Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri

PUBLISERT: 10 november 2025
OPPDATERT: 10 november
«Selv om vi er nær Oslo, føles lokal tilhørighet viktig for mange små bedrifter», sier administrerende direktør Helge Bunæs.

Den 27. oktober begjærte Kolbotn Trykkeri AS i Sofiemyr konkurs. En drøy uke senere hadde det som var igjen av familietrykkeriet fått ny eier.

Den nye eieren er Follotrykk AS på Langhus, mindre enn 10 minutters kjøretur unna. Follotrykk ble etablert i 1957 i Ski av Alf Bunæs som et rent boktrykkeri. I 1979 flyttet de til nybygde lokaler på Berghagan industriområde på Langhus. Gjennom årene har de gjort flere oppkjøp: i 2005, Ås Trykk og i 2010, Kampen Grafisk og Kampen Digital.

Og nå gjør de nok et oppkjøp. Ifølge daglig leder Helge Bunæs, sønn av gründer Alf Bunæs, handlet kjøpet først og fremst om å oppgradere maskinparken.

– De hadde en del maskiner som var interessante for oss å bytte ut til litt mer moderne maskiner, sier Helge Bunæs.

Dette gjaldt først og fremst en Polar-skjæremaskin med en bredde på 80 centimeter som skal stå i digitaltrykkavdelingen. Kjøpet inkluderte også noen mindre maskiner for blant annet falsing og stifting.

– Vi håper selvfølgelig å få noen nye kunder også. Selv om vi holder til i nærheten av Oslo, føles lokal tilhørighet viktig for mange små bedrifter. Og det er faktisk i samme gate som vi har drevet siden faren min startet en gang i tiden.

Lokalene på Sofiemyr vil bli tømt så snart som mulig, og maskinene som Follotrykk ikke skal bruke selv, vil bli solgt.

– Visse eldre maskiner for boktrykk, som en gammel Vinge og 6–8 andre maskiner, kommer vi til å selge for en billig penge. Ting som vi ikke trenger og som ville være synd å kaste.

Hva vil skje fremover for Follotrykk?

– Vi håper å kunne fortsette mer eller mindre som i dag med tre ansatte. Hittil i år har vi hatt en ganske god økning, så vi er fornøyde med situasjonen i dag. Vi eier lokalene våre og har stabile relasjoner i så måte. Vi er strategisk godt plassert for materialtransport nær grensen til Sverige og har våre kunder her i Follo, sier Helge Bunæs.

Siste nytt

Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Torsdag 13. november kl. 09:00 (CET) arrangerer Xeikon sammen med vårt søsternettsted Packnews et gratis webinar på engelsk med tittelen «Why is toner technology here to stay for label and packaging printing».
Frank-Jacobs-900x600-1
Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Antalis styrker sin posisjon innen tekstiltrykk

Antalis, som distribuerer forbruksvarer, utstyr og løsninger for en rekke deler av den grafiske industrien, kjøper opp nederlandske Texo Trade Services, en produsent og distributør av trykkbare tekstiler og transfertrykkmedier for tekstil- og storformattrykk.
tts-banner
Antalis styrker sin posisjon innen tekstiltrykk

Kongsberg lanserer løsning for mer automatisk skjæring

Kongsberg lanserer den halvautomatiske "Smart Material Handler" som utvider det eksisterende skjærebordet.
KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled-1
Kongsberg lanserer løsning for mer automatisk skjæring

Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Ruth Nilsen, Markedsdirektør i Glomma Papp AS holdt et foredrag under dette temaet nylig, under ACT Logimarkts "åpen dag" arrangement.
IMG_3027
Glomma Papp: Bølgepappemballasje – Marked, muligheter og krav

Les videre

Antalis styrker sin posisjon innen tekstiltrykk

Antalis, som distribuerer forbruksvarer, utstyr og løsninger for en rekke deler av den grafiske industrien, kjøper opp nederlandske Texo Trade Services, en produsent og distributør av trykkbare tekstiler og transfertrykkmedier for tekstil- og storformattrykk.
tts-banner
Antalis styrker sin posisjon innen tekstiltrykk

EUDR – byråkrati når det er som verst

Synspunktene som uttrykkes i denne teksten er forfatterens egne. Henric Wahlgren er bærekraftssjef hos PacsOn og kommenterer her EUDR, EUs avskogingsforordning.
christian-buehner-SquQa9FdmOg-unsplashx
EUDR – byråkrati når det er som verst

Durst: Vi går mot "Black factory"-produksjon uten personal

På Labelexpo i Barcelona introduserte Durst to nye maskiner basert på den nye G3-plattformen. Sign&Print fant ut litt mer om den.
durst-1x
Durst: Vi går mot «Black factory»-produksjon uten personal

Stor forretningsavtale skaper produktmediakjempe

Det norske familieeide produktmedieselskapet Idé House of Brands har signert en intensjonsavtale (LOI) om å kjøpe opp det svenske Wackes, for å etablere Europas største distributør av produktmedier.
Wackes
Stor forretningsavtale skaper produktmediakjempe