
Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
Victor Bildsten hos Marabu har møtt kunder, leverandører og potensielle partnere på Fespa.
– Hvis du sammenligner messer, synes jeg denne er den absolutt beste når det gjelder digitalt utvalg. Definitivt bedre enn Drupa. Dette er mye mer relevant og fokusert på det vi gjør. Det er ganske mye nyheter.
– Jeg synes det føles som en fremoverlent ånd, sier han.
Leter etter nye
Marabu ser på hva de skal inkludere i sortimentet sitt. Det påvirker Marabu at Vanguard ikke lenger er en leverandør i Europa. De skal ikke selge Durst selv.

– Vi evaluerer for tiden et par potensielle nye partnere. Dette er strategiske avgjørelser. Vanguard er eliminert, og vi synes helt klart det er et tap. Den dekket et segment som, jeg vil ikke si lavprissegmentet, fordi det fortsatt er et kvalitetstrykk. Det er en produktivitet som er på nivå med mange av de store gigantene, sier Victor Bildsten.
Marabus teknikere vil fortsette å betjene Vanguard-kunder og tilby opplæring, blekk og reservedeler.
– Når det er sagt, får vi også et gap. Spørsmålet er hvordan vi skal håndtere det. På tre år har vi lansert ni skrivere i flatbed-segmentet. Det er helt klart et brudd. Men det åpner opp et lite marked for komplementære produkter. Så det er dit vi leter. Det blir en strategisk avgjørelse, og vi får se hvor de lander.
Flere kinesiske storformatmerker, som Handtop, Flora og Jetrix, har også kommet inn på det europeiske markedet. Det er også mulig at Marabu vil ta inn flere maskiner fra leverandøren sin Efi. I dag har Marabu også storformatskrivere fra EFI, Mutoh, Roland DG og d.gen.
Nytt bekjentskap
Marabu har også vært i kontakt med Klieverik, som selger kalendervarmepresser og løsninger for sublimering og pigmentoverføring.
– De har ikke vært fornøyde med kanalen de hadde i Skandinavia tidligere. Det finnes mange Monti-maskiner der ute, og de ligger omtrent i samme prisklasse, men har litt ulikt fotavtrykk. Montin er ganske stor og Klieverik har en fordel der, sier Victor Bildsten.
Samtidig ønsker Klieverik å gå mer inn i det nordiske markedet.
– Når det er sagt, er det et smalt marked. Vi ønsker ikke å være en leverandør som selger annethvert år. Hvis vi skal komme inn dit, vil jeg sørge for at vi har reservedeler til de tingene som allerede er der ute. Slik at vi kan bygge et marked og få salg, sier Victor Bildsten.
De mange Monti-maskinene på markedet må en dag byttes ut. Det kan være en mulighet der, tror Victor Bildsten.
– Jeg føler at kundene ikke er trofaste eller lojale på samme måte i dag. Hvis det finnes et alternativ, ser vi også på det. Så vi ser på Klieverik, og vi får se hvor vi tar det.






