lørdag 10. april – uke 14
Bildet: Konsernleder i Dialecta Kommunikasjon, Øivind Skurdal (til venstre), sammen med staben på hovedkontoret på Vinstra: Ingunn Skurdal, Ole Magnus Røen, Stian Næprud, Per Roger Skurdal, Anna Elisabeth Rygh og Anne Kjørum. (Foto: Tor Larsen) ————- Mediebedriften Dialecta på Vinstra vokser seg større. Fra årsskiftet er også Gjøvik Grafiske en del av konsernet. Oppkjøpet gjør Dialecta til en stor mediebedrift i Oppland med 25 ansatte og en omsetning på ca 35 millioner kroner, forteller avisa Dølen. Samtidig skifter konsernet navn, til «Dialecta Kommunikasjon». Konsernets mål er å bli en betydelig leverandør av visuell kommunikasjon. – Vi har nådd et av våre store mål og fått en god og sterk organisasjon, sier konsernleder Øivind Skurdal Lokal forankring – Hovedkontoret med administrasjon blir fortsatt på Vinstra. Våre «distriktskontorer» er på Lillehammer og Gjøvik. Vi er seks ansatte på hovedkontoret, og it-systemet vårt gjør det mulig å drifte og styre hele konsernet herfra. – Vi har funnet de ansatte i våre omgangskretser i lokalmiljøet, og latt dem gjøre det de er flinke til, i tillegg til å utvikle kompetansen internt i bedriften. Dette gir stødig og langsiktig arbeidskraft og sikrer arbeidsplassene, konstaterer Skurdal. Kan takke magefølelsen I 2003 gikk vi ut av Prinfo-kjeden og sto foran ei millioninvestering ved innkjøp av helt nye trykkmaskiner. På vei hjem fra banken på Otta fikk jeg en magefølelse om at dette ikke var det rette å gjøre. Så istedet for en telefon om bestilling av trykkmaskiner ble det en telefon til Gausdal Trykkeri med påfølgende fusjon, navneskifte til Dialecta og etablering i Fakkelgården på Lillehammer. Dette har vist seg å være helt avgjørende for at vi er kommet dit vi er i dag. Å overleve ei millioninvestering basert på levering av trykksaker til et lite lokalmarked, i konkurranse med gausdølene, ville blitt tøft, mener Skurdal. I dag er kundene mange over hele landet. – Vi har ca 2500 unike kunder i vår kundebase. Mange store og trygge kunder som Sjukehuset Innlandet, Viking Gruppen og GENO, for å nevne noen. At de stiller store krav til våre leveranser, krever også at vi utvikler oss videre til å bli enda bedre. Vi har klart oss mye takket være vår tidlige satsing på flere forretningsområder utenom rene trykkleveranser. Det er ikke alltid like lett å gå vekk fra det gamle og trygge som fungerer der og da, men for oss var det helt nødvendig. Kreativ reklame, web-løsninger og profilering ble framtida, i tillegg til trykking, sier en fornøyd konsernleder, Øivind Skurdal til Dølen.
Det drar seg mot virtuelt Drupa og Konica Minolta inviterer oss inn til å registrere oss for websesjonene sine og få ny innsikt i deres teknologier innen produksjonstrykk, konvertering av etiketter, blekkskrivertrykk, utsmykning og etterbehandling.
Publisert av:Det har foregått en handelslekkasje fra norske bedrifter til land med lave lønninger. Etter hvert som automatisering og robotisering fortrenger arbeidsplassene kan oppdragene finne veien hjem igjen. Dette gir ringvirkninger både i lavtlønns- og høytlønns-landene.
Publisert av:Keypoint Intelligence har publisert testrapporten for Canons 64 tommers rull-til-rull-skriver, Colorado 1650. Skriveren ble testet i kategoriene bildekvalitet, brukervennlighet og hastighet, og oppnådde svært gode resultater i samtlige kategorier.
Publisert av: