Solstoler, telt og komplette messeløsninger. På Sign, Print & Promotion fantes alt som de som skal stille ut på en messe eller arrangere et event kunne trenge. Vi besøkte noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.

Sol på Brectus Beach
Når man kom inn i messehallen steg man rett inn i Brectus Beach. Bedriften Brectus, som hadde den største standen på messen, liker å ha det litt moro og hadde derfor bygget en stand som strakte seg på to sider av inngangen. Den var formet som en strand og personalet hadde passende nok på seg stråhatter. Alle som ville kunne gjette antall skjell i en krukke med muligheten til å vinne fire strandstoler og en tilhørende drink, det var uklart hvilken drink.
Brectus holder til i Moss og sier at de er en totalleverandør av profileringsprodukter og reklameløsninger. Det kan være rollups, lysskilt, logomatter, folier med mer. En viktig del av salget skjer gjennom for eksempel trykkerier hvis kunder kun vil ha én leverandør når de vil ha noe mer enn bare trykksaker.
– Vi er store i markedet i Norge, sier Nina Elisabeth Evensen, salgs- og prosjektleder i Brectus. Det er ikke mange i Norge som leverer så bredt som oss. Vi startet i 2018, vi hadde en tøff start og så kom pandemien som ikke gjorde det noe bedre, men vi kom oss gjennom det og nå går det bra. Vi har ansatt nye medarbeidere og har nå rundt femten ansatte.
– Messen er en møteplass for oss, her møter vi både eksisterende og nye kunder. Den første dagen var det god besøkstrafikk til et stykke ut på ettermiddagen da det avtok litt.
Smarte telt og hele messestands
Bedriften Messeprodukter hadde også en stor stand på messen. Plassen måtte til for å kunne vise hva det dreide seg om, messeprodukter hvor mange av dem var av størrelse «større». Inntil for ett år siden var selskapet kjent under navnet SmartTelt. Virksomheten startet med pop-up telt med reklame, «veldig smart» som daglig leder Vidar Nordseth uttrykker det.
– Steg for steg har det kommet flere produkter og så endret vi navnet på selskapet. Det er vanskelig å misforstå navnet. Vi er et lite selskap som har eksistert i femten år og har det norske markedet som vårt primære marked, vi har også levert litt i Danmark.
For eksempel, i tillegg til teltet som ble vist på standen, var det også en rekke bakgrunnsbelyste skjermvegger, og interessen for dem er økende.
– Mange kjenner oss for teltene våre, men når bedrifter nå googler etter messeprodukter, ser de hele utvalget vårt, sier Vidar Nordseth og legger til at man kan levere komplette messestands.

Messeprodukter har rundt femti varianter av messestands på sine nettsider.
– Det skal være enkelt for kunden å finne en løsning når man skal være med på en messe, og med et tydelig prisnivå. Her på messen ser vi at det er ganske naturlig at det beste trykket er på utstillere som jobber med trykk. Det er ganske naturlig, vi er mer involvert i promotering, som jo er tilleggsnavnet på messen.
– Vi har fått en rekke nye kunder og leads i løpet av disse to dagene, inkludert forhandlere. Det har vært veldig bra og jeg får følelsen av at årets utgave av messen slår forrige gang for oss, avslutter Vidar Nordseth.