Quark på offensiven med interaktiv design

PUBLISERT: 26 oktober 2006
OPPDATERT: 26 oktober

Mac Expo, 26. oktober 2006. Parallellpublisering brer om seg, og Quark tar utvilsomt sikte på å skaffe seg en sterk posisjon på området. Tenk deg at du har laget et fint grafisk design for en kunde, og kunden lurer på om du kan lage en interaktiv sak for web eller presentasjon i Flash-format, basert på samme design og maler. Mange vil henvise kunden til en kostbar Flash-designer, men nå hevder Quark at du kan utføre oppgaven selv, med utgangspunkt i Quark-jobben som allerede er utført. Verktøyet du behøver heter Quark Interactive Designer og lanseres på Mac Expo i London 26. oktober. Da Quark nylig gjestet Oslo fikk AGI forhåndsvist funksjonene, og det virker utvilsomt enkelt. Med et XPress 7-dokument som utgangspunkt, ble det på en enkel og visuell måte laget interaktive knapper som styrte bakgrunner og bilder i bevegelse. Det mest interessante er at man nyttiggjør seg den allerede utførte designjobben, så lenge et Quark-dokument er utgangspunktet. – Dette er et perfekt verktøy for en grafisk designer, så kan man heller leie en Flash-spesialist til de helt spesielle oppgavene, sa Gavin Drake i Quark. Quark Interactive Designer benytter samme funksjoner for typografi, farger og objektplassering som man kjenner fra Quark XPress. Med kun tre museklikk kan layout beregnet på trykk omgjøres til interaktiv layout, og for eksempel kjøres i et digitalt lysbildeshow. Det er drøyt 100 dager siden XPress 7.0 ble lansert, og Quark hevder å ha solgt over 3 millioner lisenser på denne tiden. Nå retter de seg altså mot designere som ønsker å tilby design for mer enn trykte medier. Det burde være interessant for mange i bransjen, for det er de færreste kundene som ønsker profilering på kun ett medium. I samme slengen lanserer Quark samlepakken Quark Print Collection, der man får verktøyene Quark Imposer (utskytning) for både Xpress og Acrobat, Quark Mark IT og Quark Item Marks, til pakkepris 299 Euro. For den som ønsker å tilby kundene interaktiv design uten å ansette nye interaktive spesialister, er prisen for Interactive Designer 1678 kroner. Eller omtrent det samme som det koster å lønne en Flash-spesialist i to timer…

Les videre

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Ny KI-drevet printing plattform fra HP

HP har introdusert kunstig intelligens for printere for å gjøre utskriftsprosesser enklere, mer intuitive og feilfrie.
HP DesignJet T850 MFP - Lifestyle 06

Epson kjøper opp Fiery – setter fart på digitaliseringen

Epson kjøper opp amerikanske Fiery, eksperter på digitale front-end-løsninger og arbeidsflytløsninger for trykkeribransjen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong