Nyhetsmarked i endring

PUBLISERT: 12 juni 2007
OPPDATERT: 12 juni

Norske og internasjonale nyhetsformidlere fylte Gamle Logen i Oslo da det norske utviklingsselskapet Escenic arrangerte brukerforum denne uken. Om man ikke allerede var klar over det, så ble det raskt hevet over tvil her; nyhetsmarkedet er inne i dramatisk endring. Det norske utviklingsselskapet Escenic har hatt stor suksess med redaksjonelle løsninger for moderne nyhetsformidlere. Aftonbladet, Die Welt, VG og TV2 er alle på kundelisten, som totalt teller 450 nyhetsnettsteder i Europa og USA. Gjennom satsning på åpne standarder, skalerbare løsninger og et godt utviklet partnerskap med andre ledende aktører, har selskapet lykkes i å kapre store aktører. Bedre søkemuligheter for brukerne, uavhengig av hvilken databaseløsning som benyttes, bedre tilpasning til mobile enheter samt bedre integrasjon med Windows Media Player, det var noen av nyhetene som ble presentert under arrangementet. Video er på kort tid blitt en naturlig del av et profesjonelt nyhetsnettsted, og dermed blir video content management like viktig som digitalt bildearkiv. Det samme gjelder systemer for brukerdialog gjennom elektroniske diskusjonsfora, tipshåndtering, blogger og andre interaktive kanaler. Hverdagen for nyhetsredaksjonene har endret seg mye det siste tiåret. Der det før var en selvfølge at papiravisen var tilgjengelig i kiosken, er det nå en selvfølge at nyhetene, også med video og lyd fra hendelsene, er tilgjengelig rett i lomma til kundene. Podcasts, RSS, Web 2.0 og Windows Media Player er i dag en like naturlig del av nyhetsformidlernes hverdag som trykksverten var det gjennom hele forrige århundre. Bildet: Øyvind Ørbæk, CEO i Escenic, samlet kunder og partnere i Gamle Logen denne uken.

Les videre

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Zünd viser løsninger for økt automatisering

Digitalisering, automatisering og innovasjon oppsummerer hva skjærebordprodusenten Zünd viser på Fespa. Blant nyhetene er et kameraalternativ for deres største skjærebord.
Zund-Fespa-1

Direct Color Systems viser LED-printere på Fespa

Direct Color Systems vil demonstrere sine LED-skrivere på Fespa. UV-44 DTS flatbed ble utgitt i fjor og er en allsidig mellomformatskriver.
directcolors_led_printere

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag