Her sitter kvinnehistorien i veggene

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 27 oktober 2025
OPPDATERT: 27 oktober
Trioen som jobber på Webergs trykkeri: Tonje Marie Tørnby, Lisa Haugerud og Camilla Tyrholm, med Camillas oldemor Marta i bakgrunnen som startet trykkeriet en gang i tiden.

Det snakkes mye om automatisering og effektiv arbeidsflyt i den grafiske bransjen i dag. Hos ærverdige Webergs Printshop er det snarere den personlige servicen som står i fokus, noe som ofte betyr mye manuelt arbeid.

– Vi sier ja til alle kunder, både private og bedrifter. Vi prøver å sørge for at alle kunder blir godt fornøyde, selv om det betyr at vi må legge inn litt ekstra arbeid. Vi er sikre på at det lønner seg i lengden, sier daglig leder Camilla Tyrholm.

Hun har løpt rundt på trykkeriet siden hun var liten. Den gang var det hennes far, Johan Tyrholm, som drev trykkeriet. Webergs historie går helt tilbake til 1921 da Johan Tyrholms bestemor Marta Mathisen startet å gi ut avisen Norges Kvinder sammen med sin venninne Fredrikke Tønder Olsen. De ønsket ikke å gi bort arbeidet med å trykke avisen sin til mannfolk, de ville ordne dette selv. Derfor startet de Briskeby Boktrykkeri.

I 1923 giftet Martha seg med Ole Weberg, og sammen fortsatte de å drive trykkeriet. De flyttet til Pilestredet 1 og endret navnet til Webergs Boktrykkeri. Da huset i Pilestredet 1 ble revet for å gi plass til et nytt hotell i 2006, flyttet Webergs til Kristian August gate 7A. I 2021 flyttet de til Pilestredet 15B og feiret 100-årsjubileum. I forbindelse med jubileet fikk de hyggelig besøk av ordføreren i Oslo, Marianne Borgen. Samtidig fikk de feiret investeringen i en ny maskin fra Canon.

Arbeidsoppgavene har stort sett vært de samme gjennom alle år. Blant annet plakater, flyere, brosjyrer, hefter, og diverse kort. Det meste av arbeidet gjøres i eget hus, fra design til ferdig produkt. I tillegg til digitalprintere og storformatprintere, finnes det utstyr for etterarbeid, slik som laminering, falsing og hulling. For større opplag, har de samarbeidstrykkerier som kan være behjelpelige.

To digitalpresser fra Canon gjør mesteparten av jobben, sier Tonje Marie Tørnby.
Valgte sitt «drømmelag»

Camilla Tyrholm studerte grafisk design etter videregående og begynte deretter å jobbe i farens trykkeri. Hun trivdes godt og ble værende. Siden 2021, har hun selv stått ved roret.

Camilla hadde en visjon om hvordan trykkeriet skulle drives.

– Drømmen min da jeg startet, var å kunne ansette noen av venninnene mine.

Slik ble det også. For omtrent 14 år siden begynte Lisa Haugerud, som Camilla studerte grafisk design med, og for 10 år siden kom også Tonje Marie Tørnby med i gjengen. Tonje og Camilla var barndomsvenner og gikk på skolen sammen.

– Jeg hadde aldri jobbet i et trykkeri før, men Lisa og Camilla lærte meg opp. Det har gått veldig bra, og nå kan vi alle tre gjøre alt, sier Tonje Marie Tørnby.

Beliggenheten midt i Oslo sentrum er helt avgjørende, sier Camilla, Lisa og Tonje. Med service rett over disk tar de imot både privatpersoner og bedrifter.
Humøret er på topp

På spørsmål om de har forskjellige roller, svarer de at de har ansvar for ulike oppgaver, og sammen utfyller de hverandre. «Vi er et godt team», sier de, og er også enige om at de er perfeksjonister alle tre.

– Vi tenker alle mye på hvordan resultatet blir og ønsker å levere ting som ser bra ut. Hvis vi får en dårlig fil, vil vi heller be om en ny enn å kjøre den ut og få et dårlig resultat, sier Lisa Haugerud.

God stemning er alfa og omega.

– En stor grunn til at jeg liker å gå på jobb er atmosfæren. Folk sier ofte at vi har det så hjemmekoselig og hyggelig. Vi er alltid i godt humør og har det veldig artig på jobb, sier Camilla og får gjenkjennende nikk fra kollegene sine.

– Jeg liker kundekontakten, spesielt når kunden ikke helt vet hva de vil ha. Jeg tror mange setter pris på at det er en person som følger dem gjennom hele prosessen, fra bestilling til ferdig produkt, sier Tonje.

Kundene er også trofaste og kommer gjerne tilbake.

– Mange liker å støtte lokalt, selv om det kan bli litt dyrere enn å bestille på nett. Vi har rask levering og følger opp kundene godt, sier Lisa.

Skjæremaskinen brukes mye.
Kommet sterkt etter pandemien

Den innstillingen til å drive en bedrift, ser ut til å være vellykket. Korona-årene var tøffe for Webergs, men de klarte å holde det gående ved å delvis permittere de ansatte, hvor én person var i arbeid om gangen.

Etter korona, har det gått oppover. I løpet av det første pandemiåret var omsetningen på 3,4 millioner kroner med et overskudd før skatt på 277 000 kroner. Året etter var det et underskudd på omtrent samme størrelse, før det snudde. I fjor landet omsetningen på 5,8 millioner kroner med et overskudd på 882 000 kroner. En solid økning, med andre ord.

– Noen kunder forsvant, men vi fikk også en del nye. Etter at samfunnet åpnet igjen, har det gått veldig bra, sier Camilla.

Opp gjennom årene har Webergs kontinuerlig byttet ut maskinparken, men ikke før det har vært absolutt nødvendig.

– Pappa har alltid vært veldig økonomisk og forsiktig med investeringer. Det har jeg tatt med meg videre, sier Camilla.

– Måten vi jobber på er kostnadseffektivt for oss. Vi spør oss alltid om en ny og dyr maskin virkelig vil lønne seg, og tenker oss nøye om når det gjelder investeringer, sier Tonje.

Storformatutskrifter gjøres i en Canon imagePROGRAF PRO-4000.
Alltid en åpen dør

Nå for tiden er det hovedsakelig to digitalprintere fra Canon som står for det som produseres. En imagePRESS C710, kalt Fredrikke, og en imagePRESS V800, som har fått navnet Marta.

– Printerne brukes utrolig mye og alt fungerer veldig godt. Vi er veldig fornøyde med Canon.

Og så er vi veldig glad for at serviceteknikerne er raskt på plass og utbedrer, om noe går galt, sier Tonje.

En tolvfargers plotter fra Canon er også en viktig del av maskinparken, i likhet med etterbehandlingsutstyr.

Det har vært tanker om å investere i etterbehandling, enda mer automatisert falsing og rilling, men det har stoppet ved planer. De vurderer nå å se på mulighetene for tekstiltrykk i små opplag.

– Det hadde for eksempel vært gøy å kunne trykke t-skjorter eller handlenett til mindre arrangementer, sier Camilla.

En oppdatert og frisk nettside står også på agendaen, men noen nettbutikk er det er ikke snakk om. Beliggenheten i sentrale Oslo er helt avgjørende, ifølge trioen, ikke minst slik at kundene kan komme inn og bestille over disk.

– Vi ønsker å ha en åpen dør og være tilgjengelige. Jeg vil si at vi er raske, effektive og gir god personlig service, sier Tonje og utdyper:

– Det er ikke alle kunder som vet hva gramvekt på papir er, det kan vi hjelpe dem med her. De får ta og føle på trykksaken og får et ansikt på personen de bestiller fra.

– Og vi legger alltid hjertet vårt i det vi gjør, legger Camilla Tyrholm til.

En kunde lagde denne kollasjen etter Webergs 100-årsjubileum i 2021. Den har derfor en æresplass på hyllen.
Aksjebrevet fra da Webergs, daværende Briskeby Boktrykkeri, startet i 1921.

Siste nytt

Dursts nye storformatpresse bygger bro over et teknologisk gap

Byen Lienz, eller "Dolomittenes perle" i Tyrol i Østerrike, er også kjent som solens by. Solen skinner visstnok veldig ofte over byen, og det gjorde den da Sign&Print dro dit for å være vitne til premieren på Dursts nye digitale presse P5 SMP, en storformatpresse, et 16 meter langt beist som retter seg mot utstillingsmateriell og bølgepapp. Den skal sees på som et alternativ til UV-presser med én gjennomgang.
Maskinenx
Dursts nye storformatpresse bygger bro over et teknologisk gap

Cover Styl lanserer KI-drevet visualiseringsverktøy

Hvilken type folie passer for et visst innredningsoppdrag? Cover Styl har utviklet et KI-verktøy som skal gjøre den designbeslutningen lettere.
kitchen_cover_styl_adhesive_covering_77d024f5b3-1
Cover Styl lanserer KI-drevet visualiseringsverktøy

To store svenske trykkerier blir ett

Konsolideringer i bransjen fortsetter, og de neste i rekken er Eskils Tryckeri og Stema Specialtryck. Fra 2026 vil de slå seg sammen til et felles selskap med en omsetning på omtrent 250 millioner svenske kroner.
Stema-Eskils-webb-1024x683
To store svenske trykkerier blir ett

Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Med tre nye produkter på vei til markedet markerer Canon sin posisjon som markedets ledende leverandør av inkjetbaserte trykkløsninger.
Canon_01
Canon markerer deres posisjon i inkjet-markedet

Les videre

Etter flere års frieri ble det endelig ja for Canon

De er så fornøyde at de helst ikke vil at konkurrentene kjøper samme utstyr. Etter flere års frieri fra Canon, har Jærprint endelig takket ja. Resultatet er en hverdag med høyere kvalitet, færre papirstopp og bedre service.
Jon Larsen, account manager i Canon, Odd Aandal, designer i Jærprint og Bjørn Reidar Kleppe, daglig leder i Jærprint.
Etter flere års frieri ble det endelig ja for Canon

MIS-system gir kostnadskontroll: «Før solgte vi artikler – nå selger vi jobber»

Hva koster det egentlig å lage et ferdig produkt? Og hvor lang tid tar det fra bestilling til levering? Tidligere var det ren gjettelek for Profil Grafisk, men nå har de full kontroll over både tid og kostnader i virksomheten.
Kristian Ole Kristian
MIS-system gir kostnadskontroll: «Før solgte vi artikler – nå selger vi jobber»

Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Ruth Nilsen, Markedsdirektør i Glomma Papp AS holdt et foredrag under dette temaet nylig, under ACT Logimarkts "åpen dag" arrangement.
IMG_3027
Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Robot effektiviserer skjæring for Sign production

Medarbeiderne på Sign production på Årnes har fått en ny kollega, roboten UR10e. Den fungerer som assisterende operatør og automatiserer repetitive oppgaver og effektiviserer arbeidsflyten.
Glenn-Veronica
Robot effektiviserer skjæring for Sign production