Opforma «timer» førtrykksproduksjonen

PUBLISERT: 9 mai 2006
OPPDATERT: 9 mai

På Ipex viste Efi for første gang arbeidsflyten Opforma – et system for å holde orden på førtrykkavdelingens produksjonstider. Blant de viktigste bruksområdene finner vi avis- og katalogproduksjon, men Efi mener at også store førtrykksavdelinger hos trykkerier og mediahus vil ha nytte av dette programmet. I følge Bob Spiers, Efis europeiske salgssjef, vil Opforma forenkle både planlegging og oppfølging av jobbene hos mange kunder, fordi prosjektlederne vil vite nøyaktig hvor lang tid hver ansatt har brukt på hver produksjon, en informasjon som om ønskelig kan gjøres svært detaljert. – Opforma dreier seg først og fremst om å ta tiden på jobben for å få en bedre oversikt over virksomheten og dermed forenkle planleggingsarbeidet. Også faktureringen blir mer nøyaktig, fordi selskapet får et veldig bra underlag for tidsforbruket på de ulike oppdragene, forklarer Bob Spiers. Systemet består av to deler – en applikasjon som installeres på klientmaskinene for å sende jobbdata og en server som mottar og håndterer klientinformasjonen. Rapporteringen skjer kontinuerlig og automatisk i bakgrunnen, og påvirker ikke arbeidet til personalet. Ved å hente ut statistikkrapporter fra jobben, kan produksjonslederne sammenligne ulike arbeidsstasjoner, eksempelvis avdekke hvor det er nødvendig med bedre opplæring av personalet. – Det er viktig å understreke at dette ikke er et system for overvåkning av medarbeiderne, sier Bob Spiers, som forklarer at hensikten er å identifisere hvilke jobbtyper som krever mer tid enn andre, og avdekke de flaskehalsene som finnes i arbeidsflyten. Opforma har også støtte for at kunder skal kunne logge seg inn og se hvor i prosessen deres oppdrag er, og hvilket arbeid som er lagt ned i det. Ved lanseringen er produktene frittstående, men mot slutten av året vil de også kunne integreres med et forretningssystem og andre administrative verktøy, forteller Bob Spiers i Efi.

Siste nytt

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

HP viste frem flere nye produkter på årets Fespa-messe. Antalis Norge tok med seg et trettitalls norske kunder på en omvisning på standen for å vise frem hva som er nytt.
Antalis tur 3
Antalis tok med seg 32 kunder på HP-tur

Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Zünd viste, med bare to maskiner, mulighetene som finnes med deres skjære- og freseutstyr.
Zund-Fespa_02
Med stor modularitet gir Zünd det som kundene har bruk for

Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

På FESPA viste Robotfactory frem sitt automatiserte skjæresystem med to ABB-industriroboter i samkjøring med et industrielt Zünd D3-skjærebord.
robot_01
Robotfactory med helautomatisk skjæresystem

Les videre

Canon stiller ut de siste storformatnyhetene

Canon viser frem det nyeste i storformat på FESPA Global Print Expo, 6.–9. mai i Berlin, Tyskland.
fespa-2025_web-page_coloradom_arizona_flow_neon_env1_2023_hr-3x2_6d346bbefd7445b3b7c32e8e381567ab
Canon stiller ut de siste storformatnyhetene

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373
Ny beskyttelsesfilm for frontruter: «Utrolig stort marked»

Summa demonstrerer den nye V-serien og DTF-kutter

For snart tre år siden kjøpte Summa den italienske skjærebordprodusenten Valiani. Nå slippes den første fellesløsningen, V-serien.
Summa-V-w-1024x683
Summa demonstrerer den nye V-serien og DTF-kutter

Et bredt repertoar tiltrakk seg nye kunder

Med sin deltakelse på Sign, Print & Promotion ønsket Ricoh å vise at de er mer enn arkmatede digitalpresser. Det lyktes de godt med.
Ricoh 1
Et bredt repertoar tiltrakk seg nye kunder