Storlansering fra Adobe

PUBLISERT: 28 mars 2007
OPPDATERT: 28 mars

Adobe lanserte 27. mars CS3-versjoner av sine kreative verktøy. Melodien er nye funksjoner og gjennomgående bedre integrasjon mellom applikasjonene. Adobe legger ikke skjul på at de ønsker at brukerne skal kjøpe en hel serie med verktøy, og lanserer fire nye Creative Suite-pakker. Er du den fryktløse designer, som gir deg i kast med alt fra webdesign og animasjoner til grafisk design, kan du nå kjøpe samtlige 12 produkter i pakken Master Collection. Har du bruk for 2-3 av dem er det uansett ingen grunn til å kjøpe produktene enkeltvis. Photoshop CS3 har vært tilgjengelig som betaversjon i lengre tid, og AGI gikk i detaljer på en rekke av de nye funksjonene i papirutgaven i mars. Offisielt ble produktet lansert 27. mars, og det er mye å glede seg til. Det er også grunn til å merke seg at produktet kommer i to versjoner; Photoshop CS3 og Photoshop CS3 Extended. Mange kommer i mål med standardutgaven, men Extended-varianten inneholder i tillegg funksjoner for 3D-håndtering og video, samt analyse- og måleverktøy. Under lanseringen var det imponerende å se hvordan man la et todimensjonalt emballasjedesign på en 3D-metallboks. Det var gjort på et øyeblikk, og dermed hadde man en dreibar 3D-figur med trykt emballasje. Virkelig snedig om man lager emballasje eller gaveartikler, og en fin måte å vise kunden et ferdig produkt på. Smarte filtre er en annen sak vi liker godt, disse filtrene kan påvirke kun deler av bildet, og kan også justeres med opasitet. Det gjør det for eksempel enklere å påvirke kun hudtonene i et bilde. I Photoshop er det mye annet nytt. Har du ikke lest den, anbefaler vi som sagt vår trykte marsutgave. Adobe har lagt vekt på bedre integrasjon mellom applikasjonene, både når det gjelder filkompatibilitet, ”drag-and-drop”-funksjonalitet og gjennom verktøyet Bridge. Verktøyet Photoshop Lightroom overtar noen av oppgavene man tidligere gjorde i Photoshop, som beskjæring, oppløsningsvalg, fargejustering, filnavntildeling og annet. Det anbefales å bruke litt tid på arbeidsflyten Bridge, Lightroom, Photoshop, slik at man finner en effektiv arbeidsform for bilder. Også InDesign CS3 har fått en del nye funksjoner, men først og fremst snakker vi om effektivisering av eksisterende funksjonalitet. Ny tabellfunksjon er en sak vi liker godt, der man kan bygge ferdige stylesheets og rett og slett ”slippe” dem på tabellteksten. Andre nye funksjoner som øker produktiviteten er blant annet mer avansert søk/erstatt og raskere minnetilpasning. En ny utgave av InCopy gjør at tekstforfatter og designer kan samarbeide enda tettere om utforming av samme Indesign-dokument, og Adobe vektlegger sterkt nye muligheter knyttet til bruk av XML og JavaScript. Knapt finnes det en trykksak eller et nettsted i dag hvor det ikke på en eller annen måte har vært en Adobe-applikasjon involvert. Slik vil det nok fortsette, enten man liker det eller ei.

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683