– Når arkene kommer inn i maskinen, brettes de og får en firkantet rygg, så passerer de gjennom en rull som utsetter dem for høyt trykk. Alt i maskinen er automatisert og den måler antall ark og tykkelsen samt trykket som kreves for å få boken så flat som mulig. Tanken er at operatøren skal ha behov for å justere maskinen så lite som mulig.

Er den tilgjengelig på markedet?

– Ja, vi har allerede solgt noen få eksemplarer her på messen og har et tjuetalls leads her i Europa. Vi har inngått et samarbeid med Canon og vil trolig samarbeide med flere printleverandører.

På messen var også utstilt en løsning for innbundne bøker med limfres som er rettet mot små og mellomstore trykkerier som ønsker å kunne produsere kortere serier med bøker i ulike størrelser.

Maskinen kan kjøre hefter som er på opptil 60 ark (90 g/m2).

Les videre

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Alt for messen på en stand

Messeprodukter het tidligere Smarttelt og skiftet navn etter å ha utvidet sortimentet med produkter for messestand. På Sign, Print & Promotion viser de litt av hva de kan tilby.
Messeprod 3

Plockmatic Group kjøper LED-beleggteknologi

Plockmatic Group har kjøpt all intellektuell eiendom og teknologi for sin LED-beleggløsning fra Tony Michiels, grunnlegger av selskapene SP Tec Spare Parts International s.l. og forretningsutviklingssjef LED Coater.
plockmatic-aquisition-web

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683