Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

PUBLISERT: 20 oktober 2025
OPPDATERT: 20 oktober

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.

Det presenteres fem nøkkeltemaer: utskriftens unike salgsargumenter i en digital verden, hvordan merkevarer kan dra nytte av disse for å nå forbrukere, KIs økende rolle i utskriftsproduksjon, rollen til bærekraftig produksjon for fremtidig suksess og verdien av fremtidsrettede partnerskap.

Det er innsikt fra fire anerkjente futurister, og Canons egen ekspertise som danner grunnlaget for rapporten, og som gir strategiske råd til utskriftsleverandører og merkevarer.

– Denne rapporten er en del av vårt langsiktige arbeid med å støtte utskriftsbransjen, sier Jennifer Kolloczek, Senior Director for Marketing & Innovation hos Canon EMEA.

– Ved å kombinere eksterne perspektiver med vår egen innsikt, gir vi kundene våre verktøyene de trenger for å navigere i et landskap preget av digitalisering, KI og bærekraft.

Innsikt som avdekkes på tvers av de fem hovedtemaene inkluderer:

Trykkets fysiske egenskaper

Verdioppfatningen print skaper hos forbrukerne. I en digital verden blir det vanskeligere å skjære gjennom «digital støy» og kommunisere med forbrukerne, og fysiske gjenstander blir mer verdsatt – dette inkluderer print. Rapporten gir innsikt i hvordan man kan engasjere yngre generasjoner som i økende grad bruker mye tid på internett, enten det er for å sosialisere, bli underholdt eller til utdanningsformål.

Utskriftens unike verdi i en digital verden

Egenskapene ved fysisk utskrift skaper oppmerksomhet og engasjement. I en stadig mer virtuell verden søker forbrukerne etter fysiske opplevelser og interaksjoner, som de setter pris på. Futuristene fremhever og anerkjenner utskriftens tilstedeværelse, som oppmuntrer oss til å stoppe opp, vurdere og verdsette. Leverandører av print kan tjene penger på dette ved å vurdere å tilby «oppmerksomhet som en tjeneste».

KI som drivkraft for fremtidens utskrift

Kunstig intelligens spiller en stadig viktigere rolle i utskriftsproduksjon, fra automatisering og personalisering, og til optimalisering av hele virksomheten. I rapporten pekes det på at de som bruker KI forventes å vokse raskere, men det understrekes samtidig et behov for solid IT-infrastruktur og datakompetanse før teknologien kan utnyttes i sitt fulle potensiale.

Bærekraft som konkurransefortrinn

Kravene fra forbrukerne, myndigheter og merkevarer øker, og rapporten gir konkrete råd om hvordan trykkerier kan dokumenter og forbedre sin miljøpraksis. Bærekraft er en nøkkelfaktor, og rapporten vil også kunne gi råd om hvordan merkevarer kan kommunisere sin bærekraftige profil.

Utskriftens rolle i identitetsbygging

Rapporten belyser hvordan forbrukere bruker fysiske produkter for å utrykke identitet og status, og hvordan merkevarer kan utnytte dette gjennom print-kvalitet som signaliserer verdi og omtanke.

Rapporten kan bestilles via denne lenken.

Siste nytt

Robot effektiviserer skjæring for Sign production

Medarbeiderne på Sign production på Årnes har fått en ny kollega, roboten UR10e. Den fungerer som assisterende operatør og automatiserer repetitive oppgaver og effektiviserer arbeidsflyten.
Glenn-Veronica
Robot effektiviserer skjæring for Sign production

HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Skalerbarhet og produktivitet er noe HP fremhevet da de nylig lanserte tre nye produkter: HP Latex FS70 W storformatprinter, HP Latex Productivity Kit og oppgraderinger til HP PrintOS Production Hub.
HP-Latex-FS70-W-768x513
HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Xeikon utviklet opprinnelig sin tørrtonerteknologi kalt Titon for bruk i utskrift på papirbasert, fleksibel emballasje. På Labelexpo ble neste steg vist frem, der toneren kan brukes i vanlig etikettproduksjon. Packnews møtte Per Larsson, salgssjef for Norden, på standen i Barcelona.
per-xeikon
Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Molanders i ny Durst-dress: ”Nå gir vi gass”

Det skjer mye hos det nyopprettede Durst Nordic, tidligere Molanders Sign & Display. Sign&Print tok en prat med ny administrerende direktør Mattias Hersby om veien videre.
Durst-1-1024x683
Molanders i ny Durst-dress: ”Nå gir vi gass”

Les videre

Kikk inn i Merkurs nye univers

I midten av juni flyttet Merkur Grafisk inn i det de kaller «Norges grønneste, mest komplette og effektive produksjonshus». Det samler fem selskaper som tilbyr hele verdikjeden innen trykk av bøker, magasiner, retail, interiør og dekor.
Kjetil-1
Kikk inn i Merkurs nye univers

Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Riso har et demorom på fire hjul. I varebilen deres kan de dra ut til potensielle kunder og demonstrere maskinmodellene sine med inkjetteknologi.
DSC_0724
Følg med oss inn i Risos mobile demorom

Canon lanserer rapport om fremtidens trykk på messen

Canon vil lansere og presentere sin nye innsiktsrapport, Exploring the future of print, under Sign&Print Scandinavia. Rapporten søker å forstå endrede atferder hos merkevarer og kunder og hvilken innvirkning de har på måten de bruker trykte materialer på.
Jennifer-Kolotzek2
Canon lanserer rapport om fremtidens trykk på messen

Fortsatt sterk tilbakegang for papiraviser

En undersøkelse fra Kantar Media viser en stor tilbakegang når det gjelder hvor mange i befolkningen som leser papiraviser. Forbruket ligger nå på 21 prosent av nivået det var for 25 år siden.
newspapers-444449_1280
Fortsatt sterk tilbakegang for papiraviser