Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 24 mars 2025
OPPDATERT: 24 mars
Arnt Aage Bræin og Geir Arne Bakke hos Stein Raaness med en DTF-løsning fra Sublistar.

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.

Solgt drøyt 40 maskiner

Den norske forhandleren Stein Raaness var tidlig ute med å investere i DTF og det har vært en stor suksess med et førtitalls installasjoner på 2,5 år, forteller daglig leder Arnt Aage Bræin.

– Det kan for eksempel være trykkerier som produserer med rammer i dag og ser at volumene går ned. Det er både enklere og mer miljøvennlig å gå over til en vannbasert løsning som DTF i stedet for å holde på med kjemikalier og rengjøring.

– Ellers er det alle mulige bedrifter som kjøper DTF-maskiner i dag. Det som har overrasket oss er at de fleste av dem ikke selger transfermerker, men kun produserer for seg selv og selger ferdige produkter.

På messen viste Stein Raaness en DTF-printer fra Sublistar med tilhørende etterbehandling og en UV-DTF-printer fra samme leverandør.

– Vi har også norgespremiere på en UV-printer som trykker på runde materialer som flasker og kopper. Denne maskinen er egentlig allerede solgt, så vi låner den av kunden til messen.

Hvordan har messen vært for dere?

– Det er interessant å se at til tross for at det er mye negative ting som skjer i verden, er det interesse og entusiasme her på messen, sier Arnt Aage Bræin.

Denne UV-printeren kan skrive ut direkte på roterende gjenstander, som flasker og kopper.
Løsninger for en rimelig oppstart

Volda-bedriften Kreatek bestemte seg for å stille ut bare et par uker før messa. De angrer ikke på det.

– Vi har hatt en utrolig respons, det har gitt oss mersmak. Vi solgte en maskin til et firma i Ålesund rett før du kom. Så det er veldig kjekt, sier Håvard Olsen Stennes i Kreatek/Stekle AS.

– Jeg har syv-åtte til som jeg tror det kan bli noe av, men det er ikke salg før pengene er på konto. Det viktigste er å knytte kontakter her på messen, ofte skjer handlene først i etterkant. Vi kan i alle fall allerede se at det var vel verdt pengene.

Far og sønn, Håvard Stennes og John B Stennes, representerte Kreatek på messen.

Kreatek selger blant annet DTF- og UV-printere fra det kinesiske selskapet Sunika.

– Fokus her på messen er å vise løsninger for en rimelig oppstart med DTF. Det kan for eksempel være for mindre profilbedrifter.

Tanken er å kunne følge kunden på deres vekstreise.

– Vi tilbyr maskiner i flere forskjellige størrelser og har fått henvendelser på den største, mer industrielle rullmatede maskinen som printer 52 kvadratmeter i timen. Det er ganske imponerende at vi som et lite selskap kan gjøre oss interessante for veletablerte bedrifter.

Hva sier du til de som er skeptiske til kinesiske maskiner?

– Se deg rundt, nesten alle maskinene her på messen er laget i Kina. Det handler om support, og vi har besøkt Kina flere ganger for å bli bedre kjent med produsenten. Vi har også kommet med ønsker om forbedringer som de har gjort for vår skyld, selv om vi jobber i et lite marked.

Hans Rakeie og Eirik Billington på Vizuell med den prisbelønte Azon-printeren.
Prisvinnende løsning

DTF-printere var også utstilt hos Vizuell, som er den eneste leverandøren i Norge av varemerket Azon. Akkurat i tide til messen ble Azon Pronto-serien kåret av Keypoint Intelligence til den beste stasjonære DTF-printeren i desktop-størrelse for 2025. Den sto selvsagt i fronten på messen.

– Det er det beste salgsargumentet vi kan ha, sier Eirik Billington fra Vizuell.

På messen hadde de besøk fra både de som var helt ferske innen DTF og de som hadde brukt teknologien tidligere.

– De fleste kjøper i dag ferdige merker fra andre produsenter, så vi kan gi dem muligheten til å gjøre det selv i stedet og spare mye penger.

Azon Pronto-serien kan printe på såvel mørke som lyse tekstiler, og på alt fra polyester til bomull.
Azon har sin produksjon i Kroatia.

– Mens mange andre leverandører har fokus på Kina, så har vi maskiner som er produsert i Europa. Det betyr blant annet andre garantier, CE-merking og support der hvor vi har samme døgnrytme som produsenten nede i Europa. Det tror jeg mange ser som en fordel, sier Eirik Billington.

I tillegg til DTF-skrivere, selger Vizuell også ting som UV- og sublimeringsprintere, skjæreplottere og varmepresser, samt et bredt utvalg av underlag for sublimering, som kopper og flasker.

Mikko Koljonen fra WTF is DTF printet transfers på handlenett på løpende bånd.
Hurtigvoksende transferprodusent

WTF is DTF fra Finland stilte ut i Norge for første gang og viste sitt tilbud av DTF-transfers. Besøkende fikk en smaksprøve på hvordan produktene kan se ut og kunne velge et motiv for å trykke på et handlenett. Et fargerikt kattemotiv var mest populært.

– Det vil nok gå tomt før messen er over, sier Mikko Koljonen.

Han forklarer forretningsmodellen:

– Kunden sender motivet, for eksempel en firmalogo, til oss som PDF og vi printer det og sender det til kunden. Så er det bare å trykke den med varmepresse på en t-skjorte eller annet tekstil.

Selskapet har tre produksjonssteder i Finland og ett i Sverige. Nå er håpet å nå det norske markedet og eventuelt starte produksjon her også på sikt.

– Vi har vokst raskt på de fire årene vi har vært aktive, i gjennomsnitt 67 prosent per år. Vi gjør det veldig enkelt, kunden bestiller og vi printer og sender. Og kunden trenger ikke gjøre noen store investeringer, sier kollegaen, Ilkka Immonen.

Laura Ivanez og Delphine Germain viste Seripress sitt brede utvalg av transfers.
Bestill hjemme fra sofaen

Også Seripress fra Frankrike tilbyr produksjon av transfers. Disse produseres ved selskapets to store produksjonsanlegg nær Lyon. Kundene bestiller via nettstedet printmytransfer.com og velger hvilken teknologi de vil bruke. Til messen hadde de med seg en tykk katalog med forskjellige varianter, alt fra fullfargetrykk til fløyelslignende varianter.

– Det er bare å opprette en konto og laste opp en fil, så blir filen analysert og korrigert automatisk. Den store fordelen er at kunden kan bruke tjenesten 24/7, når det måtte passe dem, sier Delphine Germain, som representerte Seripress i Norge sammen med sin kollega Laura Ivanez.

Akkurat som WTF is DTF, er de nye på det norske markedet og håper på ekspansjon i Norden.

– Vi har allerede et trettitalls kunder i Norge, men vi håper selvfølgelig at messen vil gi flere. Vi legger vekt på at vi har et bredt utvalg kvalitetsprodukter, produsert med vannbasert blekk og oeko-tex tekstiler.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen