
Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) består i dag av syv grafiske firmaer: Canon, Ricoh, KM, Luth Gruppen, Grafisk Kompani, Agfa og Plockmatic. NGL har som formål å fremme medlemmenes interesser, virke for et sunt forretningsliv innen grafiske bransje, et godt kollegialt forhold blandt medlemmene, samt et hensynsfullt samarbeid med de grafiske fags utøvere.
NGL har i tillegg et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år har NGL invitert Høyskolen Kristiania og bachelor-studenter innen grafisk design til en konkurranse der elevene konkurrerer om to plasser til Fespa-messen i Berlin.
De to vinnerne som får dra til Berlin er Monique Smith Robstad og Jonas Hermansen. De har utviklet hvert sitt fiktive restaurantkonsept som omfatter profilering og visuell identitet med grafiske elementer. Monique Smith Robstads Murhuset løfter frem lokal kultur, språk og bunader med tilknytning til Setesdal. Og Jonas Hermansen tar med Braill besøkeren til Trøndelag og byr på trøndersk sjarm og matkultur fra Midt-Norge. Se juryens begrunnelser nedenfor.
Fespa-messen foregår fra 6. til 8. mai 2025. Sign&Print gratulerer og ønsker god tur til Berlin!
Juryens begrunnelse:
Monique Smith Robstad – Murhuset
Med lekenhet og glimt i øyet blir vi kjent med velfundamentert restaurantkonsept, som er sterkt inspirert av lokalkultur, språk, og bunader. Det gjør oss nysgjerrige på Setesdal som destinasjon. Det er en sterk bonus.
Grafiske elementer, typografi og farger har sin inspirasjon i bunader, håndverk og tradisjoner. Vi mener den er velutviklet og skaper en sterk visuell identitet for konseptet Murhuset. Dette spiller svært godt på lag med den fiktive restaurantens tiltenkte kulinariske profil. Vi ser at dette også fungerer godt i pakningsdesign og profilering. Totaliteten er så overbevisende at vi lurer på når Murhuset dukker opp som en anbefalt restaurant på Google Maps.
Jonas Hermansen – Baill
Jonas Hermansen har skapt et lystig restaurantkonsept, basert på «urtrønderske» spesialiteter og hjemmelaget husmannskost. Han byr raust på trøndersk sjarm og matkultur i kommunikasjonen, og med en urban profil og glimt i øyet, løftes «Baill» frem som en kulinarisk hot spot som godt kan ha livets rett midt i tjukkeste Oslo.
Det er nok ikke bare trøndere med hjemlengsel som lar seg lokke til Baill. Kombinasjonen av en selvsikker og fremoverlent visuell identitet som leker med den tradisjonsrike matkulturen i Midt-Norge, treffer oss midt i lystsenteret. Baill gir oss forventninger om kvalitet i smak og opplevelser, et sted med varm og lun atmosfære som vi også gjerne kan stoppe innom kun for å nyte håndbryggede spesialiteter. Baill fremstår som velskapt, både konseptuelt, visuelt og kulinarisk, så vi blir ikke overrasket dersom midtnorsk kokekunst får sin renessanse i nær fremtid.