
De er så fornøyde at de helst ikke vil at konkurrentene kjøper samme utstyr. Etter flere års frieri fra Canon, har Jærprint endelig takket ja. Resultatet er en hverdag med høyere kvalitet, færre papirstopp og bedre service.
I en tid der mange trykkerier forsvinner, står Jærprint på Bryne støtt som en av de mest solide aktørene i Sør-Rogaland. I dag har bedriften ni ansatte, en omsetning på mer enn 13 millioner, og en historie som strekker seg over fem tiår.
– Vi har vært gjennom mange epoker i trykkeribransjen. Da vi startet, var det blysats og håndverk. Nå handler alt om hastighet, fleksibilitet og kvalitet. Mange har dessverre forsvunnet underveis, men vi har klart oss. Det takket være nøkternhet, flinke folk og riktige investeringer, sier Bjørn Reidar Kleppe som er hovedaksjonær og daglig leder.
Endelig klaff
Canon har jobbet lenge for å få Jærprint som kunde. Nå har det endelig klaffet. Bjørn Reidar Kleppe sier timingen er perfekt, da de nylig har hatt utfordringer med eldre maskiner og økende servicebehov.
– For oss som jobber med korte frister er oppfølging og rask service alfa og omega. Vi kan ikke vente i to uker. Da stopper alt opp, sier han.
Produserer alt internt
Jon Larsen, account manager i Canon, sier Jærprint har valgt en Canon imagePRESS V1350 som hovedmaskin, og en imagePRESS V700 som støttemaskin. I tillegg har de investert i arbeidsflytløsningen PRISMA Prepare for å automatisere mye av prepress-arbeidet.

– Den nye teknologien betyr i praksis at de kan trykke på flere materialer. Alt fra papir, plast og gjennomslagspapir. De kan også trykke på lengre formater opptil 1,3 meter. Noe som åpner for jobber de tidligere måtte sette bort. Alt produseres nå internt, som igjen betyr bedre kontroll og raskere levering.
– Jærprint er utrolig profesjonell og kompetent kunde som vet akkurat hva de trenger. Vår jobb har vært å levere teknologi som gir mer stabilitet og færre flaskehalser, samt sørge for å være til stede når det kreves. Når en kunde sier «ikke la konkurrentene få det samme», så har vi truffet blink, legger han til med et smil.
Ny hverdag
For trykkeriets medarbeidere har endringen vært merkbar fra første dag. Noe designer og medeier Odd Aandal kan bekrefte. Han sier at PRISMA Prepare har gjort klargjøringen av filer mye raskere, og at mange manuelle steg og feil unngås.
– Ikke minst er trykkvaliteten jevnt over bedre. Maskinene går stabilt uten de små stoppene vi hadde før. Alt går automatisk, og vi kan ta på oss flere oppdrag. Det har blitt morsommere å trykke. Det som er viktigst av alt, er at kundene våre er mer fornøyde enn noen gang med sluttresultatet, sier han.

Dobbel kostnad og dobbel gevinst
Investeringen på rundt 2,5 millioner kroner er en av Canons største leveranser i regionen det siste året. Selv om kostnadene er doblet sammenlignet med tidligere utstyr, mener Jærprint det er vel anvendte penger.
– Ja, det er dyrere. Men får igjen for det i form av effektivitet, kvalitet og mindre svinn. Når volumet er der, blir totalkostnaden faktisk lavere, og vi slipper stresset med uforutsigbar drift, sier Bjørn Reidar Kleppe.
– Miljøgevinsten er også tydelig. Vi kaster mindre, reduserer tidsbruken og vi slipper omkjøringer. Stabilitet er en form for bærekraft. Det handler ikke om grønne slagord, men om å bruke ressursene smartere, legger han til.
Tror på fremtiden
Fra 40 trykkerier i Sør-Rogaland på 80-tallet, står det igjen under ti i dag. Likevel tror Kleppe på fremtiden.
– Markedet har endret seg totalt. Før trykte vi 2000 kataloger for å spare på platene. Nå trykkes det 200 av gangen, men til gjengjeld oftere. Vi lever av hurtighet og fleksibilitet. Da må utstyret holde tritt, sier Bjørn Reidar Kleppe.
Jon Larsen sier han ser lignende trend hos flere av selskapets kunder. Altså at markedet har gått fra volum til tempo. Noe som stiller helt nye krav til arbeidsflyt og produktivitet.
– Derfor er løsninger som PRISMA så viktig. Det reduserer de manuelle stegene og gir oversikt i sanntid. Som igjen betyr færre feil og kortere leveringstid, sier han.

Trygghet fremfor vekst
På spørsmål om det er mål å vokse, svarer Kleppe at de er en sindig gjeng som er mer opptatt av godt miljø og en trygg og stabil arbeidsplass.
– Vi lever ikke av å skryte av omsetning. Vi lever av fornøyde kunder og trygg drift. Så lenge de ansatte har det bra, og vi kan investere i utstyret som trengs, er jeg fornøyd.
Han smiler når avslutningsvis får spørsmål om han angrer på at de har ventet så lenge med å bytte.
– Kanskje litt. Men vi pleier å gjøre ting skikkelig når vi først gjør dem. Nå har vi et oppsett som fungerer og et samarbeid vi vet vi kan stole på, avslutter han.






