"Onlinehysteri bremser salget"

PUBLISERT: 14 desember 2017
OPPDATERT: 21 mars
Esben Mols Kabell, medeier i danske LaserTrykk.

Lasertrykks Esben Mols Kabell tar bladet fra munnen og toner ned betydningen av markedsføring på nettet til fordel for andre alternativer.

– Markedsføring på internett kan sjeldent stå alene, sier han.

Lasertrykks deleier Esben Mols Kabell sier at nye foretak burde legge større vekt på å benytte fine plakater, konvolutter, brosjyrer og pene esker for å skape oppmerksomhet rundt et varemerke. Han mener at det råder en alt for stor konsensus og hysteri rundt det å markedsføre seg digitalt idag, noe han vil ta et oppgjør med.

– Du står med et helt nytt produkt og skal markedsføre det. Ditt foretak er ukjent. Du er ukjent selv. Skal du da bruke en masse penger på å kjøpe søkeord? Nei, for ingen søker på nettet etter noe ukjent. I stedet skal du gå offline og kanskje til tv for å gjøre produktet kjent, sier Esben Mols Kabell i en pressemelding.

Esben Mols Kabell og Anders Grønborg står bak danske LaserTrykk som med sine ca 300 medarbeidere er ett av nordens største trykkerier. Mols Kabell legger ikke skjul på at de i sin egen markedsføring bruker penger på Googles annonsetjeneste Adwords, men den overveiende delen av markedsføringsbudsjettet, 75 procent, spanderes på ulike medier offline. Noe han mener bidrar til at folk søker dem opp på internet.

– Dette har gjort at vi har blitt så kjente at folk søker på vårt navn. De organiske søkene har plassert oss på toppen av Google, så vi bruker mindre og mindre penger på klikk.

Pen innpakning kan øke kjøpsopplevelsen

Esben fremholder annonsering på Facebook som et alternativ man kan overveie.

– Et foretak skal ha direkte utbytte av sin markedsføringsinnsats. Og på Facebook er det herlig enkelt. Om du investerer 200 kroner i annonser og selger for 300 så er du på rett vei.

Esben mener videre at mange foretak kan dra lærdom av Amazon, hvor det ikke er tvil om avsender når man ser pakkene. Andre eksempler å overveie er plakater som McDonald’s, emballasjer med magnetlukking slik som Apple bruker, samt visittkort, brosjyrer og bussreklame.

 

Marco Hubert.

Marco Hubert, lektor ved Institutt for foretaksledelse på Aarhus School of Business and Social Sciences i Danmark sier at internettannonsering ikke er en erstatning for de tradisjonelle reklamemåtene som print, radio og tv, men skal ses på som komplementerende.

– Vi ferdes i dag på langt flere medier enn for 15 år siden, både online og offline. Sett i lys av dette så bidrar onlinedelen bare med å skape en bedre sammenheng i kundens opplevelse av selskapenes varemerker, sier han.

Siste nytt

Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Exploring the Future of Print Report_EM_Cover_Mockup_16x9_1
Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

På slutten av sommeren kjøpte Plockmatic Group tyske Renz, kjent for sine trådbindingsmaskiner. Derfor var det også noe Plockmatic gjerne fremhevet under Sign&Print Scandinavia.
Rez-3-1024x683
Tilskudd av Renz og messehandel hos Plockmatic

Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Canon var ansvarlig for mange maskinsalg under Sign&Print Scandinavia. En trykkpresse fraktes kun et kvartal unna, til Kista Snabbtryck.
kista_2533
Kista Snabbtryck inngikk en messeavtale med Canon

Anders Trillkott forlater Scandraft

Materialleverandøren Scandraft gjør en endring i ledelsen. Anders Trillkott går av som administrerende direktør i selskapet.
Anders-Trillkott-22c
Anders Trillkott forlater Scandraft

Les videre

Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Onsdag 15. oktober ble innsiktsrapporten «Exploring the Future of Print» lansert i Canons egne lokaler på Holmlia, Oslo. Den søker etter forståelse av endret adferd til merkevarer og forbrukere, og hvilken innvirkning dette har på hvordan utskrift kan brukes.
Exploring the Future of Print Report_EM_Cover_Mockup_16x9_1
Har utskrift en rolle i fremtiden? Ny rapport

Anders Trillkott forlater Scandraft

Materialleverandøren Scandraft gjør en endring i ledelsen. Anders Trillkott går av som administrerende direktør i selskapet.
Anders-Trillkott-22c
Anders Trillkott forlater Scandraft

Svenske Partex kjøper opp Skiltgravering

Skiltgravering AS i Sande, Vestfold, blir en del av svenske Partex Group. Oppkjøpet ble fullført 1. oktober 2025.
Partex
Svenske Partex kjøper opp Skiltgravering

Kikk inn i Merkurs nye univers

I midten av juni flyttet Merkur Grafisk inn i det de kaller «Norges grønneste, mest komplette og effektive produksjonshus». Det samler fem selskaper som tilbyr hele verdikjeden innen trykk av bøker, magasiner, retail, interiør og dekor.
Kjetil-1
Kikk inn i Merkurs nye univers