Canon lanserer rapport om fremtidens trykk på messen

Foto: Felix Alnemark
PUBLISERT: 1 oktober 2025
OPPDATERT: 1 oktober
«Konklusjonene i rapporten er lovende», sier Jennifer Kolloczek, seniordirektør i Canon EMEA. Foto: Felix Alnemark

Canon vil lansere og presentere sin nye innsiktsrapport, Exploring the future of print, under Sign&Print Scandinavia. Rapporten søker å forstå endrede atferder hos merkevarer og kunder og hvilken innvirkning de har på måten de bruker trykte materialer på.

Annelie Wetterholm hos Canon Svenska.

– Vi ser et tydelig skifte i hvordan kundene våre verdsetter trykk – ikke bare som et kommunikasjonsverktøy, men som en strategisk ressurs. Denne rapporten bekrefter at fremtidig vekst ligger i å kombinere teknologi, bærekraft og kreativitet for å skape trykk som virkelig utgjør en forskjell, sier Annelie Wetterholm, leder for direkte salg av produksjon hos Canon Svenska AB, i en pressemelding.

Studien har identifisert noen nøkkelområder:

– Trykksakers unike salgsargumenter i en digital verden.
– Hvordan merkevarer kan utnytte disse salgsargumentene for å nå forbrukere.
– Den økende rollen til KI i trykkproduksjon.
– Hvorfor bærekraftig produksjon vil være avgjørende for fremtidig suksess og verdien av fremtidsrettede partnere.

Håpefulle konklusjoner
Exploring the future of print lanseres under Sign&Print Scandinavia.

– Konklusjonene i rapporten er håpefulle og befester fremtiden for trykk som et markedsføringsmedium som gir effekt. Mulighetene for trykksaksleverandører er enorme, men resultatene fra undersøkelsen viser også tydelig at de må forbli nysgjerrige og stille spørsmål om KI og bærekraft – og hvilke skritt de må ta for å utvikle virksomhetene sine og fortsette å skape verdi for merkevarer, sier Jennifer Kolloczek, seniordirektør for markedsføring og innovasjon i produksjonstrykk hos Canon EMEA.

Hun er overbevist om at Canons forståelse av markedet fortsetter å skape positive endringer i bransjen.

– Sammen med våre innovative teknologier og vår langsiktige støtte til bedrifter, vil dette gi kundene våre styrken til å gå videre og lykkes i det skiftende landskapet innen trykk og utskrift.

Canon vil presentere rapporten som en del av seminarprogrammet hos Sign&Print Scandinavia. Blant foredragsholderne er trendspeider Nicklas Bergman og Canons markedsføringssjef Erik Åkenes.

Siste nytt

Luth Gruppen inviterer til åpent hus

Luth Gruppen ønsker velkommen til åpent hus hos dem 15. og 16. oktober. Bl.a. kommer to spesialister fra Fiery og demonstrerer RIP-løsningen Digital Factory.
luth-gruppen-hus
Luth Gruppen inviterer til åpent hus

Kikk inn i Merkurs nye univers

I midten av juni flyttet Merkur Grafisk inn i det de kaller «Norges grønneste, mest komplette og effektive produksjonshus». Det samler fem selskaper som tilbyr hele verdikjeden innen trykk av bøker, magasiner, retail, interiør og dekor.
Kjetil-1
Kikk inn i Merkurs nye univers

Canon lanserer større Colorado-modell

Med en skalerbar plattform for både fleksible og stive materialer vil trykkerier oftere kunne si ja til kundene sine. Det er Canons budskap når de presenterer storformatskriveren Colorado XL7.
Px_-6599-Environment_3-2_resized - 1
Canon lanserer større Colorado-modell

Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Riso har et demorom på fire hjul. I varebilen deres kan de dra ut til potensielle kunder og demonstrere maskinmodellene sine med inkjetteknologi.
DSC_0724
Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Les videre

Fortsatt sterk tilbakegang for papiraviser

En undersøkelse fra Kantar Media viser en stor tilbakegang når det gjelder hvor mange i befolkningen som leser papiraviser. Forbruket ligger nå på 21 prosent av nivået det var for 25 år siden.
newspapers-444449_1280
Fortsatt sterk tilbakegang for papiraviser

Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Svenske Plockmatic har flere nyheter å presentere på Sign- og Print Scandinavia. Det blir flere smarte etterbehandlingsløsninger for skjæring, bokproduksjon og emballasjeapplikasjoner.
FotoJet-2025-09-04T134244.621-768x512
Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Ricoh vil forenkle for kundene

En ny arkmatet trykkpresse på inngangsnivå, et brukervennlig fargejusteringsverktøy og lansering av en kundeportal for forbruksmateriell. Det er noe av det Ricoh tilbyr under Sign&Print Scandinavia.
Karl-och-Marie-w
Ricoh vil forenkle for kundene

Ny teknikk for flersidige digitale etiketter presentert av Bobst

I forbindelse med en pressekonferanse på Labelexpo-standen presenterte selskapet BOBST Flexjet, ifølge deres uttalelse, en bransjeunik modul, en heldigital etikettløsning som gjør det mulig for konverterere å produsere digitale, flersidige etiketter.
Gruber
Ny teknikk for flersidige digitale etiketter presentert av Bobst