Dialecta på Vinstra vokser videre

PUBLISERT: 25 januar 2007
OPPDATERT: 21 mars

Bildet: Konsernleder i Dialecta Kommunikasjon, Øivind Skurdal (til venstre), sammen med staben på hovedkontoret på Vinstra: Ingunn Skurdal, Ole Magnus Røen, Stian Næprud, Per Roger Skurdal, Anna Elisabeth Rygh og Anne Kjørum. (Foto: Tor Larsen) ————- Mediebedriften Dialecta på Vinstra vokser seg større. Fra årsskiftet er også Gjøvik Grafiske en del av konsernet. Oppkjøpet gjør Dialecta til en stor mediebedrift i Oppland med 25 ansatte og en omsetning på ca 35 millioner kroner, forteller avisa Dølen. Samtidig skifter konsernet navn, til «Dialecta Kommunikasjon». Konsernets mål er å bli en betydelig leverandør av visuell kommunikasjon. – Vi har nådd et av våre store mål og fått en god og sterk organisasjon, sier konsernleder Øivind Skurdal Lokal forankring – Hovedkontoret med administrasjon blir fortsatt på Vinstra. Våre «distriktskontorer» er på Lillehammer og Gjøvik. Vi er seks ansatte på hovedkontoret, og it-systemet vårt gjør det mulig å drifte og styre hele konsernet herfra. – Vi har funnet de ansatte i våre omgangskretser i lokalmiljøet, og latt dem gjøre det de er flinke til, i tillegg til å utvikle kompetansen internt i bedriften. Dette gir stødig og langsiktig arbeidskraft og sikrer arbeidsplassene, konstaterer Skurdal. Kan takke magefølelsen I 2003 gikk vi ut av Prinfo-kjeden og sto foran ei millioninvestering ved innkjøp av helt nye trykkmaskiner. På vei hjem fra banken på Otta fikk jeg en magefølelse om at dette ikke var det rette å gjøre. Så istedet for en telefon om bestilling av trykkmaskiner ble det en telefon til Gausdal Trykkeri med påfølgende fusjon, navneskifte til Dialecta og etablering i Fakkelgården på Lillehammer. Dette har vist seg å være helt avgjørende for at vi er kommet dit vi er i dag. Å overleve ei millioninvestering basert på levering av trykksaker til et lite lokalmarked, i konkurranse med gausdølene, ville blitt tøft, mener Skurdal. I dag er kundene mange over hele landet. – Vi har ca 2500 unike kunder i vår kundebase. Mange store og trygge kunder som Sjukehuset Innlandet, Viking Gruppen og GENO, for å nevne noen. At de stiller store krav til våre leveranser, krever også at vi utvikler oss videre til å bli enda bedre. Vi har klart oss mye takket være vår tidlige satsing på flere forretningsområder utenom rene trykkleveranser. Det er ikke alltid like lett å gå vekk fra det gamle og trygge som fungerer der og da, men for oss var det helt nødvendig. Kreativ reklame, web-løsninger og profilering ble framtida, i tillegg til trykking, sier en fornøyd konsernleder, Øivind Skurdal til Dølen.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C