Heidelberg feirer 175-års jubileum!

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 14 april 2025
OPPDATERT: 14 april
I 1921 ble den legendariske Heidelberger Tiegel lansert, noe som skulle gjøre selskapet til en av verdens ledende.

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.

– Et selskap som kan opprettholde sin suksess over en så lang periode, bli verdensledende i sin bransje og fortsette å forme hele sektoren den dag i dag, har sterke kjennetegn som vitner om dens innovative evner. Den definerende egenskapen til Heidelberg er selskapets forståelse av markeder, kunder og enestående produktkvalitet, sier Jürgen Otto, administrerende direktør i Heidelberg.

– Vi har også tenkt å opprettholde og bygge videre på denne ledende posisjonen i fremtiden, legger han til.

Heidelberg har en strategi for vekst

For å oppnå dette utnytter Heidelberg vekstpotensialet i sin tradisjonelle kjernevirksomhet – fra emballasje og digitaltrykk til programvare og forbruksvarer. Nylig har selskapet utvidet sin portefølje betydelig i vekstmarkedet for industriell digital utskrift, inkludert tjenester og forbruksvarer. Globale innkommende bestillinger bekrefter at salget av digitale utskriftsløsninger allerede vil begynne å øke betydelig fra kommende regnskapsår. Ifølge markedsestimater vil det globale digitale utskriftsmarkedet som er tilgjengelig for Heidelberg vokse fra dagens nivå på rundt 5 milliarder euro til 7,5 milliarder euro innen 2029. Når det gjelder forbruksvarer, har Heidelberg et av bransjens mest omfattende servicenettverk, med tilstedeværelse i omtrent 170 land.

Emballasjetrykk nyter sterk vekst over hele verden.

Sluttbrukermarkedet for emballasje har vokst med mer enn 60 prosent de siste ti årene. Heidelberg drar også nytte av denne utviklingen. Emballasjesegmentet står for mer enn 50 prosent av selskapets omsetning, et tall som forventes å øke ytterligere. En markedsdriver er den globale trenden med å erstatte plast, film og folier med resirkulerbar fiberbasert emballasje.

Hybridprintproduksjon øker konkurranseevnen

Autonome trykkeprosesser som gjør trykkerier mer effektive og sparer ressurser ble tidligere ansett som en futuristisk visjon, men det endret seg for en tid siden. Heidelberg introduserte sitt Push to Stop-konsept med minimal operatørintervensjon tilbake i 2016. Den KI-assisterte Prinect Touch Free-arbeidsflyten, som ble vist frem på Drupa 2024, tildeler utskriftsjobber til den mest effektive produksjonsmetoden og utdatasystemet på automatisert basis.

I tillegg til offset- og digitale systemer fra Heidelberg og tredjepartsleverandører, dekker Prinect Touch Free også postpress-operasjoner, helt frem til det ferdige sluttproduktet. Å administrere hybrid trykkproduksjon på denne måten gjør trykkeriene mye mer konkurransedyktige.

Vekst i industriell virksomhet og med grønne teknologier

– I tillegg til dette vil vi utvide porteføljen vår ytterligere til industrielle virksomheter og det voksende markedet for grønne teknologier. Dette inkluderer nøkkelsektorer som høypresisjonsmekanikk, bilindustrien, ladeinfrastruktur, programvare og nye hydrogenteknologier, avslører Otto.

Tatt i betraktning alle strategiske initiativ i perioden frem til regnskapsåret 2028/2029, og i forbindelse med forbedret ytelse og effektivitet på både personal- og organisasjonsnivå, ser Heidelberg et samlet vekstpotensial på over 300 millioner euro.

– Heidelbergs prestasjoner de siste 175 årene er imponerende. Vi har all grunn til å være sikre på at vår nåværende markedsposisjon, ekspertisen til våre ansatte og våre globale kunderelasjoner vil gi ytterligere vekst i årene som kommer, understreker Otto.

2025 handler om selskapets jubileum

Heidelberg vil arrangere flere arrangementer for å feire sitt jubileumsår med kunder, samarbeidspartnere, politikere og samfunnsrepresentanter. Høydepunktet vil være en uke med feiring i juni, inkludert en internasjonal seremoni på selskapets største produksjonssted, i Wiesloch-Walldorf. Heidelberg kundedemonstrasjonssenter har blitt redesignet som «Home of Print» for dette formålet.

Bedriften arrangerer familiedager for ansatte på ulike steder. Heidelberg gir også ut et jubileumsmagasin som gir innblikk i selskapets fortid, nåtid og fremtid.

– Lojaliteten til Heidelbergs kunder, partnere og ansatte er en hjørnestein i selskapets suksess. De mange jubileumsaktivitetene gjennom året er vår måte å takke alle sammen på. Samtidig ønsker vi å oppmuntre til en felles forpliktelse til å forme fremtiden, sier Dr. David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer i Heidelberg.

Milepæler i Heidelbergs historie

1850: Klokkestøperiet og maskinverkstedet Hemmer, Hamm & Co. åpner i Frankenthal 11. mars, og legger grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG.

1921: Den første Heidelberger Tiegel bygges. Fra 1926 og utover ble denne automatiske bokpressen produsert på samlebånd. I 1985 hadde selskapet produsert over 160 000 av disse pressene.

1926: Hubert H.A. Sternberg er utnevnt til styret i Schnellpressen-fabrik Heidelberg AG, som selskapet heter på den tiden. Han forble styremedlem til 1972 og satte virkelig sitt preg på Heidelberg. Sternberg moderniserte produksjon og markedsføring og sørget for selskapets vekst. I 1949 arrangerte han den første tyske eksportutstillingen i USA etter andre verdenskrig. I 1951 var han med på å lansere Drupa, sektorens ledende globale varemesse til i dag.

1930: Demonstrasjonskjøretøyene setter i gang. En av Sternbergs markedsføringsideer var å demonstrere Heidelberg-presser til potensielle kunder i deres lokaler. Dette innebar å montere dem på lastebiler eller installere dem i busser og sende dem til målmarkeder rundt om i verden, ledsaget av ingeniører. Annonsekampanjer og avdragsbaserte betalingsplaner bidro også til suksessen med selskapets markedsføring.

Hubert H.A. Sternberg viste seg å være et markedsførings-geni og introduserte demonstrasjonskjøretøy for å bringe Heidelbergs trykkmaskiner ut til kundene fra 1930 og fremover.

1951: Drupa viser seg å være en stor hit blant publikum. Den internasjonale trykk- og papirutstillingen, nå kjent som Drupa, tiltrakk seg 300 000 besøkende det første året. Heidelberg presenterte en forbedret versjon av sin vellykkede Tiegel-modell. For å beskytte mot imitasjoner hadde alle selskapets presser en produsentplate med varemerket «Original Heidelberg».

1957: Heidelberg skaper rom for vekst. Ytterligere ekspansjon i byen Heidelberg var umulig, men takket være Sternbergs sterke engasjement klarte selskapet å åpne det som fortsatt er dets største produksjonssted, i Wiesloch, etter en byggeperiode på bare ett år.

I 1957 åpnet Heidelberg sin Wiesloch-fabrikk, som fortsatt er virksomhetens største produksjonssted.

1962: Heidelberg beveger seg inn i det fremvoksende offsetmarkedet med sin lille offset rotasjonspresse (på tysk: Kleine Offset Rotation, eller KOR). I 1965 ble dette fulgt av Rotaspeed, en større arkmatet offsetpresse. Så, i 1972, ble en stor plateoffsetpresse (på tysk: Grosse Tiegel Offset, eller GTO) lansert og viste seg å være en vellykket modell i mange år fremover.

1975: Et navn som sier alt! Speedmaster arkmatet offsetpresse for flerfargetrykk revolusjonerte markedet med sin produktivitet. Med 11 000 ark i timen ble den en bestselger og er fortsatt en hjørnestein i Heidelberg-porteføljen i selskapets tradisjonelle kjernevirksomhet frem til i dag.

1999: Heidelberg kjøper en eierandel på 30 prosent i den sveitsiske presseprodusenten Gallus, markedsleder innen etiketttrykk, før de overtok selskapet fullstendig i 2014.

2000: Heidelberg forvandler seg til en løsningsleverandør, og utvider sin prepress- og postpress-portefølje gjennom målrettede oppkjøp. Prinect-programvaren innledet digitaliseringens æra ved å koble sammen de ulike maskinene i arbeidsflyten.

2004: Heidelberg tar nok et viktig skritt mot digitalisering og kobler en trykkeri til Internett for første gang.

2005: Det kinesiske produksjonsanlegget i Qingpu-distriktet i Shanghai åpner. Nå en hjørnestein i selskapets produksjonsnettverk, som blir stadig viktigere.

2016: På Drupa introduserer Heidelberg Push to Stop-konseptet, som bare krever operatørintervensjon hvis det oppstår et problem – det neste logiske steget mot autonom trykking.

2018: Wallbox-produksjonen starter i Wiesloch-Walldorf. Selskapet grunnla deretter et datterselskap kalt Amperfied, som med suksess taklet et nytt forretningsområde – elektromobilitetsmarkedet.

2020: Selskapet går over til robotikk, der industriroboter driver automatiseringen av utskriftsprosessen, inkludert post-press-operasjoner. Denne automatiseringen vil også bli utvidet til andre områder i fremtiden.

2024: Den nye Jetfire 50 digitalpressen utviklet i samarbeid med Canon blir avduket på Drupa 2024, og tilbyr industriell produktivitet innen vekstområdet digitalprinting.

2025: Selskapet feirer 175 år og åpner sitt nydesignede kundedemonstrasjonssenter, nå kalt Home of Print, i Wiesloch-Walldorf. En klar vekststrategi vil ta selskapet inn i fremtiden.

På Drupa 2024 viste Heidelberg Jetfire 50 til industriell digitalprint, hvilket gjør virksomheten til en total servicetilbyder av alle relevante teknologier i trykkeribransjen.
Velkommen til Heidelberg i dag – jubileumsåret, hvor de åpner deres redesignede kundedemonstrationssenter som “Home of Print”.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Les videre

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512