
Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Canon har holdt to arrangementer innen dette området i løpet av året. Det første Decorate-IT ble holdt i april og tiltrakk seg rundt 120 deltakere. 29. oktober ble det arrangert et andre arrangement som bevisst ble gjennomført i litt mindre skala.
– Dette var fordi vi ønsket å kunne kommunisere mer med deltakerne både under og etter arrangementet, sier Trygve Walle, forretningsutvikler innen storformat hos Canon.
I løpet av året har Canon arrangert flere lignende arrangementer som skal tjene som inspirasjon innen ulike områder: Wrap-IT (folier og wrapping), Pack-IT (emballasje) og Mute-IT (akustikk).
– Hensikten med arrangementene er å vise hvorfor Canon fremstår som en spesiell leverandør og samarbeidspartner. Vi tilbyr både faglig påfyll og inspirasjon ved å vise frem konkrete prosjekter vi involverer oss i. Prosjekter som stort sett alltid er våre kunder som står bak, og som her får stå i solen og skinne litt.
Trygve Walle har selv jobbet innen dette området hos blant annet PS Press Reklame i Moss, som står bak prosjekt med blomsterbutikken Fiori som har vekket oppsikt verden over. Hans nye rolle handler om å vise hvordan Canons teknologi kan brukes til å lage applikasjoner med høy verdi, ofte på en utradisjonell måte.

Konkrete trendeksempler
Målgruppen for Decorate-IT er eksempelvis interiørarkitekter, boligstylister, snekkere, malermestere og andre håndverkere, samt trykkere, grossister og leverandører av dekorprodukter.
– Forhåpningen er at flere skal oppdage fordelene med storformattrykk, det er mange som ikke er klar over mulighetene som finnes. For eksempel at trykkeriet der du bestiller ting som plakater og visittkort også kan trykke tapeter.
Canon hadde invitert en del gjesteforelesere, og først ut denne dagen var Mathew Faulker, markeds- og innovasjonssjef for storformat hos Canon EMEA. Han fordypet seg i markedstrender innen interiør og utsmykning med konkrete eksempler fra kunder rundt om i Europa.
– Jeg tror deltakerne syntes det var inspirerende å se mulighetene med teknologien som mange selskaper i Norge allerede har, og hvordan man kan få resultater som er helt annerledes om man tenker annerledes og jobber kreativt med teknologien på en annen måte. Det så vi gikk rett hjem, sier Trygve.
Faulkner snakket også om trendrapporten som Canon nylig ga ut, «The future of print», der fire fremtidsforskere spår fremtiden for trykking. Et område som har vokst de siste årene – og forventes å fortsette å vokse i årene som kommer – er nettopp dekor og interiør. Det er også et område som Canon satser på.
– Det er mulig å gjøre mye spennende med både Canon Arizona og Colorado, hvor UVgel-blekket er helt essensielt for å kunne oppnå disse effektene. Det er omtrent 110 Colorado-maskiner installert i Norge, og det er stor interesse der ute for å bruke maskinene til interiørapplikasjoner. Det er lett å skape entusiasme rundt dette temaet, sier Trygve Walle.

Spre skaperglede
Kristine Aassved Storeide, interiørarkitekt og grunnlegger av Studio Spire, deltok også i løpet av dagen. Temaet for foredraget hennes var fra lineær til sirkulær design, med erfaringer fra prosjekter som Deich og Kristian Augusts gate 13.
– Kristine er en ledende aktør på dette området og har flere prestisjefylte prosjekter som hun snakket om. Hun har også en helt unik evne til å snakke om skaperglede og kreativitet som når frem til alle.
Den profilerte fotografen Marcel Leliënhof sto ikke på programmet, men ble lagt til rett før arrangementet. En positiv overraskelse for deltakerne.
– Jeg tror alle i rommet følte seg privilegerte som fikk høre ham fortelle om prosjektene sine, inkludert hans første taktile fotoprintprosjekt.
Canon Norge viste frem et eget akustikkprosjekt som ble brukt på et leilighetssalg i Oslo. Ved hjelp av fotografier printet på lydabsorbenter kunne den elendige akustikken i den gamle fabrikkbygningen forbedres betraktelig.
– Det var en boligstylist som var på Mute-IT som ble inspirert og så mulighetene for å installere akustikkpaneler i leiligheten, sier Trygve.
Leiligheten ble solgt på bare én uke, over takst, og kjøperen ønsket også å beholde bildene på veggene. En suksess for alle involverte.
Canons Trygve Walle og Camilla Grønlie snakket også om et prosjekt sammen med kunstneren Cathrine Maske, «Translucence» i Botanisk hage, som Sign&Print har skrevet om tidligere.
– Vi satte det i kontekst med hvordan et lignende prosjekt med permanente dekorelementer kunne se ut, for eksempel i et offentlig rom eller i en bygning. Og fremhever verdien man får ved å bringe en kunstner inn i prosjektet, både for merkevarebygging og kvalitet.

Vil være en ledestjerne
Decorate-IT foregikk mellom klokken 10 og 14, men diskusjonene pågikk lenge etter klokken 15.
– Det ene spørsmålet avløste det andre, og det er akkurat det vi ønsker. Vi vil utfordre deltakerne til å starte nye prosjekter der de tør å være kreative i stedet for bare å levere i henhold til kundens spesifikasjoner. At man våger – og har lyst – å gjøre ting som er ukjente, men som er utrolig morsomme å jobbe med.
– Hvis vi har vært mer generelle på tidligere arrangementer, gikk vi denne gangen ned på et detaljnivå og med konkrete eksempler, og jeg tror publikum satte pris på det. Hvis man deler opp et prosjekt i mindre deler, er det lettere å se at det ikke er så vanskelig å få det til selv, med de maskinene man allerede har. Da kan man produsere applikasjoner med høy verdi.
Planen er at Decorate-IT skal komme tilbake i 2026.
– Vi ser at det ikke er noen andre leverandører som engasjerer seg så dypt i prosjektene som vi gjør. Canon er gjerne med og påser at prosjektet blir gjennomført, og bidrar med faglig trygghet eller annen støtte. Det er rett og slett fordi vi ønsker å utvikle markedet. Om ingen andre ønsker å være en ledestjerne vil ikke markedet bevege seg i den retningen, det trengs visse insentiver for at det skal skje, sier Trygve Walle.







