Nyhetsmarked i endring

PUBLISERT: 12 juni 2007
OPPDATERT: 12 juni

Norske og internasjonale nyhetsformidlere fylte Gamle Logen i Oslo da det norske utviklingsselskapet Escenic arrangerte brukerforum denne uken. Om man ikke allerede var klar over det, så ble det raskt hevet over tvil her; nyhetsmarkedet er inne i dramatisk endring. Det norske utviklingsselskapet Escenic har hatt stor suksess med redaksjonelle løsninger for moderne nyhetsformidlere. Aftonbladet, Die Welt, VG og TV2 er alle på kundelisten, som totalt teller 450 nyhetsnettsteder i Europa og USA. Gjennom satsning på åpne standarder, skalerbare løsninger og et godt utviklet partnerskap med andre ledende aktører, har selskapet lykkes i å kapre store aktører. Bedre søkemuligheter for brukerne, uavhengig av hvilken databaseløsning som benyttes, bedre tilpasning til mobile enheter samt bedre integrasjon med Windows Media Player, det var noen av nyhetene som ble presentert under arrangementet. Video er på kort tid blitt en naturlig del av et profesjonelt nyhetsnettsted, og dermed blir video content management like viktig som digitalt bildearkiv. Det samme gjelder systemer for brukerdialog gjennom elektroniske diskusjonsfora, tipshåndtering, blogger og andre interaktive kanaler. Hverdagen for nyhetsredaksjonene har endret seg mye det siste tiåret. Der det før var en selvfølge at papiravisen var tilgjengelig i kiosken, er det nå en selvfølge at nyhetene, også med video og lyd fra hendelsene, er tilgjengelig rett i lomma til kundene. Podcasts, RSS, Web 2.0 og Windows Media Player er i dag en like naturlig del av nyhetsformidlernes hverdag som trykksverten var det gjennom hele forrige århundre. Bildet: Øyvind Ørbæk, CEO i Escenic, samlet kunder og partnere i Gamle Logen denne uken.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324