Quark på offensiven med interaktiv design

PUBLISERT: 26 oktober 2006
OPPDATERT: 26 oktober

Mac Expo, 26. oktober 2006. Parallellpublisering brer om seg, og Quark tar utvilsomt sikte på å skaffe seg en sterk posisjon på området. Tenk deg at du har laget et fint grafisk design for en kunde, og kunden lurer på om du kan lage en interaktiv sak for web eller presentasjon i Flash-format, basert på samme design og maler. Mange vil henvise kunden til en kostbar Flash-designer, men nå hevder Quark at du kan utføre oppgaven selv, med utgangspunkt i Quark-jobben som allerede er utført. Verktøyet du behøver heter Quark Interactive Designer og lanseres på Mac Expo i London 26. oktober. Da Quark nylig gjestet Oslo fikk AGI forhåndsvist funksjonene, og det virker utvilsomt enkelt. Med et XPress 7-dokument som utgangspunkt, ble det på en enkel og visuell måte laget interaktive knapper som styrte bakgrunner og bilder i bevegelse. Det mest interessante er at man nyttiggjør seg den allerede utførte designjobben, så lenge et Quark-dokument er utgangspunktet. – Dette er et perfekt verktøy for en grafisk designer, så kan man heller leie en Flash-spesialist til de helt spesielle oppgavene, sa Gavin Drake i Quark. Quark Interactive Designer benytter samme funksjoner for typografi, farger og objektplassering som man kjenner fra Quark XPress. Med kun tre museklikk kan layout beregnet på trykk omgjøres til interaktiv layout, og for eksempel kjøres i et digitalt lysbildeshow. Det er drøyt 100 dager siden XPress 7.0 ble lansert, og Quark hevder å ha solgt over 3 millioner lisenser på denne tiden. Nå retter de seg altså mot designere som ønsker å tilby design for mer enn trykte medier. Det burde være interessant for mange i bransjen, for det er de færreste kundene som ønsker profilering på kun ett medium. I samme slengen lanserer Quark samlepakken Quark Print Collection, der man får verktøyene Quark Imposer (utskytning) for både Xpress og Acrobat, Quark Mark IT og Quark Item Marks, til pakkepris 299 Euro. For den som ønsker å tilby kundene interaktiv design uten å ansette nye interaktive spesialister, er prisen for Interactive Designer 1678 kroner. Eller omtrent det samme som det koster å lønne en Flash-spesialist i to timer…

Les videre

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Programvaresamarbeid for bedre flyt

ECO3 og eProductivity Software (ePS) har inngått et strategisk partnerskap med mål om å ta automatiseringen hos trykkeriene til neste nivå.
ECO3-ePS-1024x684

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324