Nå er utendørsreklame målbart

PUBLISERT: 10 september 2025
OPPDATERT: 10 september
Aspaces løsning kan måle både digital og analog reklame i offentlige rom. Foto: Skjermbilde fra reklame

Innebygde 3D-sensorer kan, sammen med KI-analyse, måle hvor mange som går forbi både trykt og digital utendørsreklame, og hvor lenge de ser. Teknologien gjør det også mulig å vite kjønn og alder på personen som blir eksponert.

Det svenske selskapet Aspace har utviklet løsningen som kan måle effekten av reklame utendørs og i miljøer som varehus.

Selskapet skriver i en pressemelding at svenske selskaper investerer flere milliarder kroner i utendørsreklame og reklame i butikk. Men frem til nå har de ikke hatt noen måte å vite hvor mange som faktisk ser reklamen og hvordan den påvirker kundereisen.

Olle Olsson, Andreas Ekman og Douglas Lagercrantz driver Aspace i Stockholm.
«Kompromissløs målbarhet»

– Aspace er bygget på ideen om at reklame skal være like målbar og effektiv i det fysiske rommet som den er på nett. Teknologien vår muliggjør kompromissløs målbarhet som ikke går på bekostning av nøyaktighet eller valuta for pengene. Dette er ikke bare en lansering, det er et nytt kapittel for hele bransjen, sier Douglas Lagercrantz, administrerende direktør og medgründer av Aspace.

Men med den nye løsningen kjøper ikke lenger annonsører potensielle visninger uten faktisk observasjon. Kampanjer kan optimaliseres i sanntid, basert på faktisk synlighet. Hvis målene ikke nås, justeres eksponeringen automatisk inntil målene er nådd. Ifølge selskapet selv gjøres målingen med 3D-sensorer og KI-analyse uten at det går på bekostning av GDPR eller personvern.

– Vår teknologi muliggjør kompromissløs målbarhet som ikke går på bekostning av nøyaktighet eller valuta for pengene. Dette er ikke bare en lansering, det er et nytt kapittel for hele bransjen, sier Douglas Lagercrantz, administrerende direktør og medgründer av Aspace.
Salgsdrivende

Aspace har også utviklet en løsning innen detaljhandelsannonsering, både analog og digital, der systemet måler hvordan forbrukere samhandler med skjermer og produkter i fysiske butikker. Dette gir annonsører innsikt og ROI (Return on Investment) på et detaljert nivå, noe som tidligere ikke var mulig i det analoge rommet.

– Retail Media med våre digitale skjermer gir oss muligheten til å drive salg direkte i butikkmiljøet, der kjøpsbeslutninger tas. Med Aspaces teknologi kan vi følge opp og optimalisere kampanjer i sanntid, noe som gir oss troverdighet som avsender og legger til et nytt nivå av forretningsfordel og avkastning på markedsføringsinvesteringer for våre kunder, sier Marcus Lord, leder for Retail Media hos Stadium.

Dette viser statistikken under premiereuken i Stockholm.

  • En kampanje innen bilsegmentet leverte 1 081 832 kontakter med 82 701 unike individer og en gjennomsnittlig observasjonstid på 3 sekunder.
  • En ledende forsikringsaktør nådde over 1 million visninger – booket SoV * 15 %, levert 19,6 % takket være smart automatisert optimalisering.
  • En av de største drikkevareaktørene ble vist i gjennomsnitt 13 ganger per individ.
  • Et raskt voksende skjønnhetsmerke testet tre varianter og nådde over 740 000 kontakter – A/B-testing i den virkelige verden, midt i byen.

* SoV – Share of voice måler hvor synlig et merke er sammenlignet med konkurrentene innenfor et bestemt marked.

Kilde: Aspace

Siste nytt

Luth Gruppen inviterer til åpent hus

Luth Gruppen ønsker velkommen til åpent hus hos dem 15. og 16. oktober. Bl.a. kommer to spesialister fra Fiery og demonstrerer RIP-løsningen Digital Factory.
luth-gruppen-hus
Luth Gruppen inviterer til åpent hus

Kikk inn i Merkurs nye univers

I midten av juni flyttet Merkur Grafisk inn i det de kaller «Norges grønneste, mest komplette og effektive produksjonshus». Det samler fem selskaper som tilbyr hele verdikjeden innen trykk av bøker, magasiner, retail, interiør og dekor.
Kjetil-1
Kikk inn i Merkurs nye univers

Canon lanserer større Colorado-modell

Med en skalerbar plattform for både fleksible og stive materialer vil trykkerier oftere kunne si ja til kundene sine. Det er Canons budskap når de presenterer storformatskriveren Colorado XL7.
Px_-6599-Environment_3-2_resized - 1
Canon lanserer større Colorado-modell

Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Riso har et demorom på fire hjul. I varebilen deres kan de dra ut til potensielle kunder og demonstrere maskinmodellene sine med inkjetteknologi.
DSC_0724
Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Les videre

Kikk inn i Merkurs nye univers

I midten av juni flyttet Merkur Grafisk inn i det de kaller «Norges grønneste, mest komplette og effektive produksjonshus». Det samler fem selskaper som tilbyr hele verdikjeden innen trykk av bøker, magasiner, retail, interiør og dekor.
Kjetil-1
Kikk inn i Merkurs nye univers

Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Riso har et demorom på fire hjul. I varebilen deres kan de dra ut til potensielle kunder og demonstrere maskinmodellene sine med inkjetteknologi.
DSC_0724
Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Hallingdal Trykk først i landet med ny teknologi

Papirstopp og tunge offsetmaskiner er historie. Nå satser familiebedriften Hallingdal Trykk på fleksibilitet og fart. Det med stor tro på fremtiden i en bransje der mange konkurrenter dessverre har måttet gi tapt. De er til og med det første trykkeriet i landet med helt ny Canon-teknologi.
Hallingdal-front
Hallingdal Trykk først i landet med ny teknologi

Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon

ECO3 er en ledende global leverandør av prepress-systemer til trykkeribransjen. De har programvarearbeidsflyter som integrerer offset- og digitaltrykkproduksjon, som de ser frem til å demonstrere på Sign&Print Scandinavia.
Kenneth-ECO3
Smarte arbeidsflyter for effektiv trykkproduksjon