Norske og internasjonale nyhetsformidlere fylte Gamle Logen i Oslo da det norske utviklingsselskapet Escenic arrangerte brukerforum denne uken. Om man ikke allerede var klar over det, så ble det raskt hevet over tvil her; nyhetsmarkedet er inne i dramatisk endring. Det norske utviklingsselskapet Escenic har hatt stor suksess med redaksjonelle løsninger for moderne nyhetsformidlere. Aftonbladet, Die Welt, VG og TV2 er alle på kundelisten, som totalt teller 450 nyhetsnettsteder i Europa og USA. Gjennom satsning på åpne standarder, skalerbare løsninger og et godt utviklet partnerskap med andre ledende aktører, har selskapet lykkes i å kapre store aktører. Bedre søkemuligheter for brukerne, uavhengig av hvilken databaseløsning som benyttes, bedre tilpasning til mobile enheter samt bedre integrasjon med Windows Media Player, det var noen av nyhetene som ble presentert under arrangementet. Video er på kort tid blitt en naturlig del av et profesjonelt nyhetsnettsted, og dermed blir video content management like viktig som digitalt bildearkiv. Det samme gjelder systemer for brukerdialog gjennom elektroniske diskusjonsfora, tipshåndtering, blogger og andre interaktive kanaler. Hverdagen for nyhetsredaksjonene har endret seg mye det siste tiåret. Der det før var en selvfølge at papiravisen var tilgjengelig i kiosken, er det nå en selvfølge at nyhetene, også med video og lyd fra hendelsene, er tilgjengelig rett i lomma til kundene. Podcasts, RSS, Web 2.0 og Windows Media Player er i dag en like naturlig del av nyhetsformidlernes hverdag som trykksverten var det gjennom hele forrige århundre. Bildet: Øyvind Ørbæk, CEO i Escenic, samlet kunder og partnere i Gamle Logen denne uken.