Quark på offensiven med interaktiv design

PUBLISERT: 26 oktober 2006
OPPDATERT: 26 oktober

Mac Expo, 26. oktober 2006. Parallellpublisering brer om seg, og Quark tar utvilsomt sikte på å skaffe seg en sterk posisjon på området. Tenk deg at du har laget et fint grafisk design for en kunde, og kunden lurer på om du kan lage en interaktiv sak for web eller presentasjon i Flash-format, basert på samme design og maler. Mange vil henvise kunden til en kostbar Flash-designer, men nå hevder Quark at du kan utføre oppgaven selv, med utgangspunkt i Quark-jobben som allerede er utført. Verktøyet du behøver heter Quark Interactive Designer og lanseres på Mac Expo i London 26. oktober. Da Quark nylig gjestet Oslo fikk AGI forhåndsvist funksjonene, og det virker utvilsomt enkelt. Med et XPress 7-dokument som utgangspunkt, ble det på en enkel og visuell måte laget interaktive knapper som styrte bakgrunner og bilder i bevegelse. Det mest interessante er at man nyttiggjør seg den allerede utførte designjobben, så lenge et Quark-dokument er utgangspunktet. – Dette er et perfekt verktøy for en grafisk designer, så kan man heller leie en Flash-spesialist til de helt spesielle oppgavene, sa Gavin Drake i Quark. Quark Interactive Designer benytter samme funksjoner for typografi, farger og objektplassering som man kjenner fra Quark XPress. Med kun tre museklikk kan layout beregnet på trykk omgjøres til interaktiv layout, og for eksempel kjøres i et digitalt lysbildeshow. Det er drøyt 100 dager siden XPress 7.0 ble lansert, og Quark hevder å ha solgt over 3 millioner lisenser på denne tiden. Nå retter de seg altså mot designere som ønsker å tilby design for mer enn trykte medier. Det burde være interessant for mange i bransjen, for det er de færreste kundene som ønsker profilering på kun ett medium. I samme slengen lanserer Quark samlepakken Quark Print Collection, der man får verktøyene Quark Imposer (utskytning) for både Xpress og Acrobat, Quark Mark IT og Quark Item Marks, til pakkepris 299 Euro. For den som ønsker å tilby kundene interaktiv design uten å ansette nye interaktive spesialister, er prisen for Interactive Designer 1678 kroner. Eller omtrent det samme som det koster å lønne en Flash-spesialist i to timer…

Les videre

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

End-to-end-løsninger er avgjørende, ikke trykketeknikken

Med fire svært automatiserte, industrielle produksjonslinjer, integrert i en Connex-arbeidsflyt, vil Muller Martini imponere kundene på årets Drupa.
PI-2399-Bruno-Muller_2

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Epson lanserer inngangsmodell for DTG med hvitt blekk

Epson lanserer en DTG-printer på inngangsnivå med hvitt blekk for mørke stoffer. Utgivelsen er for å møte den sterkt økende etterspørselen.
F1000_2

Siste nytt

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi