Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Det presenteres fem nøkkeltemaer: utskriftens unike salgsargumenter i en digital verden, hvordan merkevarer kan dra nytte av disse for å nå forbrukere, KIs økende rolle i utskriftsproduksjon, rollen til bærekraftig produksjon for fremtidig suksess og verdien av fremtidsrettede partnerskap.
Det er innsikt fra fire anerkjente futurister, og Canons egen ekspertise som danner grunnlaget for rapporten, og som gir strategiske råd til utskriftsleverandører og merkevarer.
– Denne rapporten er en del av vårt langsiktige arbeid med å støtte utskriftsbransjen, sier Jennifer Kolloczek, Senior Director for Marketing & Innovation hos Canon EMEA.
– Ved å kombinere eksterne perspektiver med vår egen innsikt, gir vi kundene våre verktøyene de trenger for å navigere i et landskap preget av digitalisering, KI og bærekraft.
Innsikt som avdekkes på tvers av de fem hovedtemaene inkluderer:
Trykkets fysiske egenskaper
Verdioppfatningen print skaper hos forbrukerne. I en digital verden blir det vanskeligere å skjære gjennom «digital støy» og kommunisere med forbrukerne, og fysiske gjenstander blir mer verdsatt – dette inkluderer print. Rapporten gir innsikt i hvordan man kan engasjere yngre generasjoner som i økende grad bruker mye tid på internett, enten det er for å sosialisere, bli underholdt eller til utdanningsformål.
Utskriftens unike verdi i en digital verden
Egenskapene ved fysisk utskrift skaper oppmerksomhet og engasjement. I en stadig mer virtuell verden søker forbrukerne etter fysiske opplevelser og interaksjoner, som de setter pris på. Futuristene fremhever og anerkjenner utskriftens tilstedeværelse, som oppmuntrer oss til å stoppe opp, vurdere og verdsette. Leverandører av print kan tjene penger på dette ved å vurdere å tilby «oppmerksomhet som en tjeneste».
KI som drivkraft for fremtidens utskrift
Kunstig intelligens spiller en stadig viktigere rolle i utskriftsproduksjon, fra automatisering og personalisering, og til optimalisering av hele virksomheten. I rapporten pekes det på at de som bruker KI forventes å vokse raskere, men det understrekes samtidig et behov for solid IT-infrastruktur og datakompetanse før teknologien kan utnyttes i sitt fulle potensiale.
Bærekraft som konkurransefortrinn
Kravene fra forbrukerne, myndigheter og merkevarer øker, og rapporten gir konkrete råd om hvordan trykkerier kan dokumenter og forbedre sin miljøpraksis. Bærekraft er en nøkkelfaktor, og rapporten vil også kunne gi råd om hvordan merkevarer kan kommunisere sin bærekraftige profil.
Utskriftens rolle i identitetsbygging
Rapporten belyser hvordan forbrukere bruker fysiske produkter for å utrykke identitet og status, og hvordan merkevarer kan utnytte dette gjennom print-kvalitet som signaliserer verdi og omtanke.