1320 aktører fjerner feilaktige miljøpåstander om papir

PUBLISERT: 1 september 2025
OPPDATERT: 1 september

Markedet for direktereklame påvirkes av villedende påstander om miljøpåvirkning, ifølge organisasjonen Two sides.

Bak presset på organisasjonene står Two sides, som jobber for å fremme og forsvare bruken av trykte og papirbaserte produkter.

Two sides har kontaktet over 3000 organisasjoner som de mener har kommet med ubegrunnede påstander som: «Bli grønn – Bli papirløs» eller «Velg e-faktura og hjelp til med å redde et tre.»

Ifølge lobbyorganisasjonen er økningen i «grønnvasking» ofte drevet av økonomiske årsaker, der mange organisasjoner flytter kundene sine fra papirbasert kommunikasjon til digitale plattformer for å redusere kostnader.

«Dessverre skjer dette ofte i kombinasjon med villedende miljøbudskap som får forbrukerne til å tro at digitale alternativer er mer bærekraftige», skriver Two sides i en pressemelding.

De påpeker også at «tvungne digitale overganger» ikke støttes av forbrukerne. Ifølge deres egen Trend Tracker-rapport mener 56 prosent av europeiske forbrukere at miljømessige årsaker til å bytte til digital kommunikasjon er uærlige og fundamentalt kostnadsdrevne.

76 prosent av forbrukerne ønsker å velge hvordan de vil motta kommunikasjonen sin og motsetter seg å bli henvist til digitale alternativer.

Problemet ifølge Two sides

Problemet strekker seg utover kundekommunikasjon, ifølge Two sides.

«Sektorer som hygieneprodukter og papirbasert emballasje blir i økende grad mål for grønnvasking, der selskaper kommer med vage eller ubegrunnede påstander om at nye eller alternative fiberkilder er mer bærekraftige, eller at de «redder trær», uten troverdige bevis.»

Jonathan Tame, administrerende direktør i Two sides.

– Denne typen grønnvasking bryter ikke bare med etablerte retningslinjer for miljømarkedsføring, men skader også omdømmet til en bransje som har en sterk og stadig forbedrende bærekraftsprofil. I motsetning til hva mange tror, ​​bidrar et sterkt marked for papirprodukter til skogvekst gjennom bærekraftig skogbruk. I Europa, for eksempel, vokser skogene tilsvarende 1500 fotballbaner – hver dag, sier Jonathan Tame, administrerende direktør i Two sides Europe.

Han sier det er avgjørende å bekjempe grønnvasking, ikke bare for å beskytte forbrukernes valg, men også for å ivareta omdømmet og den økonomiske helsen til sektorer som trykking, papir, emballasje og skogbruk.

Enorme økonomiske tap

Konsekvensene av ubestridt grønnvasking er betydelige, skriver Two sides. En studie fra 2021 som organisasjonen utførte sammen med Censuswide fant at grønnvasking i den europeiske post- og direktereklamesektoren kan føre til anslagsvis 337 millioner euro i årlige inntektstap, på grunn av redusert tillit og redusert papirbruk.

Siste nytt

Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

En israelsk domstol har godkjent oppkjøpet av Landa Digital Printing av det israelske FIMI-fondet for 80 millioner dollar, noe som gir fondet en 100 prosent eierandel og sikrer at de fleste arbeidsplassene bevares.
landa_paraply1-1-2
Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

Nå er utendørsreklame målbart

Innebygde 3D-sensorer kan, sammen med KI-analyse, måle hvor mange som går forbi både trykt og digital utendørsreklame, og hvor lenge de ser. Teknologien gjør det også mulig å vite kjønn og alder på personen som blir eksponert.
olle-andreas-douglas2
Nå er utendørsreklame målbart

Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon

ECO3 er en ledende global leverandør av prepress-systemer til trykkeribransjen. De har programvarearbeidsflyter som integrerer offset- og digitaltrykkproduksjon, som de ser frem til å demonstrere på Sign&Print Scandinavia.
Kenneth-ECO3
Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon

De hjelper deg med å utvide ditt tilbud

Indukta, Indukta Technologies og ACP Systems er en sterk trio av selskaper som stiller ut sammen på Sign&Print-messen. De vil vise frem nye produkter innen broderi, søm, laser- og DTF-trykking.
IndTech
De hjelper deg med å utvide ditt tilbud

Les videre

Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

En israelsk domstol har godkjent oppkjøpet av Landa Digital Printing av det israelske FIMI-fondet for 80 millioner dollar, noe som gir fondet en 100 prosent eierandel og sikrer at de fleste arbeidsplassene bevares.
landa_paraply1-1-2
Salg til israelsk fond redder konkursrammede Landa Digital Printing

Selskapet bak vippende lamineringsbord faller

Moditech Scandinavia, som produserer lamineringsbordet EWS, har gått konkurs.
Screenshot
Selskapet bak vippende lamineringsbord faller

Vikingskip for hamburgere kjemper i take-away kategorien i Packnorth Award 2025

Høsten 2025 lanserer hurtigmatkjeden Sibylla, eid av Nordic Fast Food AB, en reklameburger kalt Viking Burger. Den selges i en emballasje formet som et vikingskip. En unik løsning som deltar i årets Packnorth Awards i kategorien Take-Away emballasje.
vikingskipemballasje
Vikingskip for hamburgere kjemper i take-away kategorien i Packnorth Award 2025

Plasttrykkeri utvikler miljøvennlig skiltmateriale

Inplastor i Motala har trykt plastprodukter i flere tiår og tar nå et stort sprang inn i fremtiden. Med lanseringen av sin nye materialserie «Common Sense» viser selskapet at bærekraft, funksjon og design kan gå hånd i hånd – uten at det går på bekostning av kvaliteten.
inplastor_front
Plasttrykkeri utvikler miljøvennlig skiltmateriale