Et bredt repertoar tiltrakk seg nye kunder

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 2 april 2025
OPPDATERT: 2 april
Sverre Hagerup-Nilsen og Erik Barø var fornøyd med sin deltakelse på årets Sign, Print & Promotion. Ikke minst fordi de fikk vist en ny side av Ricoh.

Med sin deltakelse på Sign, Print & Promotion ønsket Ricoh å vise at de er mer enn arkmatede digitalpresser. Det lyktes de godt med.

– I går skannet jeg 19 leads, folk som er interessert i noe, for eksempel vil ha skriftlig tilbakemelding eller en demo i vårt utstillingsrom på Rosenholm. Jeg har møtt folk jeg aldri har hørt om eller møtt før, det er det beste med å være på messen, sier en glad Sverre Hagerup-Nilsen, Key Account Manager i Ricoh Norge.

Ricoh har et større demorom på Rosenholm hvor de har overtatt nabolokalene for å få plass til flere maskiner, blant annet fra Roland DG. Noen av disse ble vist på messen. Som VersaOBJECT MO-240 UV-printer i A2-format, som er utstyrt med jigg for å kunne printe direkte på roterende flasker.

– Du kan printe opptil 25 centimeter i høyden, for eksempel golfballer. Konkurrentene kan printe fint på toppen, men denne maskinen klarer også å komme til på sidene, sier Sverre Hagerup-Nilsen.

Kan det være noe for det norske markedet?

– Ja, absolutt. Mange trenger en mindre flatbed for å kunne printe små ting som for eksempel mobiltelefondeksler. Og i tillegg er ikke prisene på disse maskinene avskrekkende for kunden, men de kan gjøre en rimelig investering.

På messen ble UV-printeren VersaOBJECT MO-240 fra Roland utstyrt med en jigg for å kunne skrive ut på roterende gjenstander så som som flasker.
Tapeter med tekstur

I segmentet storformat ble den nye Roland TrueVIS XP-640, som ble sluppet i januar, vist. Den kan skrive ut lynraskt, opptil 80 kvadratmeter i timen, og kan også utstyres med oransje blekk for større fargerom.

Sverre Hagerup-Nilsen forteller at det også har vært interesse for en maskin som kan brukes til en litt spesiell applikasjon, nemlig strukturtapeter. Det er en Roland-maskin med såkalt Dimense-teknologi, modellen Dimensor S. Selve maskinen var ikke på plass i Oslo, men Ricoh viste trykkprøver og de imponerte de besøkende.

– PDF-filen spesifiserer hvor mediet skal stige og hvor høyt maskinen skal printe. Slik kan man lage ulike nivåer i utskriften, forklarer han.

– Det er flere av de jeg har skannet som skriver at de satser på dekor og interiør, og dette er midt i blinken for dem. Det kommer en ny versjon av maskinen i sommer og vi har store forventninger til den.

«Et område som vokser»

Produkter fra Duplo var også utstilt på standen. Som den helautomatiske Duplo DC-618 Slitter, Cutter, Creaser med en ny falsenhet. Men også det digitale skjærebordet Duplo PFI BLADE b2+, som kan skjære i materialer opp til seks millimeter høye, som skummet PVC og gråpapp.

– Det er lettere å si hva den ikke klarer: akryl og aluminium. Den kan brukes til blant annet store og små emballasjer, og det er et område som vi ser i vekst, sier Sverre Hagerup-Nilsen avslutningsvis.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen

Salgssuksess og verdenspremiere hos Luth Gruppen

Før messen lovet Luth Gruppen å fylle sin store stand med nyheter. Med nytt i alt fra skjæring/kutting til DTF og etiketter strømmet de besøkende til.
Luth 6