Det var en fornøyd konsernsjef som på pressekonferensen i Heidelberg i desember blant annet slapp nyheten om at Heidelberg nå beveger seg opp i de riktig store formatene. På Drupa i 2008 kan du kjøpe en Speedmaster KSL 142 (102 x 142 cm) eller en Speedmaster KSL 162 (120 x 162 cm). Denne satsingen befester Heidelbergs posisjon innenfor arkoffset, uttalte konsernsjef Bernhard Schreier, som også hadde en annen hensikt med de store formatene. Det virker ikke som om Heidelberg savner sin tilstedeværelse i digitaltrykkmarkedet, snarere tvert i mot. Fokuset ligger nå stabilt på arkoffset og ferdiggjøringsutstyr, og Heidelberg arbeider her med en integrering der arbeidsflytsystemet Prinect skal styre mest mulig. Under vårens Ipex-messe, der Heidelberg vil ha sin hittil største utstilling, vil selskapet blant annet vise Eurobind 4000. Dette er den første liminnbindningslinjen som Heidelberg velger å kalle komplett ”prinectable”. Men det var noe annet konsernsjefen helst ville snakke om: – Emballasje og emballasjetrykk er antagelig det viktigste vekstområdet i den grafiske industrien i mange år fremover, sa Bernhard Schreier, og viste med statistikk hvilke muligheter bransjen har fremfor seg på dette området. I Kina er for eksempel kun en femtedel av solgte matvarer i det hele tatt emballert. Det er blant annet i dette markedet Heidelbergs to nye storformatpresser skal vise sin styrke. Et annet område som ble presentert, var sikkerhetstrykk, der Heidelberg samarbeider med SSI (Sauressig Security International). For å forsvare seg mot ulovlig kopiering, er det ønskelig med en form for ikke-kopierbar merking av selve emballasjen til produktet, enten det gjelder programvare, parfyme eller en annen merkevare. Etter fire års forskning viser SSI og Heidelberg nå en inline-mulighet i trykkpressen for å prege og usynlig merke emballasjen. Ved å betrakte det sikkerhetstrykte feltet gjennom et spesielt glass fremkommer merkingen. I første rekke er det Speedmaster KSL 105 som er egnet for denne teknikken.