Raskere bilfoliering og bedre resultater med ProSlide-teknikken

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 9 april 2025
OPPDATERT: 9 april
Anna Axenbrandt og Tobias Fahlén ved Axen Design i Växjö prøvde den nye Oracal 970 RA+.

Scandraft har begynt å selge den nye Oracal 970 RA+ som har den noe revolusjonerende ProSlide-teknologien. Sign&Print deltok da kundene fikk teste folieringsfilmen.

Oracal 970 RA vil etter hvert bli erstattet av den nye filmen. Den har et + suffiks i navnet og er en støpt PVC-film som er tilgjengelig med høyglans eller matt overflate.

Den store forskjellen for de som skal pakke inn bilen er ProdSlide-teknologien, som lar deg justere posisjonen til du er fornøyd. Bare med riktig verktøy og varme fester folien seg skikkelig, noe som gjør resultatet mer fleksibelt og presist. Sign&Print var der da Scandraft holdt en workshop om det nye produktet i Löddeköpinge i Skåne.

Claes Lindvall er konsulent for WTP Dekor i Hisingsbacka og holder den praktiske delen av workshopen.

– Det er veldig lite lim på overflaten sammenlignet med den gamle filmen. Når du legger et stykke folie mot overflaten, kan du flytte det litt rundt som du vil. Den klebrer seg ikke like hardt og legger seg ikke like hardt med en gang. Den er trykkaktivert og varmeaktivert, sier David Skoglund, selger i Scandraft.

Folien forvarmes til 40-50 grader. Dette gjør at limet går ned og legger seg i folien. Da bør du varme den opp til 110-120 grader etter å ha strukket den. Det brukes samme rengjøringsmiddel som til den eldre filmen.

«Det klebrer seg ikke like hardt og legger seg ikke like hardt med en gang.»
Bedre resultater

Claes Lindvall er konsulent for WTP Dekor i Hisingsbacka og holder den praktiske delen av workshopen.

– Med varmluften ødelegger jeg noen av luftkanalene, noe som betyr at den blir sittende der, sier han.

Hvor mye raskere er det å foliere en bil med den nye vinylen?

– Uansett hvordan du vrir og vender på det, vil du ha en bil i tre dager. Men si at du jobber fire eller fem timer. Men har du en vinyl som er enkel å jobbe med, vil du oppnå mye bedre resultater. Du vil oppnå en bedre finish, sier Claes Lindvall.

«Den er fin å jobbe med. Enkel å jobbe med og den biter seg ikke fast. Den er behagelig å jobbe med og lett å trekke av hvis du får bretter. Så det føles bra, det lille jeg har prøvd her,» sier Benny Persson, som driver BR Screen i Gantofta utenfor Helsingborg.

Og med bedre resultater vil du få flere kunder etter som kundene snakker med hverandre, sier han.

“Limet biter seg ikke fast med en gang”

Anna Axenbrandt har jobbet i den grafiske bransjen i 20 år og har nylig startet Axen Design utenfor Växjö. Hun var der sammen med ektemannen Tobias Fahlén, som hjelper til litt i selskapet utenom sitt vanlige arbeid.

– Noen ganger er det noen forespørsler om full foliering av biler, så det føltes godt å oppdatere kunnskapen min. Da ville Tobias lære også, sier hun.

Tobias Fahlén og Anna Axenbrandt.

Hvordan var den å jobbe med?

– Jeg synes dette er den beste folien. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er bare hekta på det. Og spesielt denne fordi limet ikke biter seg fast med en gang. Det blir lettere å jobbe. Spesielt på deler som er litt vanskeligere, hvor du skal løfte og varme, er det egentlig å foretrekke.

Axen Design jobber med kjøretøydekorasjon for både biler, lastebiler og anleggsmaskiner. Men også skilt, dekaler, bannere og bannere.

– Men det har blitt mest i bilbransjen, og det synes vi er det morsomste også. Du må kunne tilby full foliering hvis noen ber om det. Eller halvfolieringer. Det er gøy. Det har vært mye materiale som er gøy å jobbe med, sier Anna Axenbrandt.

Hun forteller at hun skal pakke ferdig en ombygd A-traktor som skal stilles ut på Custom Motor Show på Elmia i påsken.

– 80 prosent av det skal lages i denne folien, sier Anna Axenbrandt.

“Den er myk, smidig og føyelig”
«Unik»

Mattias Averfalk fra Ystad Wrapping var også på stedet for å prøve ut det nye produktet.

– Folien er flott å jobbe med. Den er myk, smidig og smidig. Den er veldig unik på sin måte. Unikt, sier han.

Mattias Averfalk hos Ystad Wrapping.

Ystad Wrapping har faktisk allerede testet det nye produktet og folierte nylig en hel brannbil i denne folien.

– Nå vil jeg teste hvor mye du kan strekke og klemme den. Ja, være slem mot den og se hvor mye det tåler.

— Nå vil jeg teste hvor mye du kan strekke og klemme den, sier Mattias Avefalk.

Tid er en kritisk faktor når det gjelder å tjene penger på bilfoliering.

– Fordelene er at denne er lettere å jobbe med. Det er raskere å lage en bil. En bil i denne klassen kan koste 25.000 kroner å foliere, og folien kan koste 4.000 kroner. Så det er tid som er viktig. «Man vil at det skal gå fort», sier Rickard Broman, selger i Scandraft.

For virksomheter som er gode på bilfoliering er det lettere å få opp tempoet og oppnå lønnsomhet, sier han.

– Men for vanlige skiltmakere som bare folierer én bil i måneden, tar det for lang tid. De kan bli avbrutt og trenger å gjøre noe annet i mellom. For dem er det fint at det er mulig å jobbe raskt med filmen, sier Rickard Broman.

– Når du legger et stykke folie ned på overflaten, kan du trekke det litt rundt som du vil, sier David Skoglund, hos Scandraft.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Suksess for folieringskonkurranse – og to solgte maskiner

Spandex gjorde mye av seg på årets messe med plass til både å vise frem maskiner og materialer, men også arrangere The Spandex Mystery Wrap Competition. Dette førte til at mye folk samlet seg midt i messehallen.
Spandex 1

Mye action hos Scandraft

Materialleverandøren Scandraft lovet i forkant av Sign, Print & Promotion å gasse på og gjøre seg enda mer synlig i det norske markedet. På messen hadde de en stor og velfylt stand med besøk fra flere av deres største leverandører.
Scandraft 3

UPM stenger papirfabrikk i Tyskland

UPM fortsetter å tilpasse sin papirkapasitet til kundenes etterspørsel og planlegger derfor å stenge papirfabrikken i Ettringen, Tyskland permanent.
upm-ettringen

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3