På Ipex viste Efi for første gang arbeidsflyten Opforma – et system for å holde orden på førtrykkavdelingens produksjonstider. Blant de viktigste bruksområdene finner vi avis- og katalogproduksjon, men Efi mener at også store førtrykksavdelinger hos trykkerier og mediahus vil ha nytte av dette programmet. I følge Bob Spiers, Efis europeiske salgssjef, vil Opforma forenkle både planlegging og oppfølging av jobbene hos mange kunder, fordi prosjektlederne vil vite nøyaktig hvor lang tid hver ansatt har brukt på hver produksjon, en informasjon som om ønskelig kan gjøres svært detaljert. – Opforma dreier seg først og fremst om å ta tiden på jobben for å få en bedre oversikt over virksomheten og dermed forenkle planleggingsarbeidet. Også faktureringen blir mer nøyaktig, fordi selskapet får et veldig bra underlag for tidsforbruket på de ulike oppdragene, forklarer Bob Spiers. Systemet består av to deler – en applikasjon som installeres på klientmaskinene for å sende jobbdata og en server som mottar og håndterer klientinformasjonen. Rapporteringen skjer kontinuerlig og automatisk i bakgrunnen, og påvirker ikke arbeidet til personalet. Ved å hente ut statistikkrapporter fra jobben, kan produksjonslederne sammenligne ulike arbeidsstasjoner, eksempelvis avdekke hvor det er nødvendig med bedre opplæring av personalet. – Det er viktig å understreke at dette ikke er et system for overvåkning av medarbeiderne, sier Bob Spiers, som forklarer at hensikten er å identifisere hvilke jobbtyper som krever mer tid enn andre, og avdekke de flaskehalsene som finnes i arbeidsflyten. Opforma har også støtte for at kunder skal kunne logge seg inn og se hvor i prosessen deres oppdrag er, og hvilket arbeid som er lagt ned i det. Ved lanseringen er produktene frittstående, men mot slutten av året vil de også kunne integreres med et forretningssystem og andre administrative verktøy, forteller Bob Spiers i Efi.