Markedet for direktereklame påvirkes av villedende påstander om miljøpåvirkning, ifølge organisasjonen Two sides.
Bak presset på organisasjonene står Two sides, som jobber for å fremme og forsvare bruken av trykte og papirbaserte produkter.
Two sides har kontaktet over 3000 organisasjoner som de mener har kommet med ubegrunnede påstander som: «Bli grønn – Bli papirløs» eller «Velg e-faktura og hjelp til med å redde et tre.»
Ifølge lobbyorganisasjonen er økningen i «grønnvasking» ofte drevet av økonomiske årsaker, der mange organisasjoner flytter kundene sine fra papirbasert kommunikasjon til digitale plattformer for å redusere kostnader.
«Dessverre skjer dette ofte i kombinasjon med villedende miljøbudskap som får forbrukerne til å tro at digitale alternativer er mer bærekraftige», skriver Two sides i en pressemelding.
De påpeker også at «tvungne digitale overganger» ikke støttes av forbrukerne. Ifølge deres egen Trend Tracker-rapport mener 56 prosent av europeiske forbrukere at miljømessige årsaker til å bytte til digital kommunikasjon er uærlige og fundamentalt kostnadsdrevne.
76 prosent av forbrukerne ønsker å velge hvordan de vil motta kommunikasjonen sin og motsetter seg å bli henvist til digitale alternativer.
Problemet ifølge Two sides
Problemet strekker seg utover kundekommunikasjon, ifølge Two sides.
«Sektorer som hygieneprodukter og papirbasert emballasje blir i økende grad mål for grønnvasking, der selskaper kommer med vage eller ubegrunnede påstander om at nye eller alternative fiberkilder er mer bærekraftige, eller at de «redder trær», uten troverdige bevis.»

– Denne typen grønnvasking bryter ikke bare med etablerte retningslinjer for miljømarkedsføring, men skader også omdømmet til en bransje som har en sterk og stadig forbedrende bærekraftsprofil. I motsetning til hva mange tror, bidrar et sterkt marked for papirprodukter til skogvekst gjennom bærekraftig skogbruk. I Europa, for eksempel, vokser skogene tilsvarende 1500 fotballbaner – hver dag, sier Jonathan Tame, administrerende direktør i Two sides Europe.
Han sier det er avgjørende å bekjempe grønnvasking, ikke bare for å beskytte forbrukernes valg, men også for å ivareta omdømmet og den økonomiske helsen til sektorer som trykking, papir, emballasje og skogbruk.
Enorme økonomiske tap
Konsekvensene av ubestridt grønnvasking er betydelige, skriver Two sides. En studie fra 2021 som organisasjonen utførte sammen med Censuswide fant at grønnvasking i den europeiske post- og direktereklamesektoren kan føre til anslagsvis 337 millioner euro i årlige inntektstap, på grunn av redusert tillit og redusert papirbruk.