Mye action hos Scandraft

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 31 mars 2025
OPPDATERT: 31 mars
«Vi har hatt veldig gode diskusjoner her på messen,» sier Anders Joki, salgssjef i Scandraft Norge.

Materialleverandøren Scandraft lovet i forkant av Sign, Print & Promotion å gasse på og gjøre seg enda mer synlig i det norske markedet. På messen hadde de en stor og velfylt stand med besøk fra flere av deres største leverandører.

– Vi er en one-stop shop, og det er nok ikke alle som vet det. Vi har alt fra de minste små brikkene til store brede ruller, sier Anders Joki, salgssjef for Scandraft Norge.

En gang i året trykker og distribuerer Scandraft sin egen produktkatalog. En tykksak som settes pris på av kundene, til tross for at verden blir stadig mer digitalisert. Den var selvfølgelig også med på messen.

– Den kan ligge på salongbordet slik at du kan titte på den nå og da. Den er også produsert av materialer som vi selger selv, alt fra papir til spiraler. Vi skal ikke droppe den trykte katalogen, den settes pris på.

Overføringer med kule 3D-effekter, kalt «Easy puff», var en av tingene Rudy Marrero fra Siser viste.
«Magisk» beskyttelsesfilm

Scandraft hadde trillet en bil inn på standen og på den ble det montert både wrapping-folier og solfilm fra leverandører som Metamark, GSWF og SolarGuard.

Paige Walton, et kjent ansikt i wrappingverdenen, var på standen for å foliere en bil med Metamarks produkter.

– Det har vært stor interesse for blant annet Metamarks produkter. Mange kjenner navnet fra før, men de har ikke vært i Norge på noen år. Vi har solgt Metamark i seks år, men har aldri promotert det som nå.

Når det gjelder vinyler var det noen få produkter som skilte seg litt ekstra ut, ifølge Anders Joki. Et eksempel på dette er et matt laminat fra Aslan, kalt Magic Protect. Det er en beskyttende film som ikke fester seg til klistremerker, blekk eller spraymaling. For eksempel for å beskytte mot skitt eller graffiti.

Niklas Falck fra SolarGuard demonstrerer hvordan man på stedet skjærer til solfilmen.
Egne materialer for gravering og fresing

Et annet produkt som er av stor interesse er sikkerhetsfilmer som for eksempel kan beskytte mot glassknusing. Filmen holder rett og slett vinduet sammen selv om det er knust, for å forenkle ting som rengjøring, noe forsikringsselskapet ofte ikke erstatter.

– Det er mange i det grafiske segmentet som ikke har oppdaget dette produktet ennå. Den krever ingen spesiell kunnskap og er enkel å montere. Vi merker at det er interesse for denne typen produkter.

Scandraft benyttet også anledningen til å lansere materialer for lasergravering og fresing, under eget merke Mastermark. Det er et område der de tradisjonelt sett er sterke.

Mastermark er en serie plastlaminater for lasergravering og fresing, som Scandraft har utviklet sammen med Igepa Group.

– Vi har ikke solgt Mastermark i Norge før. Det er en egenutviklet serie som vi har utviklet sammen med vår eier Igepa Group. Det har visse fordeler sammenlignet med andre produkter på markedet. For eksempel dannes det mindre sot ved lasergravering og soten er lettere å vaske bort, sier Anders Joki.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Raskere bilfoliering og bedre resultater med ProSlide-teknikken

Scandraft har begynt å selge den nye Oracal 970 RA+ som har den noe revolusjonerende ProSlide-teknologien. Sign&Print deltok da kundene fikk teste folieringsfilmen.
proslide_9796

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen