Bildet: Konsernleder i Dialecta Kommunikasjon, Øivind Skurdal (til venstre), sammen med staben på hovedkontoret på Vinstra: Ingunn Skurdal, Ole Magnus Røen, Stian Næprud, Per Roger Skurdal, Anna Elisabeth Rygh og Anne Kjørum. (Foto: Tor Larsen) ————- Mediebedriften Dialecta på Vinstra vokser seg større. Fra årsskiftet er også Gjøvik Grafiske en del av konsernet. Oppkjøpet gjør Dialecta til en stor mediebedrift i Oppland med 25 ansatte og en omsetning på ca 35 millioner kroner, forteller avisa Dølen. Samtidig skifter konsernet navn, til «Dialecta Kommunikasjon». Konsernets mål er å bli en betydelig leverandør av visuell kommunikasjon. – Vi har nådd et av våre store mål og fått en god og sterk organisasjon, sier konsernleder Øivind Skurdal Lokal forankring – Hovedkontoret med administrasjon blir fortsatt på Vinstra. Våre «distriktskontorer» er på Lillehammer og Gjøvik. Vi er seks ansatte på hovedkontoret, og it-systemet vårt gjør det mulig å drifte og styre hele konsernet herfra. – Vi har funnet de ansatte i våre omgangskretser i lokalmiljøet, og latt dem gjøre det de er flinke til, i tillegg til å utvikle kompetansen internt i bedriften. Dette gir stødig og langsiktig arbeidskraft og sikrer arbeidsplassene, konstaterer Skurdal. Kan takke magefølelsen I 2003 gikk vi ut av Prinfo-kjeden og sto foran ei millioninvestering ved innkjøp av helt nye trykkmaskiner. På vei hjem fra banken på Otta fikk jeg en magefølelse om at dette ikke var det rette å gjøre. Så istedet for en telefon om bestilling av trykkmaskiner ble det en telefon til Gausdal Trykkeri med påfølgende fusjon, navneskifte til Dialecta og etablering i Fakkelgården på Lillehammer. Dette har vist seg å være helt avgjørende for at vi er kommet dit vi er i dag. Å overleve ei millioninvestering basert på levering av trykksaker til et lite lokalmarked, i konkurranse med gausdølene, ville blitt tøft, mener Skurdal. I dag er kundene mange over hele landet. – Vi har ca 2500 unike kunder i vår kundebase. Mange store og trygge kunder som Sjukehuset Innlandet, Viking Gruppen og GENO, for å nevne noen. At de stiller store krav til våre leveranser, krever også at vi utvikler oss videre til å bli enda bedre. Vi har klart oss mye takket være vår tidlige satsing på flere forretningsområder utenom rene trykkleveranser. Det er ikke alltid like lett å gå vekk fra det gamle og trygge som fungerer der og da, men for oss var det helt nødvendig. Kreativ reklame, web-løsninger og profilering ble framtida, i tillegg til trykking, sier en fornøyd konsernleder, Øivind Skurdal til Dølen.