Stort for utendørsbruk

Reklameskaperne har ingen ambisjoner om å la deg slippe unna om du går en tur i friluft, og produksjon av plakater for utendørs bruk har vært et av bransjens største vekstområder de siste årene. På Ipex lanserte Xerox storformatskriverne Eco og Mild, som i Norge selges gjennom Thrane Printing Systems. De to systemene er tilgjengelig i bredder på 60 og 90 tommer, og benytter solventbasert blekk. Det gir muligheter for trykk på et bredt utvalg av media, inkludert vinyl som er egnet for langtids utendørsbruk. Xerox 8265 og 8290 Eco passer i følge produsenten for plakater, skilt, bannere, salgsplakater, baklysdisplay, utstillingsmateriell og grafikk på kjøretøy. Xerox 8365 og 8390 Mild er derimot utviklet spesielt for områder der det kreves holdbarhet og lysbestandighet opp til fem år. Storformatskriverne produserer opp til 40 kvadratmeter i timen, med avbruddsfri rull-til-rull-produksjon. Thrane Printing Systems styrer disse løsningene med Caldera RIP, der det også tilbys støtte for skanning og skjæring, og ”intelligent” utskytning med tanke på maksimal materialutnyttelse. De forteller at programvaren også kan gjøre nøyaktige kostnadsberegninger før man iverksetter utskrift.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: