Flere messehandeler for Ricoh

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 22 oktober 2025
OPPDATERT: 22 oktober
Marie Jonson de Sharengrad og Karl Elias hos Ricoh Sverige er fornøyde når de oppsummerer årets messe.

Ricoh hadde fylt standen sin med alt fra tonerpresser til etterbehandling og annet tilleggsutstyr. Det genererte mange besøkende – og førte også til flere handeler.

– Det har vært stor interesse for printerne våre. Jeg tror det har å gjøre med at vi har tre forskjellige serier med noe for hver kundegruppe. Ricoh Pro C9500 som er vår bestselger, Pro C7500 hvis kunden ønsker en ekstra farge, og det har også vært stor interesse for lanseringen vår, «lillebror» Pro C5400. Bredden innen etterbehandling har også blitt utrolig verdsatt, sier Marie Jonson de Sharengrad som er salgssjef for Ricoh Graphic Communications Sverige.

Interessen har også ført til flere avtalesigneringer under messen. Stema Specialtryck kjøpte en Komfi Amiga 52 lamineringsmaskin, og Norrköping-firmaet Yakobs Ram och Reklam bestemte seg for en skjæremaskin, IDEAL 68.

Det ærverdige Närketryck i Hallsberg åpnet lommeboken og kjøpte både en tonerpresse, Pro C7200 med en femte farge i tillegg til CMYK, og Multigrafs «Swiss Army Kniv» Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO.

– Multigraf-maskinen er deres beste modell med rilling, perforering, skjæring og falsing i én omgang, sier Karl Elias, salgssjef direkte/indirekte Ricoh Graphic Communications Sverige, og viser hvordan et trykt ark kan legges inn i maskinen og komme ut som ferdigkuttede billetter med en perforert del på den andre siden.

Det var også en type applikasjon som Närketryck likte, et annet eksempel var et teaterprogram som var vanskelig å gjøre i noen annen maskin. De kom til messen på messens andre dag for å teste funksjonene til Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO – og det resulterte i et kjøp.

Närketryck investerte i Multigrafs «Swiss Army Kniv», Touchline CPC375XPRO + TF375 XPRO, for rilling, bretting, skjæring og perforering.
Fargejusteringsverktøy tiltrakk seg oppmerksomhet

Et nytt produkt som tiltrakk seg mye oppmerksomhet var fargejusteringsverktøyet Ricoh Automated Color Adjuster. En maskin som skal gjøre det enkelt å produsere ICC-profiler, matche farger på forhåndstrykte prøver og kjøre jobber på flere forskjellige maskiner med tilsvarende resultater.

Ricohs Peter Hahlin hadde derfor en travel dag med mange demonstrasjoner av maskinen og ga også Sign&Print en omvisning. Han forklarer at det er som et stort fotospektrometer, men sammenlignet med en håndholdt skanner som leser ett punkt om gangen, leser Automated Color Adjuster 102 punkter. Den er derfor utrolig mye raskere.

– Hovedfordelen med denne maskinen er dens enkelhet og hastighet. På under fem minutter kan du lage en fargeprofil. Som operatør trenger du heller ikke å være fargespesialist, sier Peter Hahlin.

Med Ricoh Automated Color Adjuster skal det være enkelt å lage ICC-profiler og matche farger på forhåndstrykte prøver.
Kundecase med Boråstapeter

På messen viste Ricoh et case med Boråstapeter for å presentere funksjonen «golden sample».

– Det kan være en kunde som kommer inn med en utskrift og sier at de vil kunne skrive ut slik at det ser likt ut. Så leser man inn utskriftsfilen eller skanner inn originalen, skriver ut filen og måler forskjellen mellom disse for å lage en ny fargeprofil. Noen ganger må vi kanskje gjøre flere forsøk før vi er fornøyde med resultatet, forklarer Peter Hahlin.

I tilfellet med Boråstapeter handlet det om trykte tapetprøver som de sender til kundene sine før et kjøp, og hvor godt disse matcher fargen på det originale tapetet.

Ricoh kjøpte en tapetrull og ba om den digitale filen, men det fantes ingen digital fil for akkurat den rullen. Så klippet de ut en firkant av tapetet og skannet den inn. Deretter kunne de bruke den automatiserte fargejusteringen til fargematching, en prosess som tok totalt 25 minutter.

Peter Hahlin fortalte om en test Ricoh gjorde med en tapetprøve fra Boråstapeter, som de kjørte i Ricohs automatiserte fargejustering.
Flere beslutningstakere

For nesten et år siden kjøpte Ricoh opp det nederlandske selskapet Albyco. Ricoh Sverige har utviklet en kundeportal som ble presentert på messen, hvor kunder kan bestille forbruksvarer for etterbehandling på en enkel måte.

– Du må registrere deg hos oss, og så er det en selger som er ansvarlig for hver kunde og legger til en prisliste for kunden, sier Marie Jonson de Sharengrad.

Det er også mulig å bestille andre forbruksvarer som papir via portalen, for de kundene som synes det er praktisk å ha alle kjøp på én og samme faktura.

Med både messevirksomhet og produktlanseringer fullført, oppsummerer Ricoh messen slik:

– Det har vært en utrolig god messe for oss, veldig vellykket. Det vi merker er at det kommer flere beslutningstakere, og det betyr kortere veier til beslutninger enn på forrige messe, sier Karl Elias.

Siste nytt

Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Grønt Punkt Norge: – Emballasjebransjen står overfor en bølge av nye krav. Vår jobb er å gjøre veien til gode løsninger enklere.
packforthefuture
Fullt hus da Pack for the Future kom til Norge

Riso: ”Stor interesse for inkjet”

Lars Andersson, nordisk salgssjef hos Riso, var en travel mann på årets Sign&Print Scandinavia, med kundemøter booket i en tettpakket timeplan over alle tre dagene. Ved slutten av dag tre var han fornøyd med resultatet.
RISO-Lars-1024x683
Riso: ”Stor interesse for inkjet”

Scandraft bød på Europapremiere for ny WPF-film

Solar Gard Clearshield WPF (vindubeskyttelsesfilm) er en ny beskyttelsesfilm for blant annet frontruter og glasstak på kjøretøy som Scandraft nå begynner å markedsføre.
scandraft_2526
Scandraft bød på Europapremiere for ny WPF-film

Robot effektiviserer skjæring for Sign production

Medarbeiderne på Sign production på Årnes har fått en ny kollega, roboten UR10e. Den fungerer som assisterende operatør og automatiserer repetitive oppgaver og effektiviserer arbeidsflyten.
Glenn-Veronica
Robot effektiviserer skjæring for Sign production

Les videre

Riso: ”Stor interesse for inkjet”

Lars Andersson, nordisk salgssjef hos Riso, var en travel mann på årets Sign&Print Scandinavia, med kundemøter booket i en tettpakket timeplan over alle tre dagene. Ved slutten av dag tre var han fornøyd med resultatet.
RISO-Lars-1024x683
Riso: ”Stor interesse for inkjet”

Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Exploring-the-Future-Mockup_800x600
Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Skalerbarhet og produktivitet er noe HP fremhevet da de nylig lanserte tre nye produkter: HP Latex FS70 W storformatprinter, HP Latex Productivity Kit og oppgraderinger til HP PrintOS Production Hub.
HP-Latex-FS70-W-768x513
HP utvider Latex-porteføljen med FS70 W

Molanders i ny Durst-dress: ”Nå gir vi gass”

Det skjer mye hos det nyopprettede Durst Nordic, tidligere Molanders Sign & Display. Sign&Print tok en prat med ny administrerende direktør Mattias Hersby om veien videre.
Durst-1-1024x683
Molanders i ny Durst-dress: ”Nå gir vi gass”