torsdag 19. mai – uke 20
Midt i mai åpnet Digitaltrykkeriet AS sentralt i Fredrikstad. Som navnet beskriver, satses det for fullt på digitaltrykk. Digitaltrykkeriet ledes av Jan Tore Hall, som kjenner markedet fra tidligere. Bak den nye bedriften står også Ola Fredriksen, som har drevet Digital Printservice (DPS) i Oslo de siste to årene. Han kjøpte Roy Wærås’ selskap i 2005, og har siden den gang økt omsetningen betydelig. I år forventer DPS å omsette digitaltrykksaker for rundt 10 millioner kroner. Digitaltrykkeriet i Fredrikstad vil i første omgang ha to ansatte, og rette seg mot små og mellomstore bedrifter i Fredrikstad, Moss, Sarpsborg og Halden. Maskinparken består blant annet av en Xerox 4110 for sort/hvittproduksjon og en Docucolor 5000 for fargeproduksjon. I tillegg vil selskapet anskaffe utstyr for storformatproduksjon. – Høy servicegrad har vært en viktig årsak til suksessen med DPS i Oslo. Nå tar vi dette begrepet enda et skritt lenger, og introduserer 24 timers service for avtalekunder, uansett når oppdraget bestilles, sier Ola Fredriksen til AGI.
I fjor lanserte Fujifilm to nyheter i storformatklassen, Acuity Ultra R2 og Acuity Prime 20/30. Begge disse vil vises under Fespa-messen innenfor rammen av konseptet «Blueprint Live». Dette blir Fujifilms største investering i Fespa de siste fem årene.
Publisert av:Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin. OBS: Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående koronatiltakene rundt messen.
Publisert av:Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av: