
Hvordan ser fremtiden ut for det trykte budskapet? Canon har bedt fire fremtidsforskere om å svare på det spørsmålet, og konklusjonene deres er samlet i en rapport. På Sign&Print Scandinavia diskuterte Canons Erik Åkenes og trendspeider Nicklas Bergman dette temaet.
Rapporten, med tittelen «Exploring the Future of Printing», ble lansert i forbindelse med messen, og samtidig i et arrangement hos Canon på Holmlia i Oslo. Den belyser samfunnstrender som kan påvirke grafisk bransje og hvordan trykkeribedrifter kan forholde seg til denne verden i endring.
Som en del av seminarprogrammet på messen analyserte Erik Åkenes, markedssjef hos Canon Svenska, og Nicklas Bergman tre forskjellige temaer fra rapporten. Nicklas Bergman er gründer og venturekapitalist og en ofte etterspurt foredragsholder, ofte om temaer knyttet til teknologi og fremtid.
Målgruppetilpasset kommunikasjon
Det første temaet handler om sosial fragmentering, som er en konsekvens av økt digitalisering og det faktum at spekteret har blitt mye større i kjølvannet av dette. Det har også blitt enklere for brukere å lage sitt eget innhold. Dette skaper en utfordring for bedrifter å være synlige og skille seg ut i støyen.
Erik Åkenes forklarer at Canon har gått fra bred markedsføring til i stedet å rette seg mot spesifikke målgrupper. Han nevner at Canon en gang annonserte i Dagens Industri, mens de nå fokuserer på bransjemedier som Sign&Print. En trend som Nicklas Bergman også kjenner igjen fra andre bransjer.
– Det blir mer nisje- og kundetilpasset, og det finnes flere kanaler å nå ut med budskapet sitt, sier han.
Dette betyr muligheter for trykkerier, understreker Nicklas Bergman.
– Det er mulig å finne en volumvirksomhet selv i det som er individuelt tilpasset, sier han, og nevner at han bestilte en personlig kortstokk til et arrangement i ett eksemplar. Der digitaltrykk med variable data og høy grad av automatisering kan være et alternativ for å oppnå volumer.
Trykk som symbolbærer
Det andre temaet handler om identitet og status og angår først og fremst den yngre generasjonen. Fremtidsforskerne påpeker at det finnes et ønske om å tilhøre en gruppe man deler verdier med, samtidig som det er viktig å være unik, skille seg ut og ha status. Noe som er ganske motstridende.
– Der kan trykk være en symbolbærer, sier Erik Åkenes og snakker om sønnen sin som ønsket seg en spesifikk parfyme i gave, og hvor den luksuriøse esken var like viktig å bevare.
– Det finnes utallige unboxing-videoer på internett som fremhever det fysiske, hvordan emballasjen ser ut, hvordan trykket er og det taktile aspektet ved det, sier Nicklas Bergman.

Til slutt handler det tredje temaet de tar opp om en frakobling fra den fysiske verden. Men det finnes også tegn på det motsatte, påpeker Nicklas Bergman.
– Når det gjelder utvikling, svinger pendelen ofte tilbake, og jeg vil si at det finnes tendenser som indikerer en tilbakevending til den fysiske verden, at det er der vi ønsker å være.
– Det er der trykksaker kan ha kraften til å bryte gjennom støyen, innfliker Erik Åkenes og nevner også at det er en tendens til å gå tilbake til trykte skolebøker igjen.
De tar også opp en generell trend, at trykkerier må gå fra å være en leverandør av kun trykte materialer til å bli en leverandør av kommunikasjons- og markedsføringstjenester. Når Erik Åkenes spør publikum om noen har tatt den reisen, er det ingen som rekker opp hånden. Eva Glückman, administrerende direktør i Grafiska Företagen, ber om å få snakke og sier at bedrifter allerede i dag må være kommunikasjonseksperter for å overleve.
Nysgjerrighet og skepsis
Diskusjonen avsluttes med noen suksesstips som bedrifter kan ta med seg. Det første tipset er å utforske ideer og stille nye spørsmål. Nicklas Bergman sier at de som kjenner bransjen, kjenner kundene sine og har ressursene, spesielt til å ta i bruk ny teknologi, har et stort fortrinn over konkurrentene. Men også å kombinere fysisk og digitalt materiale.
Det andre tipset er å forklare den unike verdien av trykksaker, noe som langt fra er åpenbart for alle kunder, sier Erik Åkenes.
– Vi må hjelpe kundene ved å fortelle dem hvordan de kan bruke trykt materiale.
Det tredje og siste tipset handler om å ta KI-reisen din til neste nivå. Der det er viktig å være med på laget og tørre å ta det neste steget i den digitale reisen. Nicklas Bergman ønsker imidlertid å legge til et forbehold til dette:
– Det er viktig å omfavne stor nysgjerrighet med et sunt nivå av skepsis, og akseptere en viss risiko for å mislykkes, sier han angående KI og annen ny teknologi.
Når Sign&Print etter seminaret spør hvilke utfordringer han ser i den grafiske bransjen som utenforstående, svarer han slik:
– Det er tydelig at det er en utfordring at vi beveger oss mot en verden som er mer digital. Det er en trend som ikke kommer til å snu, selv om det finnes mottrender. Men som med all teknologi, går den ofte til en ekstrem verdi i begynnelsen, og balanserer deretter ut. Noen ganger vil du lytte til en lydbok og andre ganger lese en trykt bok, sier Nicklas Bergman.
Om rapporten
Canons innsiktsrapport «Exploring the Future of Printing» ble lansert tidlig i oktober. Der medvirker fire fremtidsforskere, hvorav én er aktiv i grafisk bransje.
Studien identifiserer en rekke nøkkelområder:
- De unike salgsargumentene for printing i en digital verden.
 - Hvordan merkevarer kan utnytte disse salgsargumentene for å nå forbrukere.
 - Den økende rollen til KI i trykkproduksjon.
 - Hvorfor bærekraftig produksjon vil være avgjørende for fremtidig suksess og verdien av fremtidsrettede partnere.
 - Verdien av fremtidsrettede partnerskap.
 
Les mer om rapporten og bestill et eksemplar via denne lenken.
				




