Plasttrykkeri utvikler miljøvennlig skiltmateriale

PUBLISERT: 27 august 2025
OPPDATERT: 27 august
«Common Sense» består av 87 prosent fra fornybare kilder og er 100 prosent fritt for skadelige stoffer, ifølge Inplastor.

Inplastor i Motala har trykt plastprodukter i flere tiår og tar nå et stort sprang inn i fremtiden. Med lanseringen av sin nye materialserie «Common Sense» viser selskapet at bærekraft, funksjon og design kan gå hånd i hånd – uten at det går på bekostning av kvaliteten.

CS 87-100, som materialet kalles, består av 87 prosent fornybare råvarer og er helt fritt for miljøskadelige stoffer. Støttekomponenten er en PLA-basert bioplast fra sukkerrør dyrket i Thailand. Det som gjør materialet unikt er at det brytes ned naturlig, ikke danner mikroplast og at det kan forbrennes, komposteres industrielt eller resirkuleres. De beskriver selve innovasjonen som et reelt alternativ for en sirkulær økonomi.

Håkan Kindström, administrerende direktør for Inplastor

– Hvis vi ikke hadde trodd at dette ville ha stor innvirkning, ville vi aldri ha gjort det. Vi ønsket å finne en vei bort fra selskapets avhengighet av fossilbaserte materialer. Det handler om overlevelse, sier Håkan Kindström, administrerende direktør i Inplastor.

Reisen har ikke vært enkel. Sammen med et selskap i Gøteborg og en materialleverandør i Berlin har Inplastor gjennomført et omfattende utviklingsarbeid med utallige tester. Den nåværende materialoppskriften er nummer 24 i serien – og den kombinerer det beste fra begge verdener: bærekraft og ytelse.

Opprettholder kvaliteten

CS-materialet er ikke bare grønt i teorien ifølge Inplastor. Det leverer også i praksis: høy slagfasthet, fleksibilitet og utmerket trykkbarhet gjør det egnet for alt fra reklameskilt og emballasje til industrielle applikasjoner. Materialet har allerede bevist sin nytteverdi gjennom reelle oppdrag for blant annet Volvo Cars, Skoda, Lantmännen og Svenska kyrkan.

– Det er enkelt å lage noe helt grønt, men da mister man ofte funksjonalitet. Vi ønsket å gjøre det motsatte – lage et materiale som markedet faktisk ønsker. Et eksempel der ting har gått galt, er da plastsugerør ble erstattet med papirsugerør. Løsningen er absolutt veldig grønn, men funksjonen er ikke fantastisk, sier Håkan Kindström.

Med Common Sense håper Inplastor å bane vei for en sunnere tilnærming til sirkulærøkonomien der man kommer langt ved å velge materialer fra riktig kilde. Gjenvinning av fossilbasert plast endrer ikke det faktum at den er 100 % ikke-fornybar, forklarer Håkan Kindström.

– CS vil være starten på en ny generasjon bioplast – og det er ikke bare et navn – det er et å ta et standpunkt, sier han.

Common Sense / CS 87-100™
  • 87 % fornybare råvarer
  • 100 % fri for skadelige stoffer
  • Biologisk nedbrytbar
  • Ingen mikroplast ved nedbrytning
  • 78 % lavere CO2-avtrykk sammenlignet med tradisjonell plast
  • Høy ytelse: slitesterk, fleksibel og trykkbar
  • Egnet for reklame, emballasje, industri og forbrukerprodukter

Inplastors arbeid med utviklingen av en CS 100-100™ er i full gang med et delmål om å oppnå et negativt CO2-avtrykk innen tre til fem år.

Johan Höckert, salgssjef og administrerende direktør Håkan Kindström. Foto: Sign&Print/Arkiv

Siste nytt

Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

En israelsk domstol har godkjent oppkjøpet av Landa Digital Printing av det israelske FIMI-fondet for 80 millioner dollar, noe som gir fondet en 100 prosent eierandel og sikrer at de fleste arbeidsplassene bevares.
landa_paraply1-1-2
Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

Nå er utendørsreklame målbart

Innebygde 3D-sensorer kan, sammen med KI-analyse, måle hvor mange som går forbi både trykt og digital utendørsreklame, og hvor lenge de ser. Teknologien gjør det også mulig å vite kjønn og alder på personen som blir eksponert.
olle-andreas-douglas2
Nå er utendørsreklame målbart

Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon

ECO3 er en ledende global leverandør av prepress-systemer til trykkeribransjen. De har programvarearbeidsflyter som integrerer offset- og digitaltrykkproduksjon, som de ser frem til å demonstrere på Sign&Print Scandinavia.
Kenneth-ECO3
Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon

De hjelper deg med å utvide ditt tilbud

Indukta, Indukta Technologies og ACP Systems er en sterk trio av selskaper som stiller ut sammen på Sign&Print-messen. De vil vise frem nye produkter innen broderi, søm, laser- og DTF-trykking.
IndTech
De hjelper deg med å utvide ditt tilbud

Les videre

Vikingskip for hamburgere kjemper i take-away kategorien i Packnorth Award 2025

Høsten 2025 lanserer hurtigmatkjeden Sibylla, eid av Nordic Fast Food AB, en reklameburger kalt Viking Burger. Den selges i en emballasje formet som et vikingskip. En unik løsning som deltar i årets Packnorth Awards i kategorien Take-Away emballasje.
vikingskipemballasje
Vikingskip for hamburgere kjemper i take-away kategorien i Packnorth Award 2025

1320 aktører fjerner feilaktige miljøpåstander om papir

Markedet for direktereklame påvirkes av villedende påstander om miljøpåvirkning, ifølge organisasjonen Two sides.
feilaktig-om-papir-front
1320 aktører fjerner feilaktige miljøpåstander om papir

Norske Skog går inn på markedet for bokpapir

Norske Skog vil gå inn i det europeiske markedet for bokpapir i løpet av andre kvartal 2026.
Norske Skog går inn på markedet for bokpapir
Norske Skog går inn på markedet for bokpapir

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss